minirecensies

Opening Night

Een film óver toneel, óp toneel. Inhoudelijk is er niets interessants aan. Wel is er wat prachtig spel te zien (Elsie de Brauw, de komisch acteur Jacob Derwig), en er is het Naakte Wicht Minis met wie hier op prima wijze een typisch filmongeluk op toneel is gebracht.
Nee, het is de vorm waar het hier om draait. En die vorm, het tegelijkertijd weergeven van het toneelstuk (in het toneelstuk) op schermen in de zaal, de voorzichtige aanwezigheid van publiek op toneel en het opvallend door het beeld lopen van de cameramensen, die kende ik al, en beter, van Romeinse Tragedies, een voorstelling die ruim ná Opening Night in première ging. Opening Night als (geslaagde) vormoefening dus.
Hoe gaat dit verder? Want ik geloof er niks van dat Ivo hier al mee klaar is. Hoewel, het is een Van Hove-vorm die het bij mij, boer volgens de moose-test, goed doet, dus dat zal hem te denken moeten geven…
Hoe gaat dit ‘toneel-tv’ er verder uit zien? Wie gaat het uitzenden, en waar? Op televisie, op internet, in theaters? En zien we dan alleen het eindproduct, of kunnen we ook de echte totstandkoming ervan meebeleven? Misschien mogen we wel per sms meebepalen wie er meedoen en wat er zich afspeelt… Ik zit er klaar voor!

eswé gezien 26/10/2007

Een stuk waar je even in moet komen, in het eerste half uur wordt er wel erg gevloekt. Ook is het even wennen om naar het toneel en op de monitors te kijken. Later liep het stuk als een trein. Tot de laaste scene die te lang en de saai was. Gelukkig had ik meer stukken van Ivo Ten Hove gezien zodat ik ongeveer wist wat er kwam. Sterk spel van de hoofdrolspelers

SdH gezien 01/11/2007

Misschien moet Ivo van Hove films gaan maken, want wat er op de schermen te zien was zag er prachtig uit. Ook het decor was in de film heel effectief, op het toneel was het weer de gebruikelijke onduidelijke rommel. De camera´s op het toneel stoorden mij helemaal niet, het spel tussen werkelijkheid en toneel werd hierdoor nog ingewikkelder en dus versterkt. Want wij zagen het dode meisje zelfs in de film, dus moest ze wel echt zijn en waarom zagen die andere mensen haar dan niet? De acteurs waren prima en toch verliet ik met een onbevredigd gevoel de schouwburg. Misschien moet ik de film van Cassavetes nog eens gaan bekijken, want wat was nou precies de bedoeling? Of om met Theo en Thea te spreken “waar gaat het eigenlijk over?”. Het was vooral allemaal heel bijzonder maar was er ook een boodschap? Of was de boodschap dat Ivo van Hove heel bijzonder toneel kan maken?

Jeanine gezien 06/09/2006 op TF-1

Een intelligente voorstelling, maar ook zeer afstandelijk, vooral door toedoen van het grote scherm boven het toneel dat het op alle fronten wint van wat de acteurs daar beneden uitvoeren. Het stuk zit knap in elkaar, met een inderdaad mooie rol van Elsie de Brauw (al zijn de nominaties voor de bijrollen van Jacob Derwig en Chris Nietvelt wel wat veel eer) en een goed geregisseerde gekte aan het eind. Maar waar bij Caligula van dezelfde Van Hove (toen nog bij het Zuidelijk Toneel) de cameraploeg die de keizer volgde volkomen logisch was, daar vraag je je toch af waarom hier het hele repetitieproces gefilmd wordt. Zeker, het geeft het publiek de mogelijkheid de finesses van het acteren op de vierkante millimeter te zien, maar het ontneemt het publiek de kans zich werkelijk in te leven. Daarvoor is het videoscherm teveel een muur geworden. Helaas.

math gezien 07/09/2006 op TF-1

Alweer 1 maand geleden dat ik het voor de 2e keer zag. Dé voorstelling die me eerder al zo door elkaar schudde! toen met moeder en vriendin lara en twee weken later zat ik alweer in het NTGent. Deze keer helemaal alleen op de tribune (het mingelen ging niet zo goed, niemand wilde een pepermuntje, gesprekken bleven uit en dat van Hove plots naast ons stond kreeg ook al geen enkele reactie - buiten mijn gilletje dan -)
gelukkig had ik elsie de brauw om naar te kijken (zelden iemand zo zorgvuldig opwarmingsoefeningen zien doen, en maar zwaaien met die armen!) en toen begon het: Nietvelt kwam voor me zitten (adem happen! ze zat voor me!) er was echt zovéél om naar te kijken! in de zaal concentreerde ik me vooral op de videoschermen (geniaal) maar als je zo dicht bij de acteurs zit..zo’n concentratie! echt ademloos gekeken!
en dan die tekst (jammer dat je die nergens kan kopen?) de soundtrack in ieder geval wel (bijna alle gebruikte liedjes staan op neil young’s decade album) Tonight’s the night en wat een night was het. wat een wondermooie voorstelling! en op dat magische moment dat virginia/Myrtle zegt dat voor alles een oplossing is, hield ik het weer niet droog maar ja, wat wil je met zo’n perfecte voorstelling..Eigenlijk valt dit niet te beschrijven. Misschien lukt het beter als ik het een 3e keer heb gezien.. (1 september?) want nu kom ik niet verder dan zelden zo iets moois gezien, echt zeldzaam prachtig! zucht.. ;)

Nannick gezien 23/04/2006

Elsie De Brauw woont nu in Gent, zullen we ze dan maar meteen uitroepen tot beste actrice van Vlaanderen? Na Opening Night kunnen we daar nauwelijks aan twijfelen, dit is acteren op het allerhoogste niveau, waarom staat ze nog altijd niet genomineerd voor de Theo d’Or?
‘Opening Night’ is misschien niet de meest gewaardeerde film van Cassavetes (het is ook Van Hove’s tweede keuze, hij wou oorspronkelijk ‘Husbands’ doen) en daar is toch wel een reden voor : enerzijds kunnen we ons best inleven in de angst om ouder te worden (iedereen beleeft vroeg of laat wel zijn eigen midlife crisis), anderzijds wordt het thema zodanig uitgesponnen dat je op sommige ogenblikken dreigt je empathie voor het hoofdpersonage te verliezen. Overdrijf je niet een beetje, Myrtle? Dat de slotscènes je toch nog naar de keel grijpen is enkel de verdienste van De Brauw… en van Van Hove natuurlijk.
Het is een typische Van Hove/Versweyveld voorstelling geworden maar dan wel één van de betere in hun enorm rijk palmares. Die typische open ruimte die Versweyveld al een paar keer neerzette (Caligula, Tramlijn, Temmen van de Feeks, …). Van Hove zet er dan een ijzersterke, acteursgerichte regie tegenover. Dit is terug het bewijs dat Van Hove zijn tweede adem heeft gevonden. We kijken uit naar zijn Nibelungen-cyclus voor de Vlaamse Opera.

Iwein&Lydie gezien 26/04/2006

DE VOORSTELLING VAN HET SEIZOEN~!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

M>K gezien 25/05/2006