Onderwerp
Growing up in Public (6 nieuwsberichten)
- De commissie die in opdracht van de gemeente Utrecht de aanvragen voor structurele subsidie van de gemeente beoordeeld adviseert negatief over de aanvraag van Growing up in Public. Ook de community-theatre groep STUT wordt niet subsidiabel geacht. De andere Utrechtse groepen -'t Barre Land, Aluin, De Paardenkathedraal, De Berenkuil, Het Filiaal en DOX- krijgen een positief advies.
De commissie is kritisch over Tweetakt en Huis a/d Werf. Het jeugdtheaterfestival wil zelf gaan produceren, maar de commissie wil daar geen geld voor geven. Het beleid van Huis a/d Werf moet na twee jaar geƫvalueerd worden. Nieuwe directeur Yvonne Franquinet heeft geen plan voorgelegd dat volledig kon overtuigen, maar de commissie heeft begrip voor de korte tijd waarin zij haar stempel moest zetten. (Redactie, 13/4/04)
- De run om de origineelste publiciteitsstunt is nog niet gestreden. Nu heeft Huis a/d Werf weer iets nieuws bedacht: een envelopsticker voor de postbode: "Hallo postbode, ja dit is een bericht voor u." De sticker promoot 'Zorg en de droomcentrifuge' van Growing up in Public, "een voorstelling over avontuurlijke postbodes". (Volkskrant, 13/4/00)
- In Londen worden er audities gehouden voor het stuk 'Cooking with Elvis'. Men is op zoek naar een schildpad die de rol van Stanley wil spelen, het huisdier van de familie. De schildpad zal zich moeten laten welgevallen dat hij van tafel wordt geplukt om als vijgenblad voor een naakte acteur te dienen. De producer van het stuk, Adam Kenwright, besloot een advertentie in het theaterblad Stage te plaatsen toen hij erachter kwam dat het ruim duizend pond per week kostte om een schildpad te huren. De schildpad zou dan meer verdienen dan de acteurs, en dat is een beetje mal natuurlijk.
Overigens wordt het stuk in Nederland opgevoerd tijdens het Festival aan de Werf 2000 in mei, onder de titel 'Koken met Elvis'. Hoe de regisseurs, Paul Feld en Jeroen Kriek van Growing up in Public, de schildpad-situatie gaan oplossen is nog niet bekend. (Parool & VNG, 12/2/00)
- Growing up in Public, het gezelschap van schrijvende theatermakers of theatermakende schrijvers uit Utrecht, bestaat 10 jaar. Dat is op 17 januari flink gevierd in Fort Blauwkapel. Naast een kaasfondue voor honderd intimi was er ook de presentatie van drie nieuwe theaterboeken: de tekstenbundel 'Publieke vrouwen' van Daphne de Bruin, de tekstenbundel 'Zes burgerlijke drama's' van Paul Feld en het boekje '10 Jaar theaterfirma Growing up in Public'. De eerste exemplaren van dit overzichtswerk werden aan de moeders van Daphne de Bruin, Don Duyns, Paul Feld en Jeroen Kriek uitgereikt. (VNG, 17/1/00)
- Theater van het Oosten zoekt verder naar een artistiek leider, nadat Hollandia niet heeft toegehapt. Herman Hofman, woordvoerder van de sollicitatiecommissie: "Theatergroep Hollandia was naar ons idee een gezelschap dat uitstekend in Arnhem zou hebben gepast. Het had kunnen fuseren met het Theater van het Oosten. We hadden de subsidies bij elkaar kunnen optellen, zodat Hollandia een groot gezelschap zou zijn geworden. Maar vorige week heeft Johan Simons besloten om naar Rotterdam te verhuizen." Er dingen nu vijf partijen naar de baan van artistiek leider, zowel gezelschappen als individuen, waaronder de gezelschappen Growing Up in Public en Het Oranjehotel. De uiteindelijke beslissing ligt bij het bestuur van het Theater van het Oosten, dat naast Hofman bestaat uit een accountant, een Tweede Kamerlid, een gedeputeerde, een schouwburgdirecteur, een burgemeester en de korpschef van de regio politie Gelderland Midden. "Ik vind het een vreemde praktijk dat de besturen blijven zitten als de artistiek leider weggaat," zegt Ellen Walraven van theatergroep 't Barre Land, dat overigens niet heeft gesolliciteerd naar de vacante post. "Die besturen weten vaak geen snars van toneel, maar moeten wel beslissen wie opnieuw wordt aangenomen. Ze durven geen risico's te nemen, dus nemen ze de grotere namen. En geld speelt daarbij een belangrijke rol. Als Ivar van Urk van het jonge gezelschap Het Oranjehotel naar Arnhem gaat, neemt die geen geld mee; hij maakt het op. Terwijl Johan Simons of Theu Boermans geld meebrengen. Als groep, of als artistiek leider, ben je dus ongeveer zo groot als je portemonnee." (Parool, 2/7/99)
- Growing up in Public maakt 'De Kampioenenkweek' over een atlete en doping. (Volkskrant, 16/4/98)