Jungle book

Het jeugdtheater boert goed in onze streek. Studio ZT kan rekenen op een hele hoop jong talent en ook Jeugdtheater Scherven heeft talent op overschot. Zoveel talent dat een paar getalenteerde ‘anciens’ met een gerust hart de baan kunnen ruimen, hoe pijnlijk dit ook is. Een ander groot pluspunt bij Scherven is dat er altijd live gezongen wordt. Ook nu weer werd er goed tot zeer goed gezongen door de meeste solisten. Daarnaast werd er ook fantastisch geacteerd door het grootste deel van de cast. Alle grote rollen werden goed ingevuld. Genoten van Balou, Shere Khan, Akela, Mowgli (misschien hadden ze hier een jongetje moeten casten, maar dat doet niets af van de prestatie van Mowgli), en ga zo maar verder. Een speciale vermelding toch voor de gieren, die een opgemerkt en bijzonder gesmaakt optreden gaven. Echter ook de apen en de wolven konden mij bekoren. Alleen jammer dat er bijna geen humor in zat en ook wat weinig schwung. Het sleepte allemaal wat lang aan en het tempo kwam er nooit echt in. Ook de liedjes waren allemaal nogal aan de vlakke kant. En dat gebrek aan tempo zorgde her en der in de zaal toch voor wat geschuifel op de stoelen.

Voor de rest echter niets dan goeds over deze voorstelling. Die bestond uit mooie beelden. En die werden gecreëerd door de combinatie van een inventief decor met een bijzonder sfeervolle belichting. Heel mooi om naar te kijken allemaal. De regisseur vertelde mij dat ze een coach hadden, speciaal voor de bewegingen van de acteurs, om te leren bewegen als dieren. En dat was er aan te zien. De acteurs bewogen allemaal gracieus over de scène als waren het echte dieren. Hierbij uiteraard geholpen door de fantastische kostumering en grime. Schitterend om naar te kijken. Heel goed gebruik van sfeermuziek en rookeffecten ook om bepaalde dreigende scènes te accentueren. Kortom, een mooie voorstelling om te bekijken. Alleen jammer dat het allemaal nogal traag vooruitging. Ik blijf echter fan van Scherven en hun talentvolle schare jonge acteurs.

KVSmiley gezien 13/10/2012

Misschien een ouwetje, omdat het hier ging om een zogenaamde revival-tour en Opus one er ook in de zomermaanden in openluchttheaters mee tourt. Voor mij was het een eerste kennismaking met het werk van Opus One. En wat voor één! Zelden zoveel vaart, energie en enthousiasme gezien bij een professionele tour. Het spetterde van begin tot einde. Onwijs gaaf. De choreografie van Frans Schraven hoort thuis binnen het rijtje van de klassieke grootmeesters. Bovendien is zijn interpretatie van Mowgli onavolgbaar. Wat een spierbeheersing, wat een souplesse en vooral, wat een humor!
Ik vind familievoorstellingen en musicals echt geen vloeken in de kerk. Het lijkt wel of Moose alleen geïnteresseerd is in het “grote” werk,whatever that may be. Ik wilde toch even een lans breken voor deze geweldige voorstelling. ik ben heel benieuwd naar hun “Alice” het komende seizoen. Toppie!

peter stax gezien 09/05/2004