theaterpraat

Ineke Cohen is boos

Ineke Cohen is boos! Op verzoek van Marja Kok en Helmert Woudenberg schreef ze toneelbewerking van ‘Het bureau’ van J.J. Voskuil. Bovendien zou ze zelf de rol van dementerende moeder spelen. Maar Kok en Woudenberg konden niet uit de voeten met het scipt van Cohen. Het was “te toneelmatig, met allerlei regieaanwijzingen” en ze herschreven het zelf. Ook besloten de acteurs om ex-Werkteatercollega Shireen Strooker de moeder te laten spelen. In de publiciteit rond de voorstelling wordt consequent gesproken over een bewerking van “Ineke Cohen en de spelers i.s.m. J.J. Voskuil. Cohen vindt echter dat dat de werkverhouding niet juist uitdrukt.
Cohen heeft nu ook financiĆ«le grieven. Ze wil een voorschot van 5000 gulden en uiteindelijk drie procent van de recette. “We hebben afgesproken dat ze 15.000 gulden zou krijgen”, zegt Woudenberg echter. “Ze heeft wel een contract gekregen, maar dat heeft ze niet ondertekend. Een voorschot stuurde ze terug”, vult Kok aan. Cohen: “dat contract was te schandelijk om te tekenen. Ze denken zeker dat ik het voor een bos bloemen doe.”
J.J. Voskuil is nauw betrokken bij produktie en denkt er het zijne van: “Ik weet alleen dat mevrouw Cohen meer geld krijgt dan ik. Dat de spelers het script hebben veranderd, vind ik vanzelfsprekend. Het zijn Werkteatermensen, die kun je niet binden aan een vast stramien. Ik snap mevrouw Cohen’s boosheid wel. Ze heeft er tijd in gestoken en die tijd is verdampt. Net als Maarten Koning in ‘Het bureau’ is zij buitenspel gezet.” (NRC, 17/1/00)

zie ook: ‘Maarten en Nicolien (Het Bureau)’, Marja Kok, Shireen Strooker, Helmert Woudenberg

Moose op 17/01/2000 - 00:00