Profiel: Martijn Vorstenbosch
Geboren: 29 april 1974, Overasselt
Ergste bijbaan tijdens je studie:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Christiaan Mooij > Annemieke Delis > Karina Kroft > Corrina Oomen >)
Ik heb tijdens mijn studie aan amateurs lesgegeven en dat vind ik over het algemeen heel leuk, maar er was één groep waarbij het heel slecht ging, waar mensen niet kwamen opdagen en zo. Dat ging zoveel energie zuigen dat ik ermee gestopt ben.
En ik heb zeven jaar in een klein café gewerkt, waar op een gegeven moment de stamgasten m'n neus uitkwamen. Elke avond dezelfde verhalen van dezelfde mensen; op een gegeven moment heb je het gehad.
Slechtste voorstelling die je gemaakt hebt:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Christiaan Mooij > Annemieke Delis > Karina Kroft > Corrina Oomen >)
Ook ik moet zeggen: m'n propedeuse-etude. Ik deed 'Oberosterreich' van Kroetz en ik wilde een realistische speelstijl met een mimer en een semi-professionele acteur die allebei heel goed met hun lijf konden. En ik clashte met mijn begeleider. Achteraf bleek dat we vier weken ontzettend langs elkaar heen zitten praten en de voorstelling was gewoon echt niet goed. Ik had eigenlijk het decor moeten weggooien en die mensen onder twee parren de tekst laten zeggen.
Volgend jaar:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Christiaan Mooij > Annemieke Delis > Karina Kroft > Corrina Oomen >)
Ik ga vier maanden stage lopen in New York, bij de New York Theater Workshop. Ik ga geen voorstelling maken, maar meelopen bij het productiehuis. Gewoon meehelpen. Ik zoek nog woonruimte!
Daarnaast heb ik met drie anderen een stichting opgericht, waarvoor we nog geen naam hebben. Een soort productie-stichting, waar we niet perse met elkaar moeten werken, maar waar we elkaar kunnen ondersteunen en voorstellingen opzetten. We willen in eerste instantie locatietheater maken.
En ik zal wel moeten blijven lesgeven.
Theatermakers met wie je je verwant voelt:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Christiaan Mooij > Annemieke Delis > Karina Kroft > Corrina Oomen >)
Dirk Tanghe en Robert Wilson zijn hele grote voorbeelden voor mij. Allebei maken ze beeldende voorstellingen. Wilson maakt ingetogen, gestileerde, bijna koude voorstellingen, terwijl voorstellingen van Tanghe over het publiek heen razen. Maar beelden maken wil ik ook.
Grootste les van de opleiding:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Christiaan Mooij > Annemieke Delis > Karina Kroft > Corrina Oomen >)
Dat je steeds weer terug moet gaan naar wat je in het begin hebt bedacht en opgeschreven. En dat de omweg die je moet maken om daar weer uit te komen erbij hoort. Dat heb ik geleerd van Bart Kiene.
En dat je als regisseur zo rustig mogelijk moet blijven. Dat wíst ik vroeger wel, maar ik kán het nu ook eindelijk. Je kan wel heel boos worden op mensen, maar dat heeft zo weinig nut. Je moet mensen wel op hun verantwoordelijkheden aanspreken, maar als je weet dat mensen alles gedaan hebben dan houdt het gewoon op en dan moet je de volgende dag gewoon weer verder. Die rust heb ik geleerd en het geloof dat je idee goed is, en soms zeggen dat je het gewoon niet weet.
Free-lance of eigen gezelschap:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Christiaan Mooij > Annemieke Delis > Karina Kroft > Corrina Oomen >)
Ik wil vanuit een kern van mensen werken, waar je ook anderen bijhaalt. Waarin je niet perse met elkaar moet werken, maar waar je elkaar wel aan de praat houdt. Een soort makerscollectief.
Veel later zou ik een eigen theater willen hebben. Ik vind dat je in de meeste theaters zo belabberd ontvangen wordt als publiek. Met chagerijnige kaartjesscheurders en zonder gastvrijheid. Ik ben ook heel benieuwd hoe ze dat in New York doen, waar ze het zonder subsidie moeten doen en ze veel harder moeten werken om mensen te werven en ook bij dat theater betrokken te houden.
Ik vind ook dat je de productiemensen en ook de hoofd-technicus bij je voorstelling betrokken moet houden. En in zo'n theater zou ik dan een keer per jaar een eigen voorstelling willen maken en verder groepen uitnodigen om daar te komen spelen.
Mooiste voorstelling van het afgelopen jaar:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Christiaan Mooij > Annemieke Delis > Karina Kroft > Corrina Oomen >)
Van vorig jaar weet ik nog 'Jean, Julie en Christine' en 'De Familie Tót' van Dirk Tanghe; dit jaar heeft niets me echt zo geraakt. Ik weet het niet.
Gevolgen van 'de ruk naar rechts':
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Christiaan Mooij > Annemieke Delis > Karina Kroft > Corrina Oomen >)
Ik moet eerlijk zeggen dat die er niet zijn voor mijn voorstellingen. Die gaan meer over mensen en de maatschappij, dan dat ze een politiek statement in zich dragen. Als het zou betekenen dat je je eigen mening niet meer mag verkondigen, dan zou ik daar meteen een voorstelling over maken. Maar ik heb niet de behoefte om nu een tegengeluid te laten horen. Ik ben heel politiek bewust in mijn dagelijks leven, maar niet in mijn voorstellingen.
Wat trek je aan op de diploma-uitreiking:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Christiaan Mooij > Annemieke Delis > Karina Kroft > Corrina Oomen >)
Ik wil graag in pak, maar ik heb geen geld om het naar de stomerij te brengen. Ik moet m'n moeder nog maar eens heel lief aankijken.
Wie wordt Wereldkampioen:
(zelfde vraag aan: Kasper Kapteijn > Christiaan Mooij > Annemieke Delis > Karina Kroft > Corrina Oomen >)
Ik zou het niet weten. Ik houd met er niet mee bezig. Ik ben alleen erg blij dat Nederland niet meedeed, dat het gewoon rustig was.
zie ook: Minirecensies: 'Sancta Susanna'
en ook: MaxiRecensie: 'Sancta Susanna'