theaterpraat

Oost-Europese opera krijgt ontwikkelingshulp

Erik Vos’ verblijf in Tartastan is onderdeel van een groot plan om de Oost-Europese opera op te stoten in de vaart der volkeren. Eurostage, Stichting Global City Opera en 30 Nederlandse provincietheaters hebben hiervoor een plan gemaakt. Tussen 2001 en 2003 zullen West-Europese regisseurs werken met de operagezelschappen van Kazan (Tartastan) en Rousse (Bulgarije). De deelnemende provincietheaters garanderen twee produkties per jaar van deze operahuizen te programmeren. Voor de financiering voor deze ontwikkelingshulp is 9, 1 miljoen subsidie aangevraagd bij de ministeries van Buitenlandse Zaken en OCW en het Fonds voor de Podiumkunsten.
Van het Nederlandse opera-aanbod komt 75 procent uit Oost Europa, maar deze produkties worden steeds ouderwetser. Behalve Erik Vos’ ‘Falstaff’ en de ‘Nozze di Figaro’ staan ook bewerkingen van Dario Fo’s ‘Barbier van Sevilla’ en ‘L’Italiana in Algeri’ in de planning. De Nederlandse Opera, waarvoor Fo de ensceneringen maakte is hier niet zo heel gelukkig mee. Maar Peter Ultee, directeur van Eurostage zegt de rechten hiervoor bij Dario Fo zelf te kopen. (AD, 9/11/00)

zie ook: Erik Vos werkt hard bij de Staatsopera van Tatarstan

Moose op 09/11/2000 - 00:00  
meer over De Nederlandse Opera, Erik Vos, Fonds voor de Podiumkunsten, opera