De erejury van Het Theaterfestival, dat plaatsvindt van 2 t/m 12 september dit jaar, zal dit jaar bestaan uit 5 CJP-houders. De CJP-trofee wordt dan weer uitgereikt door studenten van de verschillende toneelacademies. (Volkskrant, 24/3/99)
zie ook: Meer nieuws over de theaterprijzen
In het Groninger Museum is van 30 april tot 20 juni een keuze uit de collectie, gemaakt door Henk van Ulsen te bewonderen met onder meer werk van Kiefer, Warhol en Anton Pieck. (AD, 24/3/99)
De Gastprogrammering van het Muziektheater brengt het komende seizoen de wereldpremière van ‘Facing Goya’, een opera van de Britse componist Michael Nyman. David Freeman zal deze coproductie met o.a. het Londense Barbican Centre gaan regisseren. (Parool, 23/3/99)
Het Openluchtmuseum Arnhem gaat ingrijpend vernieuwen. Het meest in het oog springend wordt een groenkoper bekleed, eivormig gebouw, waarin het zogenaamde ‘HollandRama’ zal worden gevestigd. Decorontwerper Paul Gallis en dramaturge Janine Brogt zijn betrokken bij de multimediale voorstelling die in dit gebouw te zien zal zijn. Het gaat om een film met geuren, temperaturen en de wind van een Hollandse molen. Gallis hoopt dat het “een emotionele ervaring” wordt. Brogt: “De kijker moet opgewonden raken. Hij moet het leven van zijn oma herkennen, vervolgens de eerste televisie zien die bij hem in huis stond en dan de geur van koffie ruiken als hij langs de koffiemolen scheert van zijn oma.” (Volkskrant, 20/3/99)
Vera Mann laat na de tournee van ‘Twee op de wip’ haar neus recht zetten. Deze operatie is van medische aard: de verstopte neusholte zorgde voor stemproblemen. Vera: “Joop van de Ende zei vaak: waarom laat je niet iets aan die scheve neus doen, maar ik wilde nooit. Ik zei tegen hem: scheef of niet, je geeft me toch wel grote rollen.” Vera is erg gesteld op haar neus en geeft dan ook een afscheidsfeest waar iedereen en profile met Vera op de foto gaat. Dresscode: feestneus. (NRC, 20/3/99)
De Frankfurter Allgemeine heeft de hand weten te leggen op een dossier waaruit blijkt dat wetenschappers uit het toenmalige Oost Duitsland bijna dertig jaar gelden het stoffelijk overschot van Johan Wolfgang von Goethe (1749-1832) hebben opgegraven. Het team van pathologen en archeologen heeft het geraamte van Goethe een conserverende behandling gegeven en het drie weken later weer begraven in de Fürstengruft in Weimar. Het dossier dat door de wetenschappers werd aangelegd heeft dertig jaar onopgemerkt in het archief van het Goethe Nationalmuseum gelegen. (Volkskrant, 20/3/99)
Het Theaterinstituut Nederland bezit sinds december een unieke verzameling theaterteksten van de Duitse cabaretier Max Ehrlich. De joodse Ehrlich maakte vanaf 1942 met medegevangen voorstellingen in het concentratiekamp Westerbork onder de naam Gruppe Bühne. De teksten bestaan uit sketches en liedjes uit Ehrlichs vooroorlogse cabaret en uit revues uit Westerbork. (Volkskrant, 20/3/99)
Kleine Komedie gaat benefiet! In september zullen er zo’n tachtig kleinkunstartiesten een maand lang belangeloos optreden om een ingrijpende renovatie van het theater mogelijk te maken. De artiesten is gevraagd een “technisch eenvoudig” optreden in elkaar te zetten, aangezien de Kleine Komedie in september door de verbouwing maar gedeeltelijk bespeelbaar is. De optredens zullen één ton van de benodigde 1,5 miljoen opbrengen. Het overige deel wordt door sponsors, de stichting Vrienden van de Kleine Komedie, het theater zelf en de gemeente Amsterdam opgebracht. De verbouwingen komen voort uit de gewijzigde ARBO-wetgeving. (Parool, 19/3/99)
Het Parool, De Volkskrant,en Trouw hebben een advertentie voor de voorstelling ‘Adel Blank’, een voorstelling van De Trust en De Mexicaanse Hond, geweigerd. De advertentie had de vorm van een rouwannonce voor Adel Blank, met bovenaan een stijlvol kruisje en onderaan de tekst “Naar de hel met je!”. Eerder kregen vaste Trust-bezoekers een brief thuisgestuurd van een notarissenkantoor, waarin de geadresseerde op de hoogte werden gesteld van de nalatenschap van Adel Blank. De campagnes voor voorstellingen van De Trust worden gemaakt door het reclamebureau BBDO Business Communications. Per voorstelling gaat het bureau in gesprek met de regisseur, een acteur en de mensen van de publiciteit. Jan Ottenhof van BBDO: “Vervolgens maken we mood boards, waarin we een gevoel verbeelden uit het stuk. Wat wij doen is eigenlijk: het dramatiseren van het stuk. Niet op het toneel, maar in de echte wereld. Een toneelstuk is een inhoudelijk product.” (Parool, 18/3/99)
zie ook: Publiciteitsstunt Trust valt slecht
Het Zuidelijk Toneel gaat dit jaar wederom naar Edinburgh, ditmaal met de voorstelling ‘India Song’, die op 10 juni tijdens het Holland Festival in première gaat. De voorstelling, een stuk van Marguerite Duras in de regie van Ivo van Hove gaat in de herfst van dit jaar op tournee, en speelt ook in Parijs. Daarnaast speelt Het Zuidelijk Toneel ‘Koppen’ op het Festival Theater der Welt in Berlijn. (VNG, 18/3/99)
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.