De Duitse volksacteur Willy Millowitsch is op 90-jarige leeftijd overleden. Al tijdens zijn leven werd een standbeeld aan deze ereburger van Keulen gewijd. (Parool, 20/9/99)
Rob Ligthert wordt de nieuwe artistiek leider van het Theater van het Oosten. Met ingang van de volgende kunstenplanperiode in 2001 verhuist de Maastrichtse regisseur met zijn huisschrijver Peer Wittenbols en zijn gezelschap De Federatie naar Arnhem. Of de vaste acteursgroep mee gaat is nog niet helemaal duidelijk. Ligthert heeft in ieder geval duidelijk gemaakt dat hij een artistiek team wil bouwen en niet een alleenheerser wil worden. Dat sluit aan bij de plannen voor een artistieke raad voor het gezelschap, waarin onder anderen Frans Strijards (Art & Pro) zal zitten.
De onderhandelingen voor een nieuwe artistieke leiding in Arnhem zijn moeizaam verlopen. Hollandia was eerste keus, maar kreeg elders een interessanter aanbod. Daarna is onderhandeld met drie jonge gezelschappen: De Federatie uit Maastricht; Het Oranjehotel uit Groningen; en Growing Up in Public uit Utrecht. Het bestuur van het Theater van het Oosten stelde toen voor om een intendant van een jaar of zestig aan te stellen, De Federatie een contract voor twee jaar te bieden met voorstellingen van de andere twee groepen in Arnhem. Op dat moment heeft Growing Up in Public zich teruggetrokken.
Het nieuwe gezelschap, dat per 2001 ook een nieuwe naam zal krijgen, heeft als opdrachten meer een stadsgezelschap te worden en zich nauwer te binden aan de Arnhemse Schouwburg. (Parool, 18/9 & Volkskrant, 20/9/99)
zie ook: www.tvho.nl
De commissie cultuur en belastingen onder voorzitterschap van Cox Habbema stelt dat de overheid investeren in kunstproducties fiscaal aantrekkelijker moet maken. Dit staat in een rapport dat is aangeboden aan de staatssecretarissen Vermeend van financiën en Van der Ploeg van cultuur. Vorig jaar maakte de overheid het investeren door particulieren in films aantrekkelijker, met als doel de Nederlandse film te stimuleren. De commissie heeft nog andere aanbevelingen. Zo moet een kunst-inspecteur bij de Belastingdienst het ondernemerschap voor kunstenaars eenvoudiger maken. (NRC, 20/9/99)
zie ook: Cox Habbema leidt commissie
Ton Kuyl is naast Elisabeth Andersen en Joop Doderer een van de oude acteurs die meedoet in de voorstelling ‘Oude mensen’ van Het Nationale Toneel. De oudjes worden flink in de watten gelegd. Doderer en Andersen worden iedere dag opgehaald en thuis gebracht en voor Kuyl zijn er kamers gehuurd. Ongemeubileerd, maar het gezelschap heeft het volgezet met oude decorstukken. Kuyl is gezien zijn leeftijd nog behoorlijk actief. Hij speelde vorig jaar bij Theu Boermans in’Rouwklacht’ van Wallace Shawn. “Er zijn plannen om die voorstelling elk jaar te spelen. Dat zou ik graag doen. Het stuk heeft iets te vertellen, het gaat over het eind van een cultuurperiode.” (Parool, 18/9/99)
Sinds kort is Nederland een nieuw bandje rijker. De leden zijn allen aanstormende talenten in de Theaterwereld: Jacob Derwig, Fedja van Huêt en Peter van de Witte. Demo is in de maak. Meer nieuws volgt ongetwijfeld. Oh ja, Jacob speelt bas. (Paul de Leeuw & VNG, 18/9/99)
Elke avond staan er zestien kinderen op het podium bij de musical ‘Oliver!’. Kindercoördinator Mijke van Munster heeft het er maar druk mee: “Kinderen tot vijftien jaar mogen maximaal drie voorstellingen per week en twaalf keer per kalenderjaar spelen. Zes dagen per week mag er zeven uur gerepeteerd worden. Om half elf moet de voorstelling afgelopen zijn. Ja, ik weet het precies, want we hebben permanent contact met de Arbeidsinspectie. Dat betekent dus dat we zeventien groepen van zestien kinderen nodig hebben: 272 kinderen.” Niemand wil vertellen hoeveel de kinderen verdienen, zelfs de kinderen niet. Een jongetje dat bij een interview op AT5 “Vijftig gulden!” riep, werd door andere jongens direct gecorrigeerd: “Nee, het is veel meer, maar dat is beroepsgeheim.” (Parool, 18/9/99)
zie ook: Joop wil niet autovrij
Mark Rietman heeft het acteren aan de wilgen gehangen. Hij neemt dan ook niet de rol over van Peter Blok in ‘Black Box’ van Hummelinck Stuurman Theaterbureau. Wel gaat hij zich bezig houden met de artistieke leiding van de Amsterdamse Toneelschool. (VNG, 17/9/99)
zie ook: Peter Blok moet wegens ernstige rugklachten afzien van zijn rol in de reprise van ‘Adel Blank’
Ooit waren ze succesvol in Amsterdam. De oude hippies van het Engelse Footsbarn Theatre spelen nu echter voor een halflege tent op het terrein van de Westergasfabriek. De Nederlandse promotor had dan ook alle publiciteit geconcentreerd op internet. Een fatale fout. De eerste avond kwamen er slechts vijf mensen naar ‘The winter’s tale’. Ook de toegangsprijs van 66 gulden schijnt er iets mee te maken te hebben. Zakelijk leider John Kilby was geschokt toen hij dat merkte: “Wij willen juist niet voor de elite zijn.” Alle bezoekers van de eerste avond hebben hun geld terug gekregen, en inmiddels zijn de toegangsprijzen verlaagd. (Volkskrant, 16/9/99)
zie ook: www.footstock.nl
In New York is ‘A streetcar named desire’ in de regie van Ivo van Hove in première gegaan. Het is een getrouwe remake van de voorstelling die hij in 1995 bij Het Zuidelijk Toneel heeft gemaakt. Ook de badkuip, die in de Nederlandse voorstelling zo’n prominente rol speelde is weer van de partij. Dit bracht Ben Brantley, de gevreesde criticus van de New York Times, ertoe de voorstelling om te dopen tot ‘A bathtub named desire’. Hij vond het maar niks, “een rammelende deconstructie”, de productie “gaat alleen maar over uitkleden”. Jim Nicola, de artistiek leider van de New York Theatre Workshop is erg boos: “Mensen als Bradley verzieken het klimaat en blokkeren elke vernieuwing. Dit soort negatieve kritiek is de reden dat makers als Peter Sellars en Robert Wilson het land ontvluchten en liever in Europa werken.” Nicola mag zichzelf binnenkort ook in dit rijtje scharen. De New York Theatre Workshop gaat een co-produktie doen met Het Zuidelijk Toneel voor het Holland Festival 2000. (Volkskrant, 15/9/99)
Het Theaterfestival had dit jaar een gemiddelde zaalbezetting van zeventig procent. Enkele voorstellingen, zoals ‘Iets op Bach’ en ‘De bitterzoet’ speelden voor een nagenoeg uitverkochte zaal. De organisatie noemt het resultaat een succes (Parool, 14/9/99)
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.