Erwin van Lambaart is per 1 oktober de nieuwe directeur van Joop van den Ende Theaterproducties. (Volkskrant, 24/9/98)
De toneelgroepen Dood Paard en ‘t Barre Land krijgen geen tweejaarlijkse subsidie van het Fonds voor de Podiumkunsten. Wel waren ze positief beoordeeld, maar het geld was op. Het was beleid voorrang te geven aan diversiteit, met als gevolg dat veel aanvragen van muziektheater- en mimegroepen wel gehonoreerd zijn. (Volkskrant, 24/9/98)
Rick van der Ploeg heeft beloofd dat de Raad voor Cultuur een helder en overzichtelijk systeem gaat hanteren bij de beoordeling van subsidieaanvragen. Hij zei dit naar aanleiding van vragen van D66 Tweede Kamerlid Dittrich. “De kunstwereld heeft recht op een zo transparant mogelijk beoordelingssysteem”, aldus de staatssecretaris. De Raad voor Cultuur raakte in opspraak toen de rechter het Ministerie van OC&W veroordeelde tot het betalen van 500.000 gulden liquidatiekosten aan Djazzex, dat na een volgens de rechter onterechte beslissing geen subsidie meer kreeg. (Volkskrant & AD, 23/9/98)
Leonard Frank, artistiek leider van Theater van het Oosten, wil niet naar Arnhem verhuizen. Het gezelschap, dat opereert vanuit Amsterdam, moet stadsgezelschap worden en Frank ziet zichzelf dan meer in een begeleidende en adviserende rol. Hij vind de situatie nu schimmig: het Theater van het Oosten is een regionaal gezelschap, maar wordt uitsluitend door de staat gefinancierd. In het nieuwe plan krijgt het gezelschap een eigen theater en vaste acteurs. Na het Noord Nederlands Toneel en Het Zuidelijk Toneel is het Theater van het Oosten de laatste regionale werkplaats die de volledige overstap naar ‘normaal’ gezelschap maakt. Hoe het met de artistiek leider gaat aflopen is nog onbekend, maar in het gisteren verschenen rapport wordt hem onwil verweten om in en voor Oost Nederland theater te maken. (Volkskrant, 22/9/98)
Een commissie, aangesteld door de provincies Overijssel en Gelderland en de gemeentes Arnhem, Hengelo, Enschede en Nijmegen vindt dat het theaterleven in het oosten des lands nieuwe impulsen moet krijgen. Het Theater van het Oosten moet het stadsgezelschap van Arnhem worden en samen met InDependance, dat een eigen werkplaats moet krijgen, een brug slaan tussen de toneelschool in Arnhem en de theaterpraktijk. De provincies Gelderland en Overijssel willen hun budgetten bundelen in een Oostelijk Fonds voor de Podiumkunsten, zodat er ongeveer 1,5 miljoen gulden beschikbaar komt voor zes à zeven produkties per jaar in de regio. Arnhem en Nijmegen moeten voorrang geven aan theater en Hengelo en Enschede aan opera en muziektheater. (AD & Volkskrant, 21/9/98)
zie ook: Vera Liefhebber
Arnon Grunberg heeft een stuk geschreven voor een uitwisselingsproject van Duitse en Israëlische toneelschoolstudenten in het Schauspielhaus Düsseldorf. Volgens de dramaturge van het theater moest het een stuk worden over 50 jaar Israël en de hoopvolle toekomst, en vooral niet over de oorlog. Grunberg’s stuk heet ‘You’re so very attractive when you’re dead’, is grotendeels in het Engels, gaat over de oorlog en is een groot succes. (Volkskrant, 21/9/98)
Raad voor Cultuur in opspraak! De Raad, in 1996 opgericht om de vier kunstraden te vervangen, heeft een rechtszaak verloren die de dansgroep Djazzex tegen hen had aangespannen. De commissie ‘Dans’ van de Raad kon geen voorstellingsrapporten over Djazzex laten zien en kon zelfs niet bewijzen überhaupt een voorstelling van dit gezelschap gezien te hebben. Er blijken meer van dit soort voorbeelden: voorstellingen die in december in première gingen zijn volgens de Raad al in september bezocht en een rockopera werd “buitengewoon geslaagd” bevonden, terwijl de voorstelling nooit gemaakt bleek. Voorzitter Jan Jesserun neemt de verantwoordelijkheid voor deze fiasco’s en wijt ze aan de overhaaste oprichting van de Raad. Hij vindt het principe eens subsidie, altijd subsidie echter “puur slecht”. Koos Terpstra is het daarmee eens. De regisseur nam vorig jaar zitting in de commissie ‘Theater’. “Je kunt altijd wel kritiek hebben, maar ik wilde weten of en hoe ik iets kan veranderen.” Het systeem blijkt echter erg log. Subsidie wordt beschouwd als een recht en wie het niet meer krijgt stapt naar de rechter. Voor Djazzex heeft het allemaal geen zin meer. De groep heeft zich vorig jaar opgeheven. (Volkskrant, 19/9/98)
In een interview zegt Cyrus Frisch, maker van Jezus/Liefhebber dat hij zich diep schaamt voor deze voorstelling. Of niet? Feit en fictie lopen bij de jonge regisseur onontwarbaar door elkaar. “De film heeft aan kracht ingeboet vanaf het moment dat het publiek niet meer geloofde dat het echt was.” Ondanks zijn verblijf in “de Twilight Zone van de realiteit” zegt Frisch wel van zichzelf dat hij een moralist is. “Ik heb zelfs een boodschap. Om onethische zaken aan de kaak te stellen, moet je zelf onethisch zijn. Daar gaat het om.” Maar even later zegt hij gelukkig dat verveling zijn belangrijkste drijfveer is. (Parool, 19/9/98)
Op 82-jarige leeftijd is in Frankrijk H.A. Gomperts overleden. Gomperts werd vooral bekend als literatuurcriticus van Het Parool, maar vanaf 1957 wijdde hij zich aan toneelrecensies. Dat was makkelijker, want “toneelspelers zijn voor mij net zo iets als dieren in een dierentuin, daar kan ik dus heel objectief over schrijven”. (Parool, 19/9/98)
In een ingezonden brief hekelt schrijver Herman Stevens de ideeën van Rick van der Ploeg. Hij stelt dat cultureel ondernemerschap al 15 jaar gemeengoed is en dat zijn hang naar verjonging van het publiek onzinnig, omdat de statistiek laat zien dat de instapleeftijd al tijden zo rond de dertig ligt. Dus geen mosselen met een sausje, zoals Ivo van Hove tijdens het Holland Festival orakelde. “Het publiek wil the genuine article. Geen sandwichformules van in de artistieke sector verdwaalde vormingswerkers. (…) De jaren zeventig komen nooit meer terug. (Parool, 19/9/98)
zie ook: Rick van der Ploeg heeft met met de traditionele State of the Union het Theaterfestival geopend
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.