In een verder niet bijster opmerkenswaardig artikel over de RuhrTriennale in de Volkskrant van donderdag toch ineens een opmerkelijke uitspraak:
Ook voor Johan Simons, die de RuhrTriennale dit jaar opende met de NTGent-voorstelling Vergessene Strasse (naar de roman van Louis Paul Boon), is het een kwestie van prestige om hier te staan. ‘(…) een productie als Vergessene Strasse kost klauwen met geld, daarmee zou Theu Boermans een jaar lang theater kunnen maken. (link, alleen voor abonnees)
Wat gebeurt hier? Volgens mij snap ik het niet.
Zegt Simons:
a) "Wat een gezeik toch altijd in Nederland over kabouter-budgetjes. Kom toch naar Duitsland, Theu, dat is waar de grote mensen spelen…"
b) "Sliep uit! Had Theu maar niet zo moeilijk moeten doen bij de grote TGA fusie. Ik mag nu tenminste echt geld uitgeven. Loser!"
Of is er een essentieel deel van de quote weggevallen?
Wat denken jullie?
(foto: scène uit Vergessene Strasse, Ursula Kaufmann)
Wat een hoop nieuws deze week. Vooral uit de regio, maar dat zal wel door die extra miljoenen komen
In verbouwingen: Er moest een nog grotere hijskraan aan te pas komen, maar de grote hijskraan in de Stadsschouwburg Amsterdam is deze week verwijderd. Dat betekent dat de afbouwfase van de nieuwe -pardon Rabo- zaal is begonnen. Ondertussen rijden er kleine sloopwagentjes door de voormalige theaterboekwinkel, dus aan de voorkant zijn ze zover nog niet.
In lintjes: Diederik Hummelinck en Arjen Stuurman mogen zich sinds dinsdag Ridder noemen, in de Orde van Oranje-Nassau nogalliefst. Dit ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van hun Hummelinck-Stuurman Theaterbureau. Het zij ze van harte gegund, al hadden ze het persbericht wel iets minder kunnen gebruiken als aanleiding om hun nieuwe voorstelling te promoten. (Hera met Arjan Ederveen en Vera Mann, première 4 oktober!)
In prijzen: de Van der Vies Prijs voor toneelschrijvers is gewonnen door Magne van den Berg en Jorieke Abbing. Zij zijn meteen de laatste winnaars: het geld is op en ze kappen ermee. De Van der Vies Prijs bestond sinds 1939.
Nog meer verbouwingen: De Haarlemse Stadsschouwburg wordt geopend met de voorstelling Batte. Maar niet voordat architect Erick van Egeraat nog even wat puntjes afvinkt.
In subsidies: Hoppa, ook in Rotterdam 10 miljoen erbij.
Een geruststellend bericht in de Volkskrant vanmorgen: Dirk Tanghe heeft een nieuwe baan:
Theatermaker Dirk Tanghe (52) wordt artistiek leider van vzw Publiekstoneel in Antwerpen. Het Publiekstoneel is een nieuw initiatief om in België repertoiretoneel voor een breed publiek uit te brengen. (…) In het najaar van 2009 volgt dan De Les van Ionesco, een reisvoorstelling die ook in Nederland te zien zal zijn.
Ik vraag me hoe bekend Tanghe eigenlijk is in België, maar zo niet, dan zal het wel snel veranderen. Interessante half gesubsidieerde/half commerciële onderneming overigens. Lijkt me in ieder geval een stuk levensvatbaarder dan het hele Toneelmeesters-thingie.
Toen de rookwolken optrokken was er ineens 24 miljoen bij voor de kunst. Voor het overzicht:
1. De Prinsjesdag-gelden (14,2 mln)
2. De motie Hamer-gelden (10 mln)
Dus van de 26 miljoen extra die de Raad voor Cultuur in mei bepleitte is nu 16 miljoen binnen. En John Leerdam suggereerde dat er later dit jaar nog wel meer ‘reparaties’ kunnen komen.
In de categorie rapporten-waar-u-nooit-meer-iets-van-zult-horen verschenen er deze week twee. De rekenkamer in Amsterdam vond dat er te weinig controle was op de gemeentesubsidies aan kunst. Wethouder Gehrels noemt de kunsten juist een van de best gecontroleerde sectoren, dus dit rapport zal wel in een hele diepe la verdwijnen. En terecht, want het was broddelwerk, wellicht volgt later een rapportrecensie. Dat laatste is te veel eer voor het totaal overbodige ‘Wat kan er beter in de podiumkunsten?’, waarin de VSCD pleit voor schaalvergroting in de podiumkunsten. Gaaap.
Prinsjesdag, eens in de vier jaar ook: subsidiedag. Gisteren heeft het ministerie van OCW de definitieve begroting voor de komende vier jaar gepresenteerd. Veel verrassends zat er niet meer in, het meeste was al een maand geleden uitgelekt, en werd op het Uitmarktdebat zo goed als bevestigd door Minister Plasterk.
Samenvattend: de instellingen buiten de Randstad krijgen het bedrag dat de Raad voor Cultuur oorspronkelijk in mei had geadviseerd. Dat is goed nieuws voor Oostpool en het NNT. Instellingen in de Randstad krijgen 30 procent van de door de Raad in mei geadviseerde subsidieverhoging. Voor Utrecht is een speciale regeling getroffen: De Paardenkathedraal krijgt wel het volledige bedrag van het advies (met daarnaast nog een onduidelijke uitruilconstructie met de gemeente), maar de rest van Utrecht wordt als Randstad beschouwd en instellingen als Het Filiaal of het Lab krijgen 30 procent.
Maar is het genoeg om de Basisinfrastructuur op vlieghoogte te krijgen? In het zuiden zal dat nog moeilijk worden: Het Zuidelijk Toneel begint deze periode met subsidiekorting nadat Matthijs Rümke de afgelopen vier jaar de hoge verwachtingen niet waar kon maken; en in Maastricht kreeg de fusie van Het Vervolg en Els Inc. weinig vertrouwen van de subsidiënten en dus geen extra budget. Ook in de Randstad is er weinig ruimte om Basisinfrastructuur aan te kleden, maar goed, in de grote steden functioneerde die al min of meer.
De komende vier jaar moeten we dan maar eens goed kijken hoe alles zich ontwikkelt in Groningen en Arnhem. Daar zitten ambitieuze jonge makers (resp. Ola Mafaalani en Whien & Azzini) met voldoende budget en hopelijk goede ingangen voor samenwerking met scholen, productiehuizen en schouwburgen in de stad. Het zou zomaar wel eens heel erg leuk kunnen worden, daar.
(Als bijlage, speciaal voor de beleidsnerds: de subsidiebedragen omgezet naar Excel, voor eindeloos spelen met filters en subtotalen. Veel plezier!)
Bijlage | Grootte |
---|---|
Subsidies.xls | 49.5 KB |
My God, wat is dat TF toch altijd hard werken. Ik heb in tijden niet zo veel champagne gedronken ;-)
In voorbereiding op het grote prijzengala morgenavond werd hier en daar al wat uitgedeeld. Het begon natuurlijk zaterdag met de Paul Steenbergenpenning, maar ook de Theaterafficheprijs (ging naar Esther Noyons voor haar poster voor 10 jaar Nederlandse Dansdagen) en de BNG Prijs voor nieuwe theatermakers (voor Daniëlle van der Ven en Joëlke Sanders voor hun voorstelling Wraakoefening) werden succesvol overhandigd.
Die Steenbergenpenning was ook een mooie oefening in lange lijnen in het theater. De doorgeefprijs die sinds 1982 bestaat verbindt op een mooie manier de generaties. Dat thema kwam vaker terug deze week, bijvoorbeeld bij de presentatie van een website over Albert van Dalsum in de serie Eenlevenlangtheater van het TIN. Maar vooral bij het slaan van de eerste paal van de Nieuwe de la Mar Theaters door Joop van den Ende. Hier komen de herinneringen van Joop samen met de toekomstdromen van Jeffrey Meulman.
Maar soms is het einde definitief. d’Electrique maakte haar opheffing bekend, Dogtroep begon aan haar laatste voorstelling en de ganse theaterwereld verzamelde zich bij het afscheid van Ritsaert ten Cate.
Oja, dan waren er ook nog voorstellingen deze week op TF. Iets met topless meisjes aan het kruis (het viel meerdere mensen op) en het bijzonder goede Missie.
Morgen wordt het champagnebad pas ècht omgekeerd. Hopelijk met een beetje reuring tijdens de uitreiking van de Theo, de Louis en alle andere prijzen. Toneelgroep Amsterdam heeft een groot aantal nominaties in het vuur, maar of dat ook terugkomt in de uiteindelijke keuze is altijd nog maar de vraag. Ik weet het al, maar zal m’n mond houden. Morgenavond doet Moose live verslag vanaf het gala. En daarna… Daarna begint het seizoen pas echt.
(Foto: Roy Beusker)
Goed, het was een niet al te kritisch publiek in de Brakke Grond, en onbekendheid met het Vlaamse cultuurbeleid gaf hem de kans om op eigen helft te spelen, maar wat waren we met z’n allen verbluft over het optreden van Bert Anciaux, de Vlaamse minister voor Cultuur, Jeugd, Sport en Brusselse zaken tijdens de Theatermaker-lezing vanmiddag
Want wat zijn volgens de minister de belangrijkste problemen in de Vlaamse kunstsector? Ja natuurlijk: cultuurparticipatie, te klein publieksbereik, te weinig allochtonen in de zaal en op het toneel. Tot zover geen nieuws.
Maar dan. "Waar zijn de kunstenaars? Ondanks een verdubbeling van de subsidies is het aantal kunstenaars in dienst bij de instituten niet gestegen. En bovendien zijn kunstenaars niet méér gaan verdienen. We hebben last van doorgeslagen professionalisering."
Pardon?!? Wauw! Dat zal je Plasterk zo snel niet horen zeggen.
Of wat dacht u van deze? "Er is te weinig aandacht voor balorigheid en toptalent. Kunstenaars laten zich al te zeer insnoeren in het ambtelijk corset. Er is te weinig rebellie."
Hoe verfrissend om een bestuurder te horen die kunst ziet "niet als kers op de taart, maar als gist in het brood."
En dan is het nog een motorrijder en een weblogger ook…
Kunnen we die man niet een paar jaar lenen?
Weten ze in Vlaanderen wel hoe gezegend ze zijn? Of moeten ze daar net zo zeuren als bij ons? Of mis ik het addertje onder het gras?
Het was zo'n leuk idee: Beau samen met Johnny de Mol en nog een paar acteurs in een Romeo & Julia-versie voor vijf mannen, geregisseerd door Marcus Azzini. Een soort Sexual Perversity, maar dan zonder die stomme wijven. Nou ja, niet dus:
"Beau van Erven Dorens is uit de cast van het theaterstuk Romeo over Julia gestapt. Al na één repetitiedag besloot hij de productie te verlaten. Hij zei ontevreden te zijn over zijn aandeel in de productie, aldus producent REP Theater dinsdag.
Rick Engelkes van REP Theater reageerde verbouwereerd en compleet verrast. 'Dit is een traject waar we samen met Beau in november 2007 in zijn gestapt. Nu dus bijna een jaar geleden! Ik begrijp niet dat Beau dit nu, na zo lang als team hiermee bezig te zijn geweest, met een simpel sms'je beëindigt.'"
Vooral dat smsje intrigeert me. Wat zou daar precies in staan? En wat zou er precies aan de hand zijn? Toch iets tè homo-erotisch, met al die mannen? Arme Beau, zal hij zich toch voor eeuwig bezig moeten houden met mensen die schreeuwen naar koffertjes...
(‘De Week’ is een nieuw, niet per se wekelijks, overzicht van nieuws, links en zaken die ik niet in andere blogs kwijt kon)
Het Uitmarktdebat was dit jaar opvallend vermakelijk, met Plasterk die net als Newton onder een boom een goed idee heeft gekregen, een stevig doorvragende Clairy Polak en de nauwelijks verhulde belofte dat er op Prinsjesdag minstens 7 miljoen bij gaat komen voor de Basisinfrastructuur. Dat is nog steeds maar een kwart van wat nodig is, en het meeste daarvan gaat naar de regio, en de groei van de overheidsuitgaven aan kunst is maar net groot genoeg om de inflatie bij te houden, maar laten we vooral niet klagen. Die actie met die hoed bleef gelukkig de rest van de week onzichtbaar.
Het is hier tenminste nog niet zo moeilijk als het Teatro Luna Blou op Curaçao, dat nu als eerste Antilliaanse kunstinstelling subsidie krijgt van het Superfonds. "Ik mis hier wel faciliteiten van een echte schouwburg. Belichting, coulissen, backstage. Het personeel bestaat voornamelijk uit vrijwilligers en stagiaires. Dat is niet wat het moet zijn", vertelt acteur Roland Colastica in NRC.
De opening van TF was dan weer een beetje tam, met Els Swaab van de Raad voor Cultuur, die nogmaals haar adviezen verdedigde; een charmante Raoul Heertje die het theatervolk opriep om wat meer mensen uit te nodigen in hun land (in eerdere interviews was het nog een dorp) - Wijbrand Schaap heeft audio; en tenslotte de elegante Staat van het Theater van Liesbeth Colthof. Het was allemaal keurig, welgemeend, zonder onvertogen woord en getuigend van goede smaak. Gelukkig mochten we daarna naar Abattoir Fermé. ;-)
Productie van studenten van verschillende toneelscholen, op zich al bijzonder. Verzameling absurde autobiografische verhalen met open plekken ertussen. Sommige acteurs zijn beter dan andere, de setting maakt het een beetje opsommerig, maar er zit een aangenaam soort openheid in het spel, waardoor ik zelf mag associëren. Dat was prettig. Oh ja, de Discoria-cirkel is definitief rond (1987: iedereen houdt van Discordia; 1998: niemand houdt van Discordia; 2009: iedereen houdt van Discordia).