Straks is het Holland Festival weer en er is weer een hoop te zien. Dit jaar heb ik mee gewerkt aan de opera La Commedia van componist Louis Andriessen en regisseur Hal Hartley. Als filmmaker was het een eer om met Hal Hartley te werken. Mij was gevraagd om de casting van het film gedeelte te doen en ik had de stille hoop dat we er niet helemaal uit zouden komen en dat dhr. Hartley mij zou vragen of ik niet een van de rollen op me zou willen nemen, zodat ik ook bij de opnames aanwezig kon zijn. Het liep anders. Uiteraard kan ik geen half werk doen en kwam ik met een mooie groep mensen waar dhr. Hartley uit kon kiezen, die beter waren dan ikzelf. Dhr. Hartley hield samen met mij nog een casting ronde (de eerste had ikzelf gedaan) en we hadden het idee dat we ‘the Guild’, ‘Maria & Lucia’ en ‘the Barman and his wife’ gevonden hadden. Het was een mooie groep mensen en ik was erg benieuwd hoe ‘mijn club’ zich zou ontwikkelen.Vervolgens vroeg dhr. Hartley mij of ik zijn 1st AD zou willen zijn, iets dat graag zou doen, want zo was ik toch aanwezig bij de opnames. Sterker nog, dat zou betekenen dat ik erg betrokken zou zijn bij de vorming van het geheel en ook ‘mijn club’ kon bijstaan waar nodig. Het moeilijke zat er in dat er geen concreet script was en dat we 20 ‘screen’ minuten per dag moesten draaien (als je voor een tv-serie 5 minuten moet draaien, is dat al (te) veel). En ik was verantwoordelijk voor de tijd. Gelukkig bleek al op de eerste dag dat ‘mijn club’ het erg goed deed, ze volgde goed de opdrachten en het zag er prachtig uit. Ook had dhr. Hartley een goed beeld van wat hij nodig had en we hadden nergens het idee dat we echt in de probelemen zouden komen.Al vanaf dag 1 werd ‘mijn club’ steeds meer echt een groep, wat voor het beeld erg goed werkte. Alle personages kregen steeds meer vorm en er onstonden naast de bestaande verhaal lijnen ook nog verhaal lijnen op de set die ook hun plek kregen in de opera.Dhr. Hartley had de muziek en de partiture in zijn hoofd en tijdens de hele draai periode heeft niemand een noot muziek gehoord. Het is voor de cast en crew net zo’n verrassing als voor het publiek hoe alles bij elkaar komt.Ook de solisten (Claron McFadden, Christina Zavalloni en Jeroen Willems) zijn in de film te zien, maar niet te horen. Bijna het hele film-gedeelte is mute, zodat we straks kunnen genieten van het live geluid van het orkest en de zangers. Ik ben benieuwd. première 12 juni 2008 voorstellingen 14 15 16 17 18 juni 2008Koninklijk Theater Carré Amsterdam aanvang 20.00kaartverkoop is al begonnen!