Anne-Wil Blankers heeft het eerste Willemientje ontvangen. Het gaat hier om een beeldje dat het utrechtse Wilhelmina Academisch Ziekenhuis laat maken. De inkomsten van de verkoop van de beeldjes gaan naar het kinderziekenhuis. (Telegraaf, 19/9/98)
zie ook: Kok zal koningin Beatrix adviseren ‘Wilhelmina’ te bezoeken
Op het Festival van Contrasten ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van de Erasmusprijs wordt de prijs uitgereikt aan de 41-jarige regisseur Peter Sellars. “Hoewel hij al een grote staat van dienst heeft is er nog veel van hem te verwachten”, aldus de jury. (AD, 18/9/98)
Amerikanen geven meer uit aan theaterbezoek (10,4 miljard dollar) dan aan bezoek van sportwedstrijden (6,5 miljard) of bioscopen (6,3 miljard). De gemiddelde Amerikaan geeft 37,78 dollar uit aan theaterbezoek. Hierbij inbegrepen zijn kosten voor drankjes en merchandising. De uitgaven voor theater zijn de afgelopen zes jaar met 20% gestegen. Dat is veel meer dan de groei bij bioscoopbezoek (9%) of sportwedstrijden (8%). (AD, 18/9/98)
zie ook: Het gaat goed op Broadway
19 van de 85 aanvragers van subsidie bij het Fonds voor de Podiumkunsten hebben tussentijdse subsidie gekregen. Naast muziek-, mime- en dansgroepen krijgen de theatergroepen ‘t Volk, De Regentes, De Gasten Komen, BND, Peter Zegveld en De Federatie tweejaarlijkse subsidie. Deze speciale regeling is nog door Aad Nuis getroffen voor jonge gezelschappen die tussen de wal van de structurele subsidies en het schip van de ad hoc-subsidies dreigden te vallen. (Parool, 17/9/98)
De Rotterdamse wethouder Hans Kombrink bereid zich voor op zijn theaterdebuut. Samen met Freek de Jonge zal hij een korte voorstelling maken ter gelegenheid van het slaan van de eerste paal van het nieuwe Luxor theater aan het Wilhelminaplein op de Kop van Zuid in Rotterdam. De voorstelling is ‘Kombrink en De Jonge en de Heipaal’ gedoopt. (AD, 16/9/98)
Op het Festival in Zürich heeft Huis aan de Amstel de ZBK-Stimuleringsprijs gewonnen voor de voorstelling ‘Bijna was ik goed’ geregisseerd door Liesbeth Colthof. De prijs ter waarde van 20.000 gulden wordt jaarlijks door een internationale juy uitgereikt aan een vernieuwende theater- of dansgroep. (Parool, 15/9/98)
De Federatie van Kunstenaarsverenigingen noemt de belofte van extra geld voor kunst en cultuur in het regeerakkoord een wassen neus. In de op Prinsjesdag gepresenteerde begroting is er geen sprake van extra budget voor de verschillende kunstenaars. Bovendien verwijt de Federatie de nieuwe staatssecretaris Rick van der Ploeg ervan er “populistische hapsnap-opvattingen” op na te houden. (Parool, 15/9/98)
zie ook: Rick van der Ploeg heeft met met de traditionele State of the Union het Theaterfestival geopend
De Trust heeft de Grote Theaterfestivalprijs gewonnen voor ‘Hamlet’ van William Shakespeare in de regie van Theu Boermans. De jury prees “de heldere opbouw en het open en directe contact met het publiek”. Eerder dit jaar won De Trust al de Gouden Gids publieksprijs met dezelfde voorstelling. Aan de Theaterfestivalprijs is een bedrag van 50.000 gulden verbonden. De Taalunie Toneelschrijfprijs, met een waarde van 20.000 gulden, werd gewonnen door Peer Wittenbols, de vaste schrijver van De Federatie voor zijn stuk ‘April (1864 - 1889)’. De CJP Trofee werd dit jaar voor het eerst uitgereikt door een jury van jongeren. Zij kozen voor ‘Henry IV’, ook van Shakespeare, van ‘t Barre Land. Aan de jongerenprijs is geen geld verbonden, maar een kunstwerk van Linda Molenaar bestaande uit 600 contactlenzen en paardehaar.
De avond van de prijsuitreiking was een weinig inspirerende gebeurtenis. Tom Lanoye, die voor de pauze voorlas uit ‘Ten Oorlog’, maar ondanks eerdere aankondigingen de prijzen niet uitreikte, vond de in een halfvolle Stadsschouwburg verzamelde culturele elite maar “een somber zooitje”. Presentator Ad ‘s Gravezande kreeg de sfeer er ook al niet in. Zijn grappen waren zo mislukt dat de leden van toneelgroep Dood Paard voortijdig de zaal verlieten.
Theu Boermans was blij met zijn tweede grote prijs, maar had liever de CJP Trofee gekregen, omdat hij erkenning van jongeren belangrijk vindt. Hij feliciteerde ‘t Barre Land dan ook en boog diep als dank voor de samenwerking en voor het ‘uitlenen’ van ‘t Barre Land-ster Jacob Derwig. Overigens is het des te treuriger voor deze jonge groep dat ze nog steeds geen ondersteuning krijgen in de vorm van structurele subsidie… (AD, 14/9/98)
zie ook: Trusttheater is de enige plek in Amsterdam waar je CNN en MTV nog kunt zien
Actrice Anne-Wil Blankers heeft in het Chassé Theater in Breda een tentoonstelling geopend van de Haagse kunstenaar Dick Stapel, die onder andere portretten maakt van acteurs, actrices en cabaretiers. (AD, 14/9/98)
In Schiedam is het nieuwe Theater aan de Schie geopend met een voorstelling van het Scapino Ballet. “Het gebouw lijkt de droom van elke houtworm, want het bestaat voornamelijk uit hout.” (Telegraaf, 14/9/98)
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.