De Raad voor Cultuur gaat zich bemoeien met de verdeling van het extra geld dat vrijgekomen is voor de Cultuurnota. Op eigen initiatief komt de Raad met een aanvullend advies. Van de 35 miljoen extra waarom gevraagd werd in het Advies van de Raad is 17 miljoen gehonoreerd. Met de veertig miljoen extra valt te verwachten dat de Raad nadruk legt op de overige 18 miljoen en vervolgens een goede besteding bedenkt voor de rest van het geld. Vier jaar geleden kwam er ook extra geld vrij, dat werd toen door de Kamer verdeeld. Dat wil de Raad nu voorkomen. (Volkskrant, 3/10/00)
zie ook: Nog meer acties in kunstenwereld
Joop verkoopt zijn ShowBizCity. Het centrum wordt overgenomen door Evenementenbureau Wentink Events en gaat EventCentreAalsmeer heten. Sinds de opening in 1997 heeft een half miljoen mensen ShowBizCity bezocht, dat waren er veel minder dan verwacht. (Volkskrant, 30/9/00)
Slechts 4 procent van het totale budget voor cultuur gaat naar Noord Nederland, terwijl daar 10 procent van de bevolking woont. Daar is men in Groningen, Friesland en Drenthe niet blij mee. Het Noorden is te bescheiden en de angst en ontzag voor de Randstad zijn te groot, dat zijn twee van de oorzaken die aangewezen worden. “In de Raad voor Cultuur zit niemand uit het Noorden.” Er gaat zoveel aandacht uit naar werkgelegenheid voor deze provincies “dat cultuur een luxe is geworden”. Er is inmiddels een brandbrief gestuurd aan de staatssecretaris. (Volkskrant, 30/9/00)
Muziek- en theatergezelschappen moeten meer hun best doen om hun publiek te bereiken, aldus de staatssecretaris Rick van der Ploeg. Reclame is voor de meeste gezelschappen de sluitpost op de begroting en daar moet verandering in komen; om de prikkel te vergroten moet er ook meer subsidie voor publiciteit en programmering zijn. (AD, 30/9/00)
zie ook: tweed
De kunstenwereld actiet verder. Echter niet met stakingen of door het onderbreken van voorstellingen. Wel met een grootse kaartenactie en door te spreken op alle gelegenheden waar de cultuurnota op tafel komt. Bezoekers van voorstellingen of concerten krijgen kaarten onder ogen die zij kunnen tekenen. De eisen: 150 miljoen gulden structureel erbij, en 25 miljoen incidenteel. De kaarten worden gestuurd aan de voorziter van de Tweede Kamer, Jeltje van Nieuwenhoven. De actievoerders roepen de politiek op “goed op te letten” wat de staatsecretaris met de 40 miljoen extra doet die nu is vrij gekomen. “Wij willen dat daarbij een onderzoek komt naar de geldstromen in de sector”, zegt Frans De Ruiter van Kunsten ‘92, samen met FNV KIEM een van de voortrekkers van de actie. “Het is zo langzamerhand niet meer te achterhalen waar het geld vandaan komt en waar het naar toe gaat.” Op 16 oktober worden hoorzittingen gehouden waar organisaties hun bezwaren toe kunnen lichten. (ANP, 28/9/00)
zie ook: tweed
In een brief aan de Vaste Kamercommissie voor Cultuur hebben de artistiek leiders van de zeven grote gezelschappen gepleit voor continuëring van de subsidie aan FACT. Guy Cassiers (ro theater), Johan Doesburg (Het Nationale Toneel), Ivo van Hove (Het Zuidelijk Toneel), Rob Ligthert (Theater v/h Oosten), Gerardjan Rijnders (Toneelgroep Amsterdam), Johan Simons (Theatergroep Hollandia) en Koos Terpstra (Noord Nederlands Toneel) stellen dat alleen bij FACT regisseurs zich artistiek kunnen ontwikkelen, zonder rekening te hoeven houden met publieksbereik, repertoireopbouw en ensemblevorming. “Als FACT nu wordt opgeheven, zal het over een aantal jaren weer moeten worden uitgevonden. Ondertussen worden tijd en talent verspild”, aldus de artistiek leiders. (VNG, 28/9/00)
zie ook: tweed
“Het moet maar eens afgelopen zijn met dat allochtonenbeleid. Dat doodknuffelen van minderheden in de kunst werkt alleen maar averechts.” Regisseuse Ola Mafaalani zal nooit een beroep doen op “allochtonenpotjes”, maar heeft wel graag gewerkt bij Fact: “Zij hebben me gedwongen om groot te denken”. Mafaalani vind het zorgelijk dat Fact misschien wordt opgeheven: “Voor mijzelf maakt het niet meer uit, maar ik hou mijn hart vast voor iedere beginnende regisseur die zich zonder Fact zal moeten bewijzen.” Bij ‘Ajax’, haar grote zaalvoorstelling bij Fact, worden weer hoge eisen aan het publiek en de voorstelling gesteld. De regiseusse vind publiek te kostbaar om ze iets halfslachtigs voor te zetten. Bij ‘Ten liefde’ was de eis dat het publiek zou huilen; Als bij de eerste openbare repetitie door het publiek geen traan gelaten zou zijn, was de hele voorstelling afgeblazen. (AD, 28/9/00)
Er zal snel een nieuwe directeur voor de Amsterdamse Stadsschouwburg benoemd moeten worden. De ondernemingsraad van de schouwburg en wethouder Saskia Bruines zijn hard aan het brainstormen. Na het kerstreces zal de procedure beginnen. Aangezien de fusie tussen het huisgezelschap Toneelgroep Amsterdam en de schouwburg niet doorgaat is er plaats voor een klassieke theaterdirecteur in plaats van een intendant. Deze theaterdirecteur zal het theater tot het eerste toneelpodium van het land moeten uitbouwen.
Het is al bijna zeker dat het nieuwe vlakke vloertheater tussen de schouwburg en de Melkweg er komt. De gemeente heeft geld over omdat de uitbreiding van het Stedelijk Museum voorlopig niet doorgaat. Het nieuwe theater gaat zo’n 55 miljoen gulden kosten.
De huidige directeur van de Stadsschouwburg, Henk van der Wolf, werd vier jaar geleden aangesteld om na het vertrek van Cox Habbema de boel een half jaartje waar te nemen. Er werden echter geen knopen doorgehakt over de toekomst van de Stadsschouwburg en Van der Wolf is gebleven. De Amsterdamse Kunstraad vindt het nu tijd voor “bevlogen, creatief en initiatiefrijk leiderschap”. De Raad heeft in haar advies veel kritiek geuit op de schouwburg en stelt voor 3,5 ton op de begroting te korten. De Kunstraad maakt de vergelijking met Theatercombinatie Nieuwe de la Mar/Bellevue, die met een kwart van de subsidie die de schouwburg krijgt hetzelfde aantal bezoekers trekt. “Die vergelijking is absurd’, zegt Van der Wolf. De Stadsschouwburg is een toneelhuis en geen pretfrabriek, aldus Van der Wolf: “In augustus hebben wij ook twee van dergelijke voorstellingen gehad, ‘Stomp’ en de musical ‘Tsjechov’: 20.000 bezoekers in één maand. Dat is echt geen verdienste, dat is gewoon risicoloos programmeren.”
Het ziet er naar uit dat wethouder Bruines het advies zal niet zal opvolgen. Ze is erg te spreken over het leiderschap van Van der Wolf: “Eigenlijk is de Stadsschouwburg al het mooiste toneelpodium van het land.” (Volkskrant, 27/9/00)
zie ook: Amsterdam wil meer geld voor verbouwing Nieuwe de la Mar
De kogel is door de kerk: de foto’s die tijdens het Holland Festival van 1998 geëxposeerd zijn in de tentoonstelling ‘Attack’, zijn geen kinderporno. De Hoge Raad is tot deze conclusie gekomen. Al het in beslag genomen materiaal moet teruggegeven worden. Het Festival overweegt een schadeclaim. (Volkskrant, 29/9/00)
Peter Piekos is op 82-jarige leeftijd overleden. Piekos was een varieté-artiest; hij was imitator, conférancier en presentator en werkte met Lou Bandy, Kees Pruis en de Kilima Hawaiians. Ook deed hij stemmetjes in ‘De Fabeltjeskrant’, ‘Paulus de Boskabouter’ en ‘Calimero’. (AD, 26/9/00)
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.