theaterpraat

'Theater drama wordt een crisis'* - ?

Zes maanden geleden was iedereen in rep en roer over het feit dat de Lottery Fund - die fonds die door onze staatsloterij wordt gefinancierd - afgetapt zou worden voor de Olympische Spelen. Ook de belofte dat er veel geld voor culturele projecten verbonden aan de Spelen zouden zijn, bleek vervolgens vrij leeg toen duidelijk werd dat met culturele projecten de opening en eind ceremonies van de Spelen werd bedoeld.Maar de verontwaardiging was snel vergeten toen bleek dat alleen vernieuwende en niet structurele gesubsidieerde projecten getroffen zouden worden - Engelsen hebben toch niets aan innovatief - en dat de begroting voor cultuur in het algemeen eigenlijk om hoog zou gaan. Om hoog met niet zoveel, punt zoiets, maar veel erger werd verwacht. Van de coalitie tegen plundering van de Lottery Fund is niets van gekomen.Twee weken geleden hebben wij onze nieuwe cultuurnota gehad in het ‘Annual Review 2007’. Dat heeft weer verontwaardiging veroorzaakt maar het is de vraag hoe lang die verontwaardiging zou duren. Maar eerst moet ik misschien uitleggen hoe het cultuurstelsel hier werkt. De Britse overheid stelt de begroting voor kunst en cultuur vast. Met uitzondering van een handjevol instanties (zoals het Royal Shakespeare Company en het Royal National Theatre) die geld direct van de overheid krijgt, wordt het geld overhandigd aan ons landelijke raad voor kunst en cultuur, Arts Council England (ACE) te besteden. crisesMaar het geld is niet helemaal onvoorwaardelijk overhandigd. De overheid wil een tegenprestatie zien en initiatieven met jongeren, multiculturalisme, publieksbereik, leefbaarheid, enz., enz., moeten worden aangegaan. Maar anders is het voor ACE hoe ze het geld uitgeven. ACE is net een herstructurering ondergaan waardoor de regio?s meer invloed en middelen zouden moeten krijgen. Deze herstructurering is helemaal in de trant van een groter beleid van democratisering dat betekent dat de verschillende delen van het Verenigd Koninkrijk voor zichzelf kunnen beslissen hoe ze het cultuurstelsel willen verknoeien. Daardoor denkt de landelijke overheid van de verantwoordelijkheid af te zijn terwijl principalities zoals Noordern Ireland vrijkaart hebben om hun cultuurbegroting weg te snijden (kennelijk zijn ze na dertig jaar burgeroorlog alleen in staat om geschilderde leuzen op een muur te waarderen).Het probleem met ACE nu is dat de instantie net heeft besloten om de structurele subsidie van 194 van 900 ?Regularly Funded Organisations? (RFO?s) te stoppen of drastisch te verminderen. Na drie weken is het nog steeds niet duidelijk welke organisaties zijn getroffen omdat alleen de betrokkene organisaties een brief in de brievenbus hebben gekregen. Belangen organisaties zijn nog bezig met het peilen van hun leden om precies erachter te komen wie wordt getroffen door de huidige nota.Maar stukje bij beetje horen wij van de een na de andere organisatie die in de moeilijkheden komen. Het geld houdt op voor het National Festival of Student Drama. Na 25 jaar krijgt Londen Bubble geen geld meer, enz. Van een interne e-mail van het Royal National Theatre d.d. 3 januari: ?What we do know is that the following theatre organisations have been reported in the Guardian and elsewhere as either being cut or axed: Quicksilver, Pop-Up, London Bubble, Union Dance, Bush, LIFT, Queer Up North, Drill Hall, Watermans, Arts and Business, Total Theatre, Compass, ETT, Lip Service, Kaos, Orange Tree, Cambridge Arts, Derby Playhouse, Bristol Old Vic, Exeter Northcott, Eastern Angles, Pride of Place Festival, Norwich Puppet Theatre, Creative Arts East, Tara Arts, People Show, Stationhouse Opera, National Student Drama Festival, ITC, Yvonne Arnaud, Dukes Lancaster, Circus Arts Forum, Red Shift, Chisenhale, Mimika, Freehand? gevolgd met: ?If you have heard of a theatre not on this list which has been cut, please let us know?.De redenering achter de beslissingen blijven voor velen duister vooral omdat het geen kwestie van bezuinigingen is: ER WORDT MEER GELD AAN KUNST EN CULTUUR BESTEEDT DAN OOIT. Sommige organisaties krijgen zelfs een verhoging terwijl anderen - waarover niets qua zakelijke voering of kunstzinnige prestatie valt te klagen - vanaf 1 april zouden moeten ophouden. ACE zegt dat het meer in gebouw-gebonden theaters wil investeren terwijl een aantal van die theaters zullen dicht gaan, gezelschapen in de regio?s verliezen geld zonder aandacht voor hun nationale betekenis, enz. Belangen organisaties zoals het NCA kunnen weinig zeggen omdat ze nog niet weten hoe groot het slaag is, terwijl het TMA precies over de onduidelijkheid klaagt.Misschien is het omdat de cultuurgemeenschap tot nu toe in het huidige klimaat zo tevreden is geworden dat men aan een vernieuwing van het stelsel hebben gedacht. In tegenstelling met het grotere publiek dat blijkt en masse voor een nieuwe regering te willen stemmen, herinner wij kunstzinnige-types ons hoe slecht het onder de Conservatives was geweest. En huiveren. Voor bijna 20 jaar hadden we 75% minder voor kunst en cultuur als we nu hebben.Dus, van een protestactie over de nieuwe nota, net als het nergens-te-zien actie over de loterijfonds, verwacht ik weinig. *’Theatre drama becomes a crisis’ - krantenkop, The Guardian, 5 januari.

Terry op 06/01/2008 - 02:40   3 reacties

reacties

Een motie van wantrouw in Arts Council England is vanmorgen unaniem aangenomen door 500 theaterwerkers tijdens een bijzondere vergadering georganiseerd door actorsvakbond Equity.

Terry 09/01/2008 - 23:06

Heftig dat men zo slecht een overzicht kan krijgen wie waarom gekort wordt. heel moeilijk om je dan te organisere denk ik zo.

Floortje 10/01/2008 - 16:56

Precies, en misschien bewust gedaan. De instanties die wel getroffen zijn, kregen pas bericht net voor de kerst zodat er nog minder tijd was om hun bezwaarschriften in te dienen. Dat was misschien toevallig - misschien moesten ze wachten totdat de uitslag van de ‘spending review’ van de overheid uitgekomen was - maar het komt heel slinks over (als ik de goede nuancering hebt). Misschien dacht ACE dat er een kwestie van confidentialiteit was en het aan de getroffene instanties wilde overlaten (of ze hun situatie bekend zouden willen maken - we doen een beetje raar over privacy in Engeland in vergelijking met NL).

ACE had al een paar maanden van tevoren aangekondigd dat er een wijziging in beleid zou komen maar ik weet niet hoe duidelijk ze zijn geweest in die aankondiging. Of er gedacht is om instanties de mogelijkheid te bieden om hun zakenplannen aan te passen.

Het kan zijn dat een aantal instanties een beetje lui zijn geworden omdat het zo heel erg goed in de cultuurstelsel de laatste vijf jaar is geweest. Naar mijn mening verdienen een paar geen subsidie meer. Tegelijkertijd kan ik echt niet begrijpen waarom ACE ondersteunend instanties zoals het Independent Theatre Council niet meer willen subsidiƫren.

Wat frustrerend is, is dat de beslissingen lijken soms heel weinig houding te hebben met het nieuwe beleid. Sterker nog, sommige van de beslissingen lijken tegen in het nieuwe beleid te gaan.

He, he. In ieder geval kan ik weer opscheppen over hoe stom wij het in Engeland doen in vergelijking met NL. Klagen jullie over een beetje bezuinigingen? En iets van 15% profijtbeginsel (zover zou het nooit komen, natuurlijk)?

Aanstellerij!

Terry 10/01/2008 - 17:50