Net als recensent Stuif heb ik Amjad gezien. Hij gooide vijf tomaten en schreef een vernietigende tekst: “hysterisch, schyzofreen, de slechtste kunst denkbaar” etc. Tsja. Als je midden in een rij zit en niet weg kunt glippen, ben je veroordeeld tot 1,5 uur moderne dans ;-). Sorry: ik vond de voorstelling echt betoverend mooi, dynamisch, met interessante muziek en een spannend toneelbeeld. La la la heeft me verlost van mijn fobie voor spitzen, pas de deux en stervende zwanen. Natuurlijk: je hoeft het niet mooi te vinden. In de aankondiging staat dat iemand die een romatisch Zwanenmeer verwacht, bedrogen uitkomt. En zo is het ook. Maar zelfs als de stijl van een uitvoering me niet aanstaat, kan ik toch nog waardering opbrengen voor de prestatie van de uitvoerenden. Voor een traditionele, gave Notenkraker kun je al honderd jaar bij HNB terecht. Omdat er altijd wat te wensen overblijft, geef ik La la la vier Moosen.
Tjsaikovski’s prachtige muziek van Het Zwanenmeer en Sleeping Beauty verknipt, gestript en, elektronisch versterkt, gespeeld op een vleugel, twee violen, en een cello. Vier dansers en vijf danseressen die hysterische parodie?n dansen van fragmenten uit de beroemdste balletten uit de dansgeschiedenis. Tussen de sc?nes door op drie cirkelvormige beeldschermen, ??n grote en twee kleine, geprojecteerde beelden van witte balletjes, bedolven onder dode takken rustende dansers en bloedachtige substanties. En een schizofreen lichtplan dat voortdurend verspringt en dat ons nooit ??n moment rust of overzicht gunt. Wat de betekenis is van dit alles, het is mij volledig ontgaan. Verknipte dans van een verknipte geest. Het gebrek aan eenheid is het meest schrijnend. Alles is inwisselbaar en had er net zo goed niet kunnen zijn. De slechtste kunst denkbaar dus. Een hol vat, niets dan ijdele leegte. Wanneer houden we toch eens op met dit soort kunst te produceren, te programmeren en te bezoeken? Het legendarische La La La Human Steps is in ieder geval voorgoed uit mijn balboekje geschrapt.
(gezien op vr 4 jan, Het Muziektheater, Amsterdam; daar ook te zien op 5 en 6 jan)