Profiel: Christiaan Mooij
Geboren: 24 februari 1973, Ermelo
Ergste bijbaan tijdens je studie:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Karina Kroft > Annemieke Delis > Martijn Vorstenbosch > Corrina Oomen >)
Ik heb niet zoveel bijbaantjes gehad. Als het even kon, heb ik geleend -en ik heb krap gezeten. In een vakantie heb ik eens bij een overslagbedrijf voor groente en fruit zes trailers met zakken van dertig kilo leeggemaakt. Dat is gewoon dom werk. Je zou toch denken dat dat tegenwoordig op pallets staat, maar nee hoor: dat moest allemaal met de hand uitgeladen worden. Eigenlijk was dat ook wel weer leuk: gewoon werken, verstand op nul.
Slechtste voorstelling die je gemaakt hebt:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Karina Kroft > Annemieke Delis > Martijn Vorstenbosch > Corrina Oomen >)
Mijn voorstellingen worden heel vaak wisselend ontvangen: er zijn mensen die er laaiend enthousiast over zijn en mensen die het niks vinden. Voor mijn eind-etude van het eerste jaar deed ik een tekst van Rob de Graaf en ik had één acteur gewoon verkeerd gecast. En vanwege mijn achtergrond als docent -ik heb de docent drama-opleiding gedaan in Arnhem- ging ik daar veel te veel energie in steken.
Maar nee, ik heb niks gemaakt dat ik echt genant vindt. Alle voorstellingen die ik heb gemaakt hebben altijd wel wat opgeleverd.
Volgend jaar:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Karina Kroft > Annemieke Delis > Martijn Vorstenbosch > Corrina Oomen >)
Maandagochtend gaan we naar de notaris om de stichting Annette Speelt op te richten! Dat is een gezelschap van mij en vier acteurs. En dat gaat echt geweldig nu: in augustus gaan we werken aan reprises van voorstellingen die we al gemaakt hebben op school en dat presenteren we dan onder de titel 'Annette speelt alles wat ze heeft' bij De Appel en in de Toneelschuur. De volgende nieuwe voorstelling wordt 'De Perzen', die komt in januari uit. En tussendoor gaan we ook nog workshops doen en plannen maken, ook met gasten erbij. Want we zijn wel afgestudeerd, maar nog niet klaar met leren!
En aan het begin van het seizoen ga ik regie-assistentie doen bij Javier López Piñón bij een nieuwe opera, in Groningen.
Theatermakers met wie je je verwant voelt:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Karina Kroft > Annemieke Delis > Martijn Vorstenbosch > Corrina Oomen >)
Ik heb veel met Rijnders. Met zijn diversiteit en met zijn manier van maken. De wisselwerking tussen de esthetische distantie aan de ene kant en de intermenselijke relaties aan de andere kant. En dat hij ook Shakespeare aanpakt, en hoe hij met taal omgaat, dat vind ik heel mooi. Ik wil ook zelf meer gaan schrijven; ik heb met Annette Speelt een afspraak dat ik volgend jaar april een stuk af heb...
En ik heb ook veel met Johan Simons en Hollandia: de rauwheid, de directheid, dat meer expressionistische theater. Ik zoek heel erg naar een synthese tussen die twee vormen.
Grootste les van de opleiding:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Karina Kroft > Annemieke Delis > Martijn Vorstenbosch > Corrina Oomen >)
Dat je moet vechten voor wat jij wilt. Dat je er steeds voor moet zorgen dat jij de randvoorwaarden bepaalt waaronder je werkt. Dat is heel moeilijk, maar het is wel essentieel, heb ik gemerkt.
Ik heb in het eerste jaar zitten dubben of ik hier wel moest blijven. Ik had moeite met de heersende smaak, ik zag alleen maar mensen die het publiek wilden behagen. In mijn tweede jaar ben ik in een project van Peter Oosthoek helemaal gaan doen wat ik wilde. En dat werkte.
Free-lance of eigen gezelschap:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Karina Kroft > Annemieke Delis > Martijn Vorstenbosch > Corrina Oomen >)
Beide. Maar met zo'n gezelschap moet je wel veel plannen: Annette Speelt is nu al bezig met seizoen 2003/2004. Ik wil nog andere projecten ernaast doen en ook met andere acteurs werken, omdat ik mezelf wil blijven ontwikkelen. En dat geldt voor ons allemaal. Daarom willen we met Annette Speelt ook ieder jaar een onderzoeksproject doen, omdat je anders stil blijft staan en een beetje navelstaarderig wordt.
Volgend jaar zal ik betrokken zijn bij alle projecten die Annette Speelt doet, maar het jaar daarop is het de bedoeling dat een project door iemand anders geregisseerd gaat worden.
Mooiste voorstelling van het afgelopen jaar:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Karina Kroft > Annemieke Delis > Martijn Vorstenbosch > Corrina Oomen >)
Ik heb zoveel zelf gemaakt dat ik maar heel weinig heb gezien dit seizoen. Normaalgesproken probeer ik om ongeveer twee voorstellingen per week te zien. Ik heb ook heel veel gemist dit jaar.
Van wat ik heb gezien vond ik 'Snaren' van Gerardjan Rijnders toch het mooist.
Naar welk genre zou je een cross-over willen maken:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Karina Kroft > Annemieke Delis > Martijn Vorstenbosch > Corrina Oomen >)
Dans en Mime. Als mime-spelers met tekst overweg kunnen, spelen ze acteurs gewoon weg. Joëlke Sanderse, die bij mij Ophelia speelt heeft mime gedaan en je kan zien dat hoe zij tekst doet zo mooi verbonden is met haar fysiek en dat ze ook zoveel aan de andere spelers geeft.
En ik wil graag een voorstelling maken met vier cellisten of vier cello spelende acteurs. Ik vind dat zo'n mooi instrument, het staat zo dicht bij de menselijke stem. Niet zoals 'Kwartetten' van Toneelgroep Amsterdam met een acteur naast een muzikant, maar dat dat in één verenigd wordt: met acterende cellisten of andersom. Maar ik moet nog een inhoudelijk ding vinden; het is nu alleen nog maar vorm, maar ik zoek nog naar een betekenis.
Gevolgen van 'de ruk naar rechts':
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Karina Kroft > Annemieke Delis > Martijn Vorstenbosch > Corrina Oomen >)
Het is zorgelijk. Ik ben bang voor kortzichtigheid, korte termijndenken, profijt, dogmatisme. De noodzaak om theater te maken wordt alleen maar groter. Met theater kun je dingen in een grotere context plaatsen; theater is dé vorm waarin je iets kunt vertellen dat een link heeft met de actualiteit, maar daar ook afstand tot neemt en dingen in een historisch perspectief plaatst en daarbij linken legt met andere kunst, andere culturen. Daardoor kun je laten zien dat als je dingen wat breder bekijkt, de zaken net iets genuanceerder liggen.
En ik ben bang voor simplisme. In het theater is dat al eerder gebeurd: het begon met een parodie op soap en op een gegeven moment is soap een soort norm geworden op het toneel. Dan is er geen commentaar meer en is het smaakvervuiling geworden. Daar wil ik niet aan meedoen. De wereld is niet eenduidig, de wereld is niet simpel.
Ik ben bang dat de politiek de kunst gaat overleveren aan de markt. Dat kunst dan gaat worden: u vraagt en wij draaien. En dan ben je gewoon amusement aan het maken. Daar hebben we al genoeg middelen voor.
Wat trek je aan op de diploma-uitreiking:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Karina Kroft > Annemieke Delis > Martijn Vorstenbosch > Corrina Oomen >)
Ik zou het niet weten! Ik wil niet te overdressed. Iets fleurigs, wel netjes, een beetje stijlvol. Ik ga van het weekend even kijken wat ik nog heb. Ik heb tot nu toe ook geen tijd gehad om erover na te denken.
Wie wordt Wereldkampioen:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Karina Kroft > Annemieke Delis > Martijn Vorstenbosch > Corrina Oomen >)
Geen idee. Ik heb geeneen wedstrijd gezien. Ik vind het heel leuk om in de krant te lezen over Zuid Korea en Hiddink. Het zou toch leuk zijn als Turkije en Zuid Korea de finale mogen spelen. Dan is het sowieso feest in Nederland!
zie ook: Minirecensies: 'Hamlet'
en ook: MaxiRecensie: 'Hamlet'