moosers

Praatjes van Simber

In de bijlage tgv 25.000 Volkskranten schreef Bert Vuijsje in een aardig artikel over nieuws: “Een oude journalistengrap uit die tijd [eind jaren ‘80] behelsde dat op elke krant altijd twee vaste koppen klaar lagen voor het geval er op een dag onvoldoende nieuws zou zijn: ‘Boeren klagen steen en been’ en ‘Molukkers overwegen harde actie’.Ik moest daar meteen aan denken toen ik het het nieuwsje “Problemen Bostheater door slecht weer” las.Andere artikelen die je altijd kunt schrijven:- Staatssecretaris onderzoekt ingrijpende verandering Cultuurnotasystematiek;-

Lees meer

Simber op 26/08/2006 - 20:17  

Hoera! We hebben een minister! Wat zullen Hedy en Kunsten ‘92 en Arthur Sonnen blij zijn. Eindelijk een volwaardige minister die de belangen van de kunsten volwaardig zal behartigen. We zijn al bijna Frankrijk. Zie ons geupdate lijstje bewindslieden voor meer info.Alleen een beetje jammer dat deze ontwikkeling gemotiveerd is door de verwachting dat er op het gebied van cultuur en media tot de verkiezingen zo weinig gaat gebeuren dat een apart bewindspersoon niet nodig is. Medy’s mediaplannen zijn al in recordtempo in een hele diepe la verdwenen en niemand verwacht nog iets te horen van de nota ‘Verschil maken’ over de hervorming van de cultuurnotasystematiek.Daar zal de volgende bewindspersoon wel weer een nieuw plannetje voor uitdokteren, maar voordat het zover is zijn we alweer vier jaar verder. Ik kreeg een beetje deja vu naar het proefballonnetje van Cees van Leeuwen.Mocht iemand overigens belangstelling hebben voor de baan: het helpt dus enorm als er ‘van der’ in je naam zit. Er is dus hoop voor Tjallien Walma van der Molen, Marijn van der Jagt, René van der Pluijm, Dora van der Groen en Haye van der Heijden. Ga d’r voor!

Lees meer

Simber op 07/07/2006 - 16:57  

Nu Joop van den Ende zich serieus met toneel gaat bezighouden zal de strijd om de schouwburgen nog harder worden. Hoewel het aantal schouwburgstoelen al jaren onstuimig stijgt (alleen al op dit moment wordt er in Amsterdam gewerkt aan vier nieuwe theaterzalen), is het nog lang niet genoeg om het nog veel onstuimiger groeiende aantal producties te herbergen. Van den Ende heeft aangekondigd dat hij 10 procent van zijn musical-publiek naar het toneel wil krijgen. Dat is zo’n 250.000 mensen, ofwel een uitbreiding van het theaterbezoek in Nederland van 20 procent! Geen van de die drie gisteren door NRC geïnterviewde theaterproducenten twijfelt eraan dat het Joop zal gaan lukken. Maar zoals vrije producent Diederik Hummelinck zegt: “De strijd gaat momenteel niet om de toeschouwers, maar om de speelbeurten, de avonden die je in de schouwburg krijgen om te spelen. Er wordt steeds meer toneel gemaakt, en er is steeds minder ruimte voor in de theaters. In die overspannen markt komt Van den Ende straks terecht.”De aankondiging van Van den Ende komt dan ook juist op het moment dat de gesubsidieerde gezelschappen de noodklok luiden over het teruglopende aanbod van hun voorstellingen op de podia. Die podia moeten namelijk -door gemeentelijke bezuinigingen op hun programmeringsbudget- steeds meer hun eigen broek ophouden en dat gaat beter met cabaret of een vrije productie met een soapster in de hoofdrol dan met de nieuwste voorstelling van het Ro Theater of Oostpool.Nu al ontstaat de situatie dat een paar schouwburgen (degenen die speciale programmeringssubsidie krijgen) zich meer en meer richten op gesubsidieerd aanbod, terwijl de rest commerciëler gaat programmeren. De komst van Van den Ende op het speelveld zal deze ontwikkeling alleen maar versterken.En zo ontstaat de paradoxale situatie dat terwijl bij de producenten de ‘gesubsidieerden’ en de ‘vrijen’ steeds meer naar elkaar toe trekken (Croiset en Ger Thijs naar Joop; Rijnders en Cas Enklaar naar Hummelinck Stuurman), in de schouwburgen apartheid ontstaat.Terzijde: zou Joop het ook voor elkaar krijgen dat de kwaliteit van het vrije toneel omhoog gaat? Zelfs de jury van het publieksvriendelijke TF-1 (met Ursul de Geer en Monique van de Ven in de gelederen toch niet van vooroordelen tegen commercieel theater te beschuldigen) wist nul vrije producties te selecteren. Nog even afwachten tot mei 2008.

Lees meer

Simber op 22/06/2006 - 14:28  

Kleine plug: onder de titel “De papieren criticus sterft uit” schreven Floortje en ik een artikel in de TM van deze maand over de toekomst van de theaterkritiek onder invloed van nieuwe media. Daarover wordt verder gepraat op een debatmiddag, georganiseerd door de Kring van Nederlandse Theatercritici in Theater Bellevue in Amsterdam op (aanstaande) woensdag 14 juni om 16:00 uur. Alle Moosers zijn van harte welkom om luidkeels hun mening te komen geven.Wijbrand Schaap zit het panel voor en deed op zijn weblog al een paar ferme stellingen om het debat te openen. Hierbij ook van mij al een paar voorzetten:

  1. Critici moeten zich niet blindstaren op het afnemende aantal recensies in de kranten: op internet onstaat een bloeiende, diverse biotoop voor theaterbeschouwing.
  2. Meningen over theater worden door schrijvers gratis verstrekt: de groep lezers die onderscheid maakt tussen professionele en amateur-critici zal te klein worden om een grote betaalde beroepspraktijk te handhaven.
  3. Interpretatie, analyse en en serieuze kunstbeschouwing zal meer en meer plaatsvinden in gespecialiseerde, gesubsidieerde uitgaves.

Lees meer

Simber op 09/06/2006 - 00:02   2 reacties

  • Het ziet ernaar uit dat de komende Cultuurnota er weer één zal zijn van grote verschuivingen: Koos Terpstra vertrekt waarschijnlijk uit Groningen en de laatste berichten zijn dat ook Rob Ligthert en Peer Wittenbols het voor gezien houden bij Oostpool. En gaat Dirk Tanghe dóór bij de Paardenkathedraal? Het grote poppetjes schuiven kan beginnen.* Niet echt een gerucht want gewoon openbaar: de Raad voor Cultuur stuurt expliciet aan op een fusie van TGA en De Theatercompagnie en vindt dat de gemeente Amsterdam op moet houden met dwarsliggen.* De commissie d’Ancona is kaltgesteld. VSCD, VNT en FPPM hebben zich teruggetrokken als opdrachtgevers. Alleen FAPK blijft nu nog over, maar zonder Ben Hurkmans is dat niet echt een solide verankering. Het is nog niet duidelijk welk onzegbaar kwaad Hedy d’Ancona heeft gedaan om iedereen zo de tent uit te jagen, maar mevrouw schijnt (begrijpelijk) nogal boos te zijn.

Lees meer

Simber op 02/06/2006 - 10:24  

klikt alhierEr is niets over te zeggen!Voor alle browser-uitgedaagden die het filmpje ook niet kunnen bekijken rechtsklik hier (dit is de mpg versie)Oja, dat Monique zo zacht praat ligt niet aan ons…Overigens heeft Moose de selectie nog niet helemaal compleet. Wij danken PH van harte voor zijn razendsnelle Minirecensie over Turista, nu missen wij slechts nog En/Of van Stan en U bent mijn Moeder van HetPaleis. Wie maakt ons los!

Lees meer

Simber op 17/05/2006 - 15:23   3 reacties

Wat een heerlijke foto van onze lieftallige TF-1-jury. (grotere versie op Flickr)Ik zou zo graag deze jury en haar selectie toevoegen aan ons mooie Dossier Toneelprijzen, maar volgens mij is er geen prijs! O gruwel, een jury zonder prijs…

Lees meer

Simber op 17/05/2006 - 14:57   2 reacties

294_verschil maken.jpg

Zoals u wellicht al gemerkt heeft is het nogal stil in theaterland. Jawel, er gaan nog wel voorstellingen in première en er zijn veel overleden theatergrootheden te betreuren, maar waar zijn de ontslagen artistiek leiders, de schouwburgen in geldproblemen en de fusies?

Ik vermoed deze rust de stilte is voor de storm van grootschalige hervormingen die eraan komen.Belangrijkste verandering: staatssecretaris Van der Laan heeft grote plannen om de hele cultuurnotasystematiek te hervormen. De Cultuurnota moet alleen toegankelijk worden voor grotere instellingen met een duidelijke functie in het veld, zoals Toneelgroep Amsterdam, het Vervolg of het NNT. Alles wat daarbuiten valt (van het Handtheater tot Dood Paard) moet voortaan terecht bij het Fonds voor Amateurkunst en Podiumkunsten, dat daarvoor veel meer geld en mogelijkheden krijgt en daardoor veel machtiger zal worden.

De staatssecretaris heeft haar plannen uiteengezet in de brief Verschil maken, die waarschijnlijk na de zomer door de Tweede Kamer zal gaan. Achter de schermen wordt het plan op dit moment flink gefinetuned, zodat het straks op niet te veel weerstand zal stuiten. Daarbij hoort bijvoorbeeld het plan van Bert Holvast voor de fondsen.

En dan is er nog de Commissie d’Ancona. Met ex-Philips topman Jan Post als voorzitter hoopt de Vereniging Nederlandse Toneelgezelschappen (VNT) een goede crisis-manager te hebben voor het oplossen voor het levensgrote probleem dat de gesubsidieerde podiumkunsten minder en minder plek krijgen op de podia. De Commissie d’Ancona (genoemd naar voorzitter Hedy) heeft de opdracht om te "onderzoeken op welke manier de betekenis van rijksgesubsidieerd aanbod aan toneel, dans en muziek kan worden versterkt". De commissie komt in september met aanbevelingen.

Het lijkt er dus op dat er in de herfst nog het nodige rumoer te verwachten valt. Denk vooral aan protesten van kleinere gezelschappen die niet uit de Cultuurnota willen en fusies en reorganisaties om groepen als ‘t Barre Land, het OT en de Paardenkathedraal binnen de Cultuurnota te houden. Het advies van de Comissie d’Ancona kan aanleiding geven voor het grijpen naar nog radicaler oplossingen, maar kan net zo goed dezelfde oorverdovende stilte teweeg brengen die het pamflet van de Commissie Rottenberg destijds deed.

Lees meer

Simber op 02/05/2006 - 16:14   7 reacties

Vraagje aan onze lezers: in hoeverre maken jullie gebruik van moderne diensten als Del.icio.us en Flickr en dergelijke? We zijn met Moose nu aan het nadenken over het inzetten van (bijvoorbeeld) Flickr voor de foto’s van de zomerfestivals (daar hadden we al iets voor, maar vanwege de bandbreedte zijn dat hele kleine fotootjes).Als proefje hebben we alvast een Flickr Group Theatermoose aangemaakt. Als je een Flickr-account hebt, aarzel dan niet om daar lid van te worden en je theaterfoto’s te uploaden. Dan gaan we daar eens uitgebreid mee testen.Of is dit allemaal onzin en heb je liever dat we dit soort dingen op onze eigen site doen of helemaal laten?

Lees meer

Simber op 25/04/2006 - 22:49   1 reactie

thumb.asp.jpg

Hee mensen, watsmet happy endings? In één week:

  • Opening Night: actrice gaat diep, wordt gelouterd, aan het eind ontdekt ze dat als je het warm hebt je een raampje open moet doen;
  • Onderbuikblues: chagerijnige gek scheldt metroreizigers uit, aan het eind verschijnt een engel die uitlegt dat achter zijn woede verdriet en wanhoop schuilgaat;
  • Over morgen (van Laura van Dolron): drie mensen zijn depressief, aan het eind herkennen ze elkaar, hebben een out-of-body-experience en gaan vrolijk de afwas van zes maanden te lijf.

Ik heb niks tegen happy endings, maar bij al deze drie de voorstellingen komen ze zo uit de lucht vallen. En bij alledrie was het zware, zwarte deel veel sterker en beter en overtuigender dan de late draai naar het licht. Wat is er aan de hand? Zijn makers bang om cynisch gevonden te worden? Of is er iets anders aan de hand?

Lees meer

Simber op 19/04/2006 - 12:44   9 reacties
meer over trends
<< < 91011 > >>
Syndicate content