Het gaat goed op Broadway. Tenminste, wat de financiën betreft. In het seizoen ‘98/’99 waren de inkomsten 558,5 miljoen dollar uit 11,7 miljoen bezoekers. De omzet groeide met 5,5 procent. De groei van de amusementsindustrie in New York is voor een belangrijk deel te danken aan Disney. 42nd Street, vroeger de favoriete locatie voor theaterexploitanten, was in de jaren ‘70 en ‘80 verloederd, maar toen Disney het New Amsterdam Theater kocht en voor 38,5 miljoen opknapte, kwamen er langzaam weer meer respectabele bedrijven naar het gebied rond Times Square. Maar met de komst van het grote geld zijn de zakelijke aspecten ook belangrijker geworden. Producenten spelen op zeker en vertrouwen liever op oude musicals en filmsterren dan op nieuw geschreven materiaal. Toch is er nog hoop. Het grootste succes van vorig seizoen, zowel financieel als artistiek was ‘Wit’, een Off-Broadway voorstelling over een vrouw met eierstokkanker. (NRC, 6/1/00)
Johan Simons en Theu Boermans zeggen dat de fusies van respectievelijk HZT en Hollandia en De Trust en Art & Pro alleen doorgaan als de aangevraagde subsidies bij het ministerie van OC&W volledig worden gehonoreerd. De combinatie HZT/Hollandia heeft 7,3 miljoen aangevraagd bij het rijk, de som van de twee huidige subsidies. Ook De Trust en Art & Pro hebben hun gezamenlijke subsidies bij elkaar opgeteld (4,8 miljoen gulden), maar vragen “substantieel meer” aan. Staatssecretaris Van der Ploeg heeft al in zijn nota ‘Cultureel ondernemerschap’ geschreven dat “instellingen die een fusie aangaan, mogen er niet op voorhand vanuit gaan dat die fusie gehonoreerd zal worden met een optelsom van de oude subsidies.” Een woordvoerder van de minister liet weten dat de aanvragen volgens de gebruikelijke procedure zullen worden beoordeeld. De Raad voor Cultuur laat weten zich niet onder druk gezet te voelen door de twee artistiek leiders. “Het is in ieder geval een heel duidelijk standpunt dat de gezelschappen uitdragen”, aldus Paul Broekhof, secretaris van de Commissie Theater van de Raad.
Overigens wil Johan Simons alleen naar Eindhoven als hij het Hollandia-concept kan meenemen. “Ik wil toneel blijven maken op locaties, maar ook jonge mensen opleiden. Die vaderrol vind ik razend belangrijk.” De combinatie van schouwburg-theater en locatieprojecten levert een groot voordeel op: “Het schouwburgpubliek zal makkelijker naar locaties komen, terwijl liefhebbers van locatietoneel vaker de drempel van de schouwburg over zullen gaan.” (NRC & Volkskrant, 5/1/00)
zie ook: Moose Spreekt over de Fusie
De Parijse politie stelt een onderzoek in naar de arrestatie van Jemel Debbouze. Debbouze is een bekende Franse komiek van Marokkaanse afkomst. Volgens ooggetuigen werd hij door politieagenten afgetuigd nadat hem was gevraagd opzij te gaan. De 23-jarige Debouzze verloor het bewustzijn en werd in een ziekenhuis opgenomen. Hij heeft nog geen aanklacht ingediend tegen zijn belagers. (NRC, 4/1/00)
Het TIN is on-line! En de toekomst is veelbelovend: vanaf september kunnen leden van het Theater Instituut Nederland de database met productiegegevens raadplegen. (VNG, 3/1/00)
zie ook: www.tin.nl
Op 30 november bestond de Amsterdamse Toneelschool precies 125 jaar. Het was de eerste onafhankelijke (dwz: niet aan een toneelgezelschap verbonden) toneelschool ter wereld. Sinds de oprichting had de school 1244 studenten, die allemaal staan opgeschreven in Het Zwarte Boek van de school. Het jubileum wordt gevierd met een tentoonstelling over de school, een werkconferentie en een voorstelling, geregisseerd door artistiek leider Meral Taygun en Mark Rietman. Overigens is Mark Rietman niet de nieuwe artistiek leider van de Toneelschool, zoals in een artikel in het Parool stond, maar heeft hij slechts zitting in de artistieke raad. (TM, 2/1/00)
zie ook: Persoonlijkheden Rijnders en Rietman gaan niet lekker samen
In Utrecht is in een pand aan de Biltstraat De Berenkuil geopend. De Berenkuil is een nieuw productiehuis voor jeugdtheater, maar reeds gevestigde jeugdtheatergroepen zoals Toneelschap B&D gebruiken de repetitieruimten. Daarnaast is er kantoorruimte voor Dansend Hart, ‘t Barre Land, Het Filiaal, Buffo Theatermakers, Saga Jeugdtheater, Passe Partout en Crossroad. (TM, 2/1/00)
Hans Onno van den Berg wordt per 1 mei de nieuwe directeur van de Vereniging van Nederlandse Schouwburg en Concertgebouwdirecties (VSCD). Hij volgt in deze functie Jan Knopper op, die met pensioen gaat. Van den Berg heeft nu een eigen onderzoeksbureau, Cenario, dat de afgelopen jaren ruim 30 theaters heeft geadviseerd. (TM, 2/1/00)
Niet alleen Marlies Heuer gaat weg bij Carrousel; per december is Wouter Overgaauw gestopt met de zakelijke leiding van het gezelschap. Overgaauw is zakelijk leider van TM geworden, een functie die hij op zijn beurt weer overnam van Roelf Huizinga, die nu de fusie tussen de Trust en Art & Pro uitwerkt. (TM, 2/1/00)
zie ook: Carrousel krijgt nog meer een vrouwelijke signatuur
Aan het eind van dit seizoen vertrekt de directeur van de theatercombinatie Nieuwe de la Mar Theater/Theater Bellevue. Hanneke Rudelsheim werkte dertien jaar in deze functie, vanaf het moment dat de twee theaters gingen samenwerken. Nu geeft Rudelsheim de voorkeur aan een “minder hectische werkomgeving”. (Volkskrant, 31/12/99)
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.