moosers

Praatjes van Moose

In Berlijn is de eerste voorstelling van het vernieuwde Berliner Ensemble in première gegaan. De geest van de oprichter van het theater, Bertolt Brecht, heeft te lang door de gangen gewaard, aldus de nieuwe intendant Claus Peymann. De eerste voorstelling onder zijn leiding is ‘Brecht-Akte’, een nieuw stuk van George Tabori over het verblijf van Brecht in Hollywood ten tijde van het uitbreken van de Koude Oorlog en de communistenjacht van senator McCarthy. Het is een eerbetoon aan, maar ook een afrekening met de oude meester. Pers en publiek waren enthousiast: “Brecht wordt neergezet als een krimpende Germaan, die op een goede dag in de aktentas kan worden opgeborgen, zodat de nieuwe huurders van het theater hem kunnen ontgroeien”, aldus een Berlijnse theatercriticus. Niet iedereen is echter zo hoopvol. Met name de Berlijnse collega-intendanten van Peymann reageren vijandig. “Wat willen deze oude mannen? Voor ze in het graf springen nog één keer op hun grafsteen dansen?”, vraagt Thomas Ostermeier, de 31-jarige leider van de Schaubühne zich af. Peymann (62) laat zich niet intimideren en kiest voor een degelijke programmering voor een burgerlijke doelgroep (‘Hamlet, ‘Tartuffe’, Kroetz en Handke). Zijn enige twijfel is of hij Oostenrijk niet wellicht te vroeg heeft verlaten… (NRC, 14/1/00)

zie ook: Claus Peymann wordt de nieuwe intendant van het Berliner Ensemble

Lees meer

Moose op 14/01/2000 - 00:00  
meer over Berlijn, Brecht

‘Ja zuster, nee zuster’ is de theaterhit van het seizoen. Dat het druk zou worden hadden ze bij het RO Theater wel verwacht, maar dat binnen drie dagen na de première alle kaarten voor alle voorstellingen al waren uitverkocht had niemand verwacht. Het publiek mort en het gezelschap onderzoekt de mogelijkheid een week extra te spelen in een theater waar veel mensen in kunnen. Op 10 februari is een benefietvoorstelling in de Rotterdamse Schouwburg ingelast. Kaartjes kosten f100,- en de opbrengst gaat naar Jeugdtheater Hofplein dat afgelopen zomer is afgebrand. (Volkskrant, 13/1/00)

zie ook: ‘Ja zuster, nee zuster’, Ro Theater

Lees meer

Moose op 13/01/2000 - 00:00  
meer over benefiet, Bezoekersaantallen, Ro Theater

“Passende regisseurs bij passende produkties”, stelt Erwin van Lambaart, directeur van Joop van den Ende theaterproducties, in zijn reactie op het aantrekken van Ivo van Hove als regisseur voor de musical ‘Rent’. Het wordt hoog tijd dat de kunstmatige kloof tussen het commerciële en het gesubsidieerde theater verdwijnt. “Ik denk dat we veel van elkaar kunnen leren en een kruisbestuiving juich ik dan ook zeer toe.” Dat het hier voorlopig eenrichtingsverkeer betreft, geeft Lambaarts toe. “Maar ik weet zeker dat het kunsttoneel ook veel van ons zou kunnen leren.” (Volkskrant, 11/1/00)

zie ook: Ivo gaat commercieel

Lees meer

Moose op 12/01/2000 - 00:00  
meer over Ivo van Hove, Joop van den Ende Theaterproducties, musical

Art & Pro gaat tijdelijk commercieel! Volgend jaar is er natuurlijk de fusie met De Trust, maar eerst doet het gezelschap nog even een coproductie met Joop van den Ende Theaterproducties: in het Rozentheater zal aan het eind van de zomer ‘Tango de Valentino’ worden opgevoerd, een kleine musical over zwijmelheld Rudolph Valentino onder regie van musicalster Stanley Burleson. (Parool, 11/1/00)

zie ook: Fusie verandert programmering

Lees meer

Moose op 11/01/2000 - 00:00  
meer over Joop van den Ende Theaterproducties, Rozentheater

De Londense theaterketen Stoll Moss Theatres is gekocht door Andrew Lloyd Webber . Met de overname is 85 miljoen pond (± 250 miljoen gulden) gemoeid. De overname is gefinancierd door de investeringsmaatschappij NatWest Equity Partners. Stoll Moss is met 10 theaters de grootste keten van West End met schouwburgen als Palladium, Theatre Royal en Drury Lane. Lloyd Webber’s maatschappij, The Really Useful Group, bezat al drie theaters in Londen. Deze worden aan de nieuwe organisatie toegevoegd, die daarmee de helft van alle zitplaatsen in Londen bezit. Op de BBC televisie verklaarde Lloyd Webber dat hij de ‘moneymen’ buiten de theaterwereld wil houden. In de nieuw verworven theaters zullen niet nog meer van zijn eigen musicals gaan spelen (er draaien er al drie van zijn hand op West End): “Ik hoop dat we zo avontuurlijk mogelijk kunnen programmeren. Ik zal me er niet teveel mee bemoeien, mijn werk bestaat uit componeren.” Ontwikkelingen zoals kaartverkoop via internet vormen een bedreiging voor het theater wanneer de bankiers en de accountants het voor het zeggen krijgen, aldus Lord Lloyd Webber. (VNG & NRC, 9/1/00)

zie ook: West End theaters te koop

Lees meer

Moose op 10/01/2000 - 00:00  
meer over Andrew Lloyd Webber, Londen

Ivo gaat commercieel! Onze dubbeldirecteur, regisseur en sinds kort ook acteur gaat aan de slag voor Joop. Hij zal de musical ‘Rent’ gaan regisseren, met - wie weet - Antonie Kamerling in de hoofdrol. Van den Ende is al enige tijd op zoek naar een regisseur uit het gesubsidieerde circuit; al eerder had hij contact met Theu Boermans en Dirk Tanghe. De eerste contacten tussen Van Hove en Van den Ende ontstonden al twee jaar geleden toen er plannen waren om de Amerikaanse versie van ‘Rent’ in het Holland Festival op te nemen. Dit ging niet door. De Nederlandse versie moet in oktober dit jaar in première gaan. De musical wordt getypeerd als de nineties versie van ‘Hair’, met in de hoofdrollen ondermeer een lesbisch stel, een travestiet en een rockster. (Volkskrant, 10/1/00)

zie ook: Problemen tussen Holland Festival en TGA

Lees meer

Moose op 10/01/2000 - 00:00  
meer over Ivo van Hove, Joop van den Ende Theaterproducties, musical

Een uitslaande brand in Amsterdam Noord heeft een opslagloods volledig verwoest. De brandweer wist te voorkomen dat de brand oversloeg naar de naastgelegen panden waar de Dogtroep kantoor houdt en haar opslag heeft. Het pand van de groep liep wel waterschade op. (AT5, 8/1/00)

zie ook: Henk Keizer van Oerol naar Dogtroep

Lees meer

Moose op 08/01/2000 - 00:00  
meer over Dogtroep, ongelukken

Na 25 jaar neemt Hans Kemna afscheid als casting director. Job Gosschalk neemt zijn bedrijf over, maar de naam blijft hetzelfde: Hans Kemna Casting BV. Kemna blijft echter wel adviezen geven aan Gerardjan Rijnders en Koos Terpstra. (NRC, 7/1/00)

Lees meer

Moose op 07/01/2000 - 00:00  
meer over Hans Kemna

Op 20 januari 2001 opent Rotterdam Culturele Hoofdstad van Europa 2001 met een groot feest op de Kop van Zuid. Het hele project gaat 51 miljoen gulden kosten. 34 miljoen daarvan worden betaald door de staat en de gemeente, 17 miljoen moeten worden opgebracht door sponsoring door het bedrijfsleven en fondsen. Daarvan is tot nu toe 11 miljoen opgehaald. Het programma van het hele jaar bestaat vooral uit tentoonstellingen, maar er is ook theater: Mini & Maxi openen het nieuwe Luxor theater bij de Erasmusbrug met een reeks voorstellingen van vier maanden. Ook het Ro Theater doet mee. Het gezelschap reist niet, maar maakt voorstellingen in het eigen theater. Artistiek leider Guy Cassiers maakt in januari een voorstelling met het Blindman Kwartet in de Rotterdamse Schouwburg. (AD, 6/1/00)

zie ook: Rotterdam wordt in 2001 samen met Porto de culturele hoofstad van Europa

Lees meer

Moose op 06/01/2000 - 00:00  
meer over Culturele Hoofdstad van Europa, Mini & Maxi, Rotterdam, sponsoring

A. Overhoff volgt per 1 februari H. Boerendonk op als directeur van theater Diligentia in Den Haag. Overhoff was eerder voorzitter van Axis, een centrum voor vrouwen en kunst. (NRC, 6/1/00)

Lees meer

Moose op 06/01/2000 - 00:00  
meer over Den Haag, Theater Diligentia
<< < 181182183 > >>
Syndicate content