theaterpraat

Schouwburg de Harmonie schrijft manifest

Om meer mensen ‘moeilijke’ voorstellingen te laten bezoeken, heeft Schouwburg De Harmonie in Leeuwarden een heus manifest in haar schouwburgkrant bijgesloten. “De Grote Namen, Het IJzeren Repertoire, De Leuke Lolbroek, daarover hoeven wij ons geen zorgen te maken,” staat er in het manifest, dat de titel ‘De Ambitie’ draagt. “Over datgene wat onbekend is (…), dat zoekt naar een nieuwe taal, op zoek is naar een nieuwe vorm, daarover maken wij ons wel zorgen. (…) Niet alles is laagdrempelig.” Schouwburgdirecteur Gerard Tonen vindt dat het manifest aansluit bij de roep van staatssecretaris Van der Ploeg om ‘cultureel ondernemerschap’. “Ik vind ook dat hier de zalen vol moeten zitten, maar als dat het enige streven is, slaat de marktwerking te ver door,” aldus Tonen. Bij het manifest is een antwoordkaart gevoegd met daarop een adhesiebetuiging: “Nee, ik ben niet bang voor het onbekende! Nee, ik schuw het moeilijke niet!” Mensen die de antwoordkaart opsturen krijgen informatie opgestuurd over ‘moeilijke’ voorstellingen en worden opgenomen in het adressenbestand van de schouwburg. Tonen: “Toegegeven, wij zien dit natuurlijk ook als marketingsmiddel.” (Parool & AD, 27/4/99)

zie ook: De Raad voor Cultuur distantieert zich van economisering van het kunstbeleid

Moose op 26/04/1999 - 23:00  
meer over Friesland, publiciteitsstunts