In Amsterdam is op de laatste dag van het Internationaal Theaterschool Festival de Ton Lutz Prijs voor de meest veelbelovende regiestudent uitgereikt aan Olivier Provily. De prijs is de voortzetting van Podiumkunsten.nl, die vorig jaar werd ingesteld door het Fonds voor de Podiumkunsten en PodiumKunstWerk. De prijs bestaat uit een rugzak, gevuld met 10.000 gulden productiegeld, twee maanden loonkostenvergoeding en een jaar lang facilitaire ondersteuning door PodiumKunstWerk en wordt uitgereikt aan een van de afstuderende studenten van een van de theatermakers-opleidingen in Nederland. Dit jaar is als extra voorwaarde gesteld dat de maker niet mag meespelen in zijn of haar eigen voorstelling, om het vak regisseur meer aandacht te geven.
De jury, bestaande uit regisseur Willibrord Keesen, Nes-directeur Nan van Houte en Volkskrant-recensente Marjan Buijs, heeft lang getwijfeld tussen Provily en Lotte van den Berg, net als eerstgenoemde student aan de regie-opleiding in Amsterdam. Haar voorstelling ‘De Alchemist’ bevatte “een van de mooiste scènes die de jury de laatste tijd heeft gezien”. De jury “hoopt van harte dat ‘De Alchemist’ nog een flinke tournee zal krijgen”. Provily’s afstudeervoorstelling ‘Oorlogje’ was volgens de jury “fantasierijk, met veel gevoel voor humor, zelfverzekerd, onnadrukkelijk en intelligent de vinger op de zere plek leggend” en laat “een monumentaliteit en een gelaagdheid zien die je zelden tegenkomt bij een jonge regisseur”.
De prijs werd uitgereikt door de winnares van vorig jaar, Suzan Boogaerdt, bij ontstentenis van naamgever Ton Lutz, die was op vakantie in Griekenland. Olivier Provily bedankte onder andere zijn mede-regiestudenten met wie hij De Regiedagen heeft georganiseerd, waarin onder andere ‘Oorlogje’ werd gepresenteerd.
Op dezelfde avond werd ook de Philip Morris Scholarship uitgereikt aan Benjamin de Wit voor zijn solo ‘Geen kritiek’. De prijs voor de meest veelbelovende acteur of actrice van het ITs bestaat uit 10.000 gulden. De jury, bestaande uit actrice Halina Reijn, Muziek en Theaternetwerk-programmeur Daniella Groenberg en chef kunst van het Parool Mark Moorman, prees de ontroerende voorstelling die het publiek bij de hand nam. Juryvoorzitter Groenberg vond het overigens opvallend dat veel voorstellingen op het festival blijk gaven van een vroege midlife-crisis en raadde de acteurs aan iets meer van hun jeugd te genieten. (VNG, 30/6/01)
zie ook: Dossier Moose op de Regiedagen: Minirecensies ‘Oorlogje’