Is ‘Mirad, een jongen uit Bosnië’ daadwerkelijk het Beste Toneelstuk Aller Tijden? Het stuk van Ad de Bont staat -toch wel bijzonder onverwacht- op dit moment op de eerste plaats in de verkiezing van het Beste Toneelstuk Aller Tijden georganiseerd door Moose en TM.
Maar de voorsprong is klein, en de verkiezing is nog niet voorbij. Stem nu! Vindt u het welkome gerechtigheid voor het Nederlands jeugdtheater? Stem, en maak de voorsprong van Mirad groter! Vindt u het een schandelijk voorbeeld van Nederlandse benepenheid? Stem dan op het stuk dat de titel volgens u wél verdient!
Maar doe het wel snel! Op woensdag 20 mei sluit de stembus. De einduitslag wordt op of rond 1 juni bekend gemaakt op Moose en in TM.
Dit is de tussenstand van vandaag:
- de Bont – Mirad, een jongen uit Bosnië
- Shakespeare - Hamlet
- Beckett - Wachten op Godot
- Albee – Who’s afraid of Virginia Woolf
- Kushner – Angels in America
- Lanoye & Perceval – Ten Oorlog
- Sophokles – Antigone
- Shakespeare – Midzomernachtsdroom
- Tsjechov - De Kersentuin
- Claus – Vrijdag
reacties
Ik begrijp wel waarom De Bont hoog scoort. In de longlist waren Nederlandse schrijvers nauwelijks aanwezig. In deze top 10 is er één. Ik zou zeggen: (chauvinistische) sympathy votes. Wellicht zou bij een grotere vertegenwoordiging van Nederlandse schrijvers De Bont niet bovenaan gestaan hebben. Maar ach, dat is koffie dik kijken.
Hoe deze voorsprong ook tot stand gekomen is - door een opgetrommelde achterban (iets waar de andere auteurs minder gelegenheid toe hebben) of door een overenthausiaste vredeslobby - als De Bont deze titel aanvaardt maakt hij zichzelf voor altijd onsterfelijk belachelijk en zijn stuk onspeelbaar. In niets, maar dan ook niets (taal, plot, dramaturgie, zeggingskracht, kortom alles wat ertoe doet) kan dit stuk in de coulissen staan bij een van de andere titels op de shortlist. Laat De Bont zijn eigen eer en die van deze verkiezing redden, en verzoeken zijn stuk van de lijst te verwijderen.