minirecensies

Licht/Nijinski

Ik vond dit erg jammer. Waarom kiezen deze leuke jonge aanstormende acteurs zo’n warrige, moeilijke tekst als Licht van Gerardjan Rijnders? Wat moeten ze ermee? En wat moet het publiek ermee? Ik heb niet het idee dat dit een tekst is die nu nog relevantie heeft. Om de monoloog enigszins op te leuken lopen er ook nog 15 figuranten diepzinnig over het toneel heen. Wat dat toevoegt is mij totaal onduidelijk. Kies toch eens een fijn stuk dat ergens over gaat.

AE gezien 30/08/2003 op Lowlands

Wat een verademing. Tussen al dat gesubsidieerde geweld een club jonge mensen met lef, rechtstreeks van de theaterschool. Deze avond in het festival heb ik het genoegen gehad Licht en Nijinski te zien. In Licht staat Sluysmans in zijn eentje de vloer te vullen alsof hij niet anders gewend is. Bevlogen, energiek, virtuoos. Kom er maar eens om vandaag de dag. Rijnders’ ondoorzichtige tekst volledig begrijpelijk gebracht. Pluim in dezen ook voor Mooy. Glashelder geregisseerd. Petje af, extra eland. Nijinski was al net zo’n feest. Grote, sterke Römer zet daar een ijzersterke schizofreen neer, die danslegende Nijinski bleek te zijn. Indrukwekkend spel, prachtig begeleid door violiste Glover en en Oskam’s vormgeving.
Beste mensen, theaterminnend publiek, gun uzelf het plezier om die grote zaal eens te laten voor wat hij is en beleef Annette Speelt. Niet alleen uit sympathie voor deze makers, maar omdat zij bewijzen dat het niveau van een voorstelling niets te maken heeft met de hoeveelheid subsidie en al helemaal niet met de locatie waar het is onstaan. De toneelschool was hun werkplek, het theater is waar het thuis hoort. Knappe voorstellingen van hoog niveau.
Kritische noot (1 stuks tomaat): Doe wat aan je publiciteit. Het is eenvoudigweg misdadig dat zo weinig mensen weten dat Annette Speelt.
Nog te zien in de Toneelschuur in Haarlem. Grijpt uw kans.

BE gezien 25/09/2002 op Annette Speelt alles wat ze heeft