Troep uit de lucht en andere trends
Zo halverwege het seizoen is het de hoogste tijd om te kijken naar de theatertrends. Ten eerste: uit de lucht vallende shit:
- Tragedie van TGA, lege flessen, frietbakjes en ander afval
- Platform van NT Gent, het hele decor
- Een van de opera’s van Ivo in Brussel; heb ik niet gezien, kan iemand dit bevestigen?
Ten tweede: doodskisten:
- De eeuw van mijn vader van Annette Speelt; de gestileerde kist van JP
- Dakhemelruimte van Monk; aan het eind een korte scene met een echte lijkkist
- De Familie Avenier van HTS; hele tweede deel naast de kist van moeder
- Vrede van Keesen en Co; OK, geen doodskist, maar wel een levensecht lijk gespeeld door Roy Peters
En dan hebben we nog die twee raadselachtige hartvormige lichtsculpturen uit Sexual Perversity en Phaedra’s Love. Kunnen we daar nog een derde van ontdekken?Heel graag jullie aanvullingen!
reacties
Ik zie heel vaak Bram Coopmans in voorstellingen die extra mijn belangstelling hebben. Als ik vorig seizoen er ook even bij mag smokkelen:
Hij zat in
MightySociety 2(&3) (de Vroedt)
Toe vader drink (Batelaan)
Broeders (Batelaan)
Narziss en Goldmund (Whien)
MightySociety 4 (de Vroedt)
En ik zag ook nog zijn eigen voorstelling zwerfheld in het gasthuis.
Ik zag ook een doodskist in de familievoorstelling De Straat van Het Gevolg. En niet zo maar één, deze doodskist transformeerde moeiteloos in tapdans-vloer en contrabas.
“Zo halverwege het seizoen …” - halverwege??? Man, ik zit alweer in festivalkostuum! En dan begin jij nota bene over doodskisten…
Trends zijn mij niet echt gewaar geworden,
behalve dat ik onlangs bij het cabaret vaststelde dat echt de héle zaal gevuld was met stelletjes (hoeft toch niet per sé over óp het toneel te gaan?). Echt de héle zaal? Nee, één mannetje bleef dapper weerstand bieden…
Toneel is dacht ik minder geschikt voor stelletjes.
- Vallend zand bij ‘Hemel boven Berlijn’ van Toneelgroep Amsterdam (al weer lang geleden, begin van het seizoen)
De voorstelling van Kees Torn, ‘Dood en verderf’, gaat over dood en verderf, gek he? Maar daar komen verschillende keren de graven van bekende (dode en nog niet dode) bekende mensen in voor. Tis niet echt een doodskist, maar hij vertelt wel wat er op het grafsteen staat, of zou kunnen staan. Erg goede show, hij kan voor mij toch niks slechts meer maken, maar deze show is erg goed.
En als grootste doodskist: De Schouwburg van Almere.
Qua doodskist, slotbeeld van De Pelikaan (Zuidelijk Toneel / Olivier Provily): José Kuipers rechtopstaand in deuropening = moeiteloos te ‘lezen’ als overleden moeder in doodskist.
Je baard laten staan voor een rol, zeker weten dat je die er daarna weer af zult scheren, maar daar aan gaan twijfelen, omdat iedereen zegt dat het je zo goed staat. Hans Kesting in De Oresteia, Mike Reus in Het Wijde Land, Lotje van Lunteren in De Vrouw met de Baard
Een valse Riro.
Leuk hoor.
Dan zal er ook wel minstens één valse baard bij zijn.
Die van Mike Reus denk ik.
Grappig die ersatz-Riro, ben het trouwens met de echte eens, volgens mij had Mike R een opplakkertje.
En Eswé, niet zo flauw; het seizoen duurt tegenwoordig tot eind augustus, dus het mag nog best wel ;-) Maar die stelletjes, dat klopt wel weer, is date-cabaret de nieuwe date-movie?
Ik was zelf nog een heel belangrijke vergeten: Voorstellingen met een eigen soundtrack:
-Parttime lover bij Sexual Perversity
-de nieuwe single van Ilse de Lange bij Steel Magnolias
-de dubbelcd bij Kung Fu Hossel van Made in da Shade
Simber ook cd bij Mug Inn!
Ja, inderdaad, het CD-tje van Ergün, helemaal vergeten.
Ik zag er de afgelopen week ineens nog twee:
Klassieke Nederlandse design-meubels
- Schuur van Dood Paard, oa. de Utrecht stoel van Rietveld
- Mightysociety 4
- Interiors van Het Vervolg
En vast nog een paar. Dat komt natuurlijk door al dat moderne geëngageerde toneel. Dat gaat over de heersende klasse en die toon je met een rijk interieur.
Iets ingewikkelders: Het geval Woolf. Ineens lijkt Who’s afraid of Virginia Woolf? het belangrijkste stuk aller tijden. Het wordt natuurlijk opgevoerd, met Porgy Fransen en Olga Zuiderhoek, maar je ziet de echo’s ervan in allerlei nieuwe stukken:
- wederom Schuur
- wederom MightySociety
- maar ook Door ‘t Stof van Neil LaBute
- Vrede van Keesen en Co
- Wankel Evenwicht van het OT
- Het Alphapaar van Alaska
Ik weet niet of het iets nieuws is. Was er vroeger een ander stuk dat zo als model diende voor nieuwe teksten?
Volgens mij een beetje hetzelfde als met die meubels. Ook bij Albee gaat het over hogere middenklasse. Ik denk na over het pre Woolf stuk. Maar ben enorm slecht in vroeg twintigste eeuws repertoire…
Een theatertrend die me nu pas opvalt
DEUREN
De meest prominente deur
Vuile Handen van ThEAter EA
Want vrijstaand en midden op het podium
Zodat je je hoofd om het hoekje kunt steken
De meeste deuren
Het Wijde Land van De Theatercompagnie
Vierendertig
Als Pinguin tenminste goed heeft geteld
De deur zoals het hoort
Lichaam van het Zuidelijk Toneel
In de zijkant van het decor
Handig als je onverwacht af moet
De meest imposante deur
Maeterlinck van Toneelgroep Amsterdam/NTGent
Groot, hoog en dubbel
En ook nog eens op afstand bedienbaar
De best verstopte deur
Mug Inn van Mugmetdegoudentand
Als je in het café zit, zie je hem niet.
Want zoals in elk bruin café zit er een gordijn voor
Ja ik heb alle tijd gehad om alle deuren te tellen bij Het Wijde Land van de Theatercomopagnie, maar met mij weet ik van drie anderen dat zij ook op het totaal van 34 deuren kwamen.
Hoog tijd voor een nieuw topic Trends in 2008!
Ik gooi een balletje op: religie in het algemeen en Christendom in het bijzonder. Niet als onderliggende, verweven thematiek maar echt op de voorgrond.
Voorbeelden:
‘Tourniquet’ - Abattoir Fermé
‘Joe’s Ark’ - De Roovers
‘Vrede op aarde…’ - Monk & Ontroerend Goed
‘J6, Mistero Buffo’ - Vrienden van de Dansmuziek
‘Zekket’ - Sabri Saad el Hamus
‘Winterverblijf’ - Lotte van den Berg/Toneelhuis
‘Kamp Jezus’ - Wunderbaum
‘Tien geboden’ - NTGent
…
Of is dit wat al te obvious voor een heuse trend?