Het theater Nieuwe de la Mar moet gesloopt worden, zo bouwvallig is het. Dit stelt de directie in de subsidie-aanvraag voor de gemeente Amsterdam. Er is de laatste 50 jaar nauwelijks iets verbeterd, zo hebben de artiesten nog steeds slechts de beschikking over één douche. Verbouwen kan ook, maar dat zou het theater 150 stoelen kosten en dat maakt de exploitatie onmogelijk. Met de subsidieaanvraag is 45 miljoen gulden gemoeid. Daarnaast gaat het theater op zoek naar sponsors. De architecten van de nieuwbouw is gevraagd de intimiteit van het theater terug te laten keren. De directeur wil het huidige aantal van 570 stoelen behouden, maar streeft wel naar meer beenruimte. Als alles volgens plan verloopt kan de nieuwe zaal in 2002 open. (Volkskrant & Spits, 23/3/00)
Het gonsde al de hele week: “zondag Rijnders, van Hove en Simons samen in ‘De Plantage’”. Maar uiteindelijk zaten alleen Ivo van Hove en Chris Nietvelt aan tafel bij Hanneke Groenteman. Ze spraken over ‘De Dame met de Camelia’s’ en niet over de aardverschuiving in het Nederlands toneel. Volgens eindredacteur Meuleman, omdat “de heren het teveel met elkaar eens waren, terwijl ons een scherp debat voor ogen stond”. (Volkskrant, 23/3/00)
Ondanks zijn spijtbetuiging de opvoering van ‘Het vuil, de stad en de dood’ in 1987 te hebben verketterd, haalt Freek de Jonge hard uit naar Johan Doesburg, die van plan is het stuk voor 2004 (opnieuw) op te voeren. “Met het stuk van Fassbinder is niets mis”, zegt de Jonge, maar hij is tegen de opvoering van Doesburg. “Hij wil gewoon alsnog het stuk uitvoeren, net als een klein boos kind dat zijn gelijk wil halen”. (Volkskrant, 23/3/00)
zie ook: Johan Doesburg wil ‘Het vuil, de stad en de dood’ nog steeds opvoeren
Pleuni Touw en Annemarie Prins zullen niet samen te zien zijn in ‘De Meisjes’ van het Nationale Toneel. Veertig jaar geleden speelden ze samen in dit stuk op de toneelschool, nu zouden ze voor het eerst sindsdien weer met elkaar op het podium staan. Maar Pleuni Touw stapt, samen met haar man Hugo Metsers, uit de voorstelling. Het bleek tussen haar en Prins niet te klikken. De voorstelling gaat door: Touw wordt vervangen door Ella van Drumpt, Metsers door Marthe Geke Bracht. De première is verplaatst naar 15 april en naar Amsterdam. (Volkskrant, 23/3/00)
Medio Februari nam danseres Valerie Valentine afscheid van het Nationale Ballet met een benefietgala in Carré ten bate van zieke kinderen. Een maand later zou zij de rol van Sharon Tate spelen in de pop-opera ‘The Manson Family’. Zo ver is het nooit gekomen. Op het gala lagen overal de folders van ‘The Manson Family’, waarop Valentine met bloed aan haar handen was afgebeeld. Valentine wist echter niets van deze publiciteitsactie en verweet Thom Stuart, artistiek leider van de Dutch Don’t Dance Division, dat hij het gala had misbruikt om reclame te maken voor zijn eigen winkeltje. Valentine heeft daarop haar rol teruggegeven. Er gaan geruchten dat Valentine nu een rol krijgt in de musical ‘Fosse’ van Joop van den Ende. (Parool, 23/3/00)
Er zijn problemen met de financiering van ‘Bacchanten’, de coproductie van Hollandia en het Holland Festival. Deze week wordt er door regisseur Johan Simons en festivaldirecteur Ivo van Hove een laatste poging gedaan het benodigde bedrag bij elkaar te krijgen, en anders wordt er naar een vervangende voorstelling op het Holland Festival gezocht. Gedacht wordt onder meer aan ‘Judith’ van Friedrich Hebbel. (Parool, 23/3/00)
zie ook: Holland Festival in het teken van Nederlands toneel
Het Hollandrama redt het niet om voor het Paasweekeind de deuren te openen. Een woordvoerder van het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem verklaart dat de vertraging al in het begin van de bouw onstaan was en dat dit later niet meer ingehaald is. Bij de start bleken er financieringsproblemen te zijn, die pas na drie maanden met Rick van der Ploeg werden opgelost. Hij zal de nieuwbouw openen op 17 mei. (Spits, 23/3/00)
zie ook: Theatermakers helpen Openluchtmuseum
Het Nationale Toneel zit niet goed in z’n karma. Naast de afgelasting van ‘Nora’ en de problemen met ‘De meisjes’ maakte de première van ‘Misery’ z’n naam waar. Hoofdrolspeler Eric Schneider moest in de voorstelling een lucifer afstrijken, maar de brandende kop vloog in zijn kraag, zodat hij een flinke brandwond opliep. Een tweede lucifer ging wel aan, maar niet goed uit toen Schneider hem in de prullenbak wierp. Alleen een oplettende toneelknecht wist een ouderwetse schouwburgbrand te voorkomen. Aan het eind van de voorstelling rolde Schneider, die voor zijn rol in een rolstoel zit, nog bijna van het podium af. De 65-jarige acteur, met ruim 40 jaar toneelervaring, vertrok tijdens alle ongevallen geen spier. (Spits, 23/3/00)
zie ook: ‘Nora’ afgelast
Cox Habbema vervangt Gerrie van der Kleij in ‘Python, als liefde je wurgt’. Van der Kleij brak drie ribben bij een auto-ongeluk en kan pas in april weer op het podium staan. (VNG, 22/3/00)
Ter gelegenheid van het dertigjarig bestaan van het theaterproductiebedrijf van Joop van den Ende organiseert het Theaterinstituut een tentoonstelling gewijd aan de invloed van Joop op de vrijetheatersector. De tentoonstelling heet ‘Koopman in illusies’ en is vanaf 2 september te zien in het Theatermuseum. Op de tentoonstelling is veel archiefmateriaal te zien, maar ook een videopresentatie waarin Willem Nijholt praat met onder andere André van Duin, Simone Kleinsma en Mary Dresselhuys. Joop is vereerd met de tentoonstelling: “Ik liet me in 1988 in een interview ontvallen dat ik graag te boek zou staan als iemand die veel bijgedragen aan het toneel. Ik denk dat dat gelukt is en niet alleen op het gebied van toneel, maar ook musical en revue. Deze tentoonstelling is daar het bewijs van. (VNG, 22/3/00)
zie ook: Joop heeft een burn-out
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.