maar waarom doen moose en TM nou eigenlijk mee aan de canonhype, en nog wel zonder een canon te maken?
ik ben dus wel benieuwd naar die passende bekendmaking, of er meer reden is dan alleen een spelletje
heeft het nog iets met het subsidiegedoe te maken of de nieuwe structuur?
of gewoon krantje verkopen?
iets anders nog, voordat ik zo eens ga stemmen: een toneelstuk is één ding, de uitvoering een ander. de othello van tg a´dam vond ik prut, terwijl ik othello wel een geweldig stuk vind.
hm. nog 98 over.
Hé Eswé,
Je hoeft er niet zoveel achter te zoeken, het was een grappig idee van Constant Meijers van TM. Gewoon krantje verkopen dus. Die passende uitreiking hopen we te slijten bij ‘t een of ‘t ander televisieprogramma. Eeuwige roem ligt dus in ‘t verschiet ;-)
Ik was verbaasd over het aantal stukken dat ik stiekum toch kende omdat ik het gezien of gelezen had… Jeetje, hoeveel stukken ken ik dan nog meer? Of is deze lijst samen gesteld uit stukken die ík ken? En dan moet ik daar dan ook nog eens uit kiezen? Vooruit dan maar. Met de geit dan.
Ik kwam bij de toneelteksten top 99 een paar ontbrekende teksten/auteurs tegen. En ik mocht/mag er maar eentje aandragen! Waar zijn bijvoorbeeld Esther Gerritsen, Marius von Mayenburg, Jon Fosse, Roland Schimmelpfennig, Tom Stoppard, Caryl Churchill, Elfriede Jelinek, Steven Berkoff, en Peer Wittenbols gebleven, om maar eens wat illustere namen te noemen? Is dan GJ met twee stukken niet wat veel? Moet Brecht er niet eentje inleveren voor een stuk van een dezer auteurs? Hoort Schiller er nog op? Daarover zou ik het wel graag willen hebben, in plaats van alleen maar één auteur en stuk te noemen. Mag ik niet een top tien aanleveren, bijv.?
Wilfred Takken heeft vandaag een hele cultuurpagina in de NRC volgetypt over deze verkiezing. Al nam hij wel een lange aanloop, dat de grote gezelschappen de klassiekers niet alleen standaard moeten spelen maar ze ook eens beter onderling zouden moeten verdelen - maar uiteindelijk ging het ‘m toch gewoon om de verkiezing.
En hij eindigde voordat-ie een stemadvies gaf.
reacties
Veel te moeilijke keuze! Elke keer dat ik naar beneden scroll zie ik weer een stuk dat ik eigenlijk zou moeten kiezen.
best leuk spelletje natuurlijk!
maar waarom doen moose en TM nou eigenlijk mee aan de canonhype, en nog wel zonder een canon te maken? ik ben dus wel benieuwd naar die passende bekendmaking, of er meer reden is dan alleen een spelletje heeft het nog iets met het subsidiegedoe te maken of de nieuwe structuur? of gewoon krantje verkopen?
iets anders nog, voordat ik zo eens ga stemmen: een toneelstuk is één ding, de uitvoering een ander. de othello van tg a´dam vond ik prut, terwijl ik othello wel een geweldig stuk vind. hm. nog 98 over.
Hé Eswé, Je hoeft er niet zoveel achter te zoeken, het was een grappig idee van Constant Meijers van TM. Gewoon krantje verkopen dus. Die passende uitreiking hopen we te slijten bij ‘t een of ‘t ander televisieprogramma. Eeuwige roem ligt dus in ‘t verschiet ;-)
o maar ik vind het ook een leuk idee hoor
en succes met op tv komen ;)
Ik was verbaasd over het aantal stukken dat ik stiekum toch kende omdat ik het gezien of gelezen had… Jeetje, hoeveel stukken ken ik dan nog meer? Of is deze lijst samen gesteld uit stukken die ík ken? En dan moet ik daar dan ook nog eens uit kiezen? Vooruit dan maar. Met de geit dan.
Ik kwam bij de toneelteksten top 99 een paar ontbrekende teksten/auteurs tegen. En ik mocht/mag er maar eentje aandragen! Waar zijn bijvoorbeeld Esther Gerritsen, Marius von Mayenburg, Jon Fosse, Roland Schimmelpfennig, Tom Stoppard, Caryl Churchill, Elfriede Jelinek, Steven Berkoff, en Peer Wittenbols gebleven, om maar eens wat illustere namen te noemen? Is dan GJ met twee stukken niet wat veel? Moet Brecht er niet eentje inleveren voor een stuk van een dezer auteurs? Hoort Schiller er nog op? Daarover zou ik het wel graag willen hebben, in plaats van alleen maar één auteur en stuk te noemen. Mag ik niet een top tien aanleveren, bijv.?
Wilfred Takken heeft vandaag een hele cultuurpagina in de NRC volgetypt over deze verkiezing. Al nam hij wel een lange aanloop, dat de grote gezelschappen de klassiekers niet alleen standaard moeten spelen maar ze ook eens beter onderling zouden moeten verdelen - maar uiteindelijk ging het ‘m toch gewoon om de verkiezing. En hij eindigde voordat-ie een stemadvies gaf.
Mijn uitgebreide stemadvies volgt in het volgende TM. Werktitel: ‘Eerherstel Lopachin en Wullem Takken uit de Bangert”