Op 9 mei 1999 zal ‘Chicago’ in première gaan in het nieuwe Joop van den Ende-theater in het Jaarbeurscomplex in Utrecht. Het theater is gevestigd in de voormalige Beatrix-hal van de Jaarbeurs en zal daarom Beatrix Theater gaan heten. De hoofdrollen in de musical zullen worden gespeeld door Pia Douwes en Simone Kleinsma. Joop van den Ende en de Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs investeerden samen tien miljoen gulden in het nieuwe theater, dat 1140 plaatsen heeft. (AD, 25/11/98)
Peter Sellars heeft geen problemen met de zware kritiek op zijn enscenering van ‘The Rake’s Progress’ bij De Nederlandse opera, waar bij de première mensen boeroepend wegliepen. “Ik voel me er weer jong door”, zei de 41-jarige theatermaker bij de uitreiking van de Erasmusprijs door Prins Bernhard in Amsterdam. Sellars kreeg de prijs ter waarde van 300.000 gulden gelijk met componist Mauricio Kagel voor zijn bijdrage aan de Europese cultuur. (Parool, 25/11/98)
zie ook: Prijs uitgereikt aan de 41-jarige regisseur Peter Sellars
In zijn woonplaats Blaricum is op 67-jarige leeftijd René van Vooren overleden. Van Vooren (zijn echte naam was Sleeswijk) werd vooral bekend als een van De Mounties, het komische duo dat hij vormde met Piet Bambergen. Op het podium en op de televisie was Van Vooren de aangever, maar achter de schermen was hij de baas. In 1985 werd hij creatief adviseur bij Joop van den Ende televisie, waar hij meewerkte aan de shows van André van Duin en aan ‘Moppentoppers’. (AD en Parool, 24/11/98)
Jeffry Meulman wordt de nieuwe artistiek directeur van het Festival aan de Werf en de daaraan gekoppelde produktiekern Huis aan de Werf. Per januari ‘99 volgt hij daar Petra Blok op. Meulman programmeert nu het Kruithuis en de Stadsschouwburg in Groningen en leidt het festival Noorderzon. kiest voor het Utrechtse vanwege het “trendsettende, producerende en gedurfde karakter” van het festival. (Volkskrant, 24/11/98)
Moose bestaat één jaar en dat gaan we vieren. Hier volgt dus de Onvermijdelijke Prijsvraag. Met de Onvermijdelijke Prijzen:
Onder de inzendingen worden de prijzen verloot. Hoe meer minirecensies jeinstuurt, hoe meer kans! Alle inzendingen komen in de rubriekMinirecensies te staan.
Redactieleden van Moose zijn uitgesloten van deelname. Evenals Mobiel Dramaturgen.
Veel Succes!
“Theater raakt me geweldig”, zegt Hella Haasse naar aanleiding van de opvoering van haar toneelstuk ‘Schaken met Diponegoro’. Willem Nijholt maakt met de voorstelling zijn regiedebuut. Haasse studeerde in 1941 af aan de Amsterdamse toneelschool en schreef in de jaren ‘60 en’70 minstens tien toneelstukken, die nauwelijks worden opgevoerd, mede door het veranderende toneelbestel na Actie Tomaat. “Mijn ideaal klinkt nu ouderwets (…). Voor mij is de tekst het begin van alles (…). Acteurs zouden zich meer in dienst van de taal moeten stellen. Het woord ‘vernieuwing’ boeit me niet zo”, aldus de schrijfster. (NRC, 23/11/98)
De schade aan de decors van De Nederlandse Opera als gevolg van de waterschade valt erg mee. De decors die Karel Appel maakte voor ‘Noach’ hebben geen noemenswaardige littekens overgehouden aan het doorlekken van het dak van de decoropslag in Amsterdam Zuidoost. Het Nationale Ballet had meer pech: de schade blijkt achteraf toch veel groter dan verwacht. Enkele decors zijn total loss. (Volkskrant, 20/11/98)
zie ook: Decor DNO verzopen
Theater de Muzeval in Emmen programmeert volgend jaar geen opera en operette meer. Dit is een direct gevolg van de nieuwe ARBO-wet, omdat de orkestbak in het theater niet aan de nieuwe eisen voldoet. Omdat het slechts om twee à vier voorstellingen per seizoen gaat, zijn er geen financiële consequenties. (Volkskrant, 20/11/98)
Het theaterblad NL. wordt met opheffing bedreigd. Na het vierde nummer is het verschijnen van het blad stopgezet. “We hebben geen schulden of verliezen, maar zonder financiële injectie is het gekkenwerk”, aldus hoofdredacteur Ron de Haan. NL. was de opvolger van het gratis verspreide Theater en heeft inmiddels 2500 abonnees. Er loopt een aanvraag bij het Bedrijfsfonds voor de Pers om het blad financieel onder haar hoede te nemen. (Volkskrant, 19/11/98)
Het moet allemaal anders vindt een werkgroep van de Vereniging voor Nederlandse Theatergezelschappen (VNT). In het ‘Pamflet over de Toekomst van het Toneelbestel’ schrijven enkele toonaangevende regisseurs (o.a. Theu Boermans, Ger Thijs, Johan Simons en Evert de Jager) dat het aantal grote nationale gezelschappen moet worden teruggebracht van zeven naar twee. De Één gevestigd in de Amsterdamse Stadsschouwburg en de ander een groot, dynamisch reisgezelschap. De andere groepen moeten zich in verschillende steden vestigen en een nieuw curatorium beslist over de verdeling van de subsidies. De reisverplichting vervalt en de subsidie wordt afhankelijk van de artistiek leider; als die opstapt, eindigt de subsidie aan zijn gezelschap.
Het pamflet is de uitkomst van discussies onder leiding van Felix Rottenberg en is vooral bedoeld als discussiestuk. In het stuk is zware kritiek op de toneelsector zelf. Men noemt het bestel “stuurloos, verstard en onoverzichtelijk”. Verder maken de schrijvers zich zorgen over de vergrijzing van zowel het publiek als van de makers. Staatsecretaris Van der Ploeg zal in april 1999 zijn Uitgangspuntennota openbaar maken, in voorbereiding op het Kunstenplan van 2001. (Volkskrant & Parool, 17/11/98)
zie ook: Rick van der Ploeg wil verjonging
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.