Jaja, de directeur van het HF is boos. Het Rozentheater zoekt het in stille diplomatie (maw. politieke redenen om het theater te behouden zijn zwaarwegender dan artistieke redenen) en Over het IJ schrijft in een nogal zwak verweer dat makers het festival heus wel belangrijk vinden. Dat haalt je de koekoek.Toch denk ik dat het negatieve advies voor Over het IJ de grootste artistieke misser is die de Kunstraad begaat. Ja, er is heus wel wat aan te merken op het festival: het heeft weinig focus en elan en mist een eigen gezicht zoals Oerol en De Parade dat wel hebben. Maar wat de Raad miskent is dat festivals in Nederland ook de functie hebben van een eigen theatercircuit. Als Over het IJ niet zou bestaan zou je in Amsterdam niet de locatievoorstellingen van Boukje Schweigman, Dries Verhoeven, Gienke Deuten of Jetse Batelaan kunnen zien. Als het festival verdwijnt moet het alleen dáárvoor onmiddelijk weer worden opgericht.Nu ook de adviezen voor Rotterdam bekend zijn blijkt overigens hoezeer de problemen zich concentreren rond accomodaties en festivals. Over de accomodatiecrisis (betonfetisj, programmeringstekort) is elders genoeg geschreven, maar met de festivals is wel wat bijzonders aan de hand. De gemeentelijke adviesraden willen -blijkt- graag dat de stedelijke festivals een scherp eigen profiel hebben, terwijl de festivals zelf graag meer willen samenwerken (ook internationaal) om de lasten voor bijzondere voorstellingen te delen. Veel van wat de Kunstraad over het HF zegt is niet onredelijk (en moet ook gezien worden in samenhang met het advies om de Stadsschouwburg geld te geven voor het programmeren van internationale voorstellingen), maar gaat eraan voorbij dat grote internationale (en soms heus wel belangwekkende) producties zonder het HF helemaal aan Nederland voorbij gaan.Nou ja, genoeg geklaagd. Wat vinden jullie ervan? Moet Over het IJ gered en zo ja hoe dan? En wat moeten we doen met het Holland Festival? En voor de aankomende edities: waar heb je zin in en welke voorstellingen zijn overbodig? Ik ben dus bijzonder benieuwd daar de Molière-marathon van Perceval en naar de Sint Franciscus-opera van Messiaen, maar die Engelsen die Beckett doen hadden van mij niet gehoeven