Nogmaals in het Soho Theatre maar deze keer voor Forced Entertainment met ‘Exquisite Pain’. Ik dacht dat het tijd was om te leren waarom er zoveel aandacht voor dit gezelschap is, hier en in het buitenland, terwijl mijn mede- Moosers geen voorstanders zijn (zie recensies).Deze voorstelling is een beetje anders dan wat ik over hun voorstelling in Nederland ‘The World in Pictures’ heb gelezen. Hier is het slechts een man en een vrouw die aan aparte tafeltjes zitten terwijl ze voorlezen. Boven ieder tafel een breedbeeld scherm die een beeld weergeeft van de scène waarover de twee het hebben. Het was misschien een interessante oefening voor een half uurtje, je ziet hoe een verhaal verandert als het over tijd wordt herhaalt, maar verder was ik het graag gespaard. Het beeld boven de vrouw verandert nooit als ze herhaaldelijk haar verslag voorleest van het eind van haar relatie. Zij was smoorverliefd op een man sinds ze een meisje was, hun eerste nacht samen is ze in een trouwjurk begonnen, na een jaar heeft ze een studiebeurs ontvangen om naar het buitenland te gaan. Afgesproken is dat na de zoveel maanden in het buitenland zij en de man elkaar weer zullen ontmoeten in een bepaalde kamer in een hotel in India. De man komt niet, de vrouw belt, hij heeft iemand anders gevonden.Misschien neem je het mij kwalijk dat ik je het verhaal vertel, maar de voorstelling is dat de vrouw dit verhaal herhaalt, over en over en over na. Gelukkig wordt elke herhaling minstens door verschillende verhalen van de man afgewisseld, maar binnen de kortste tijd begon ik te denken: ‘Get over it, woman!’ Door de schrale enscenering, het voorlezen van eenvoudige ‘verklaringen’ achter een tafel, worden we meer bewust van hoe een verhaal over tijd verandert, maar niet genoeg om een ontwikkeling in personage door te geven. De voorstelling is gebaseerd op een project van Sophie Calle, een Franse ‘conceptual artist’ die na een paar maanden weg op studiereis gedumpt werd door haar geliefde en een dagboek hield over haar lijden over de 100 dagen daarna. Ondertussen vroeg ze naar de verhalen van verlies van kennissen en vreemden. Elk verhaal in deze voorstelling wordt vergezeld met een mooie foto zonder personages die iets van elke scène weergeeft.Toch, als een docent ‘Art Administration’ aan Goldsmiths College London mij vandaag vertelde, je hebt die gezelschappen die misschien een voorstelling over verveling maken, een jonge, jonge, voel je die verveling dan ook. Hier had je een voorstelling over de pijn van verlies, maar hier ook, voelde ik de verveling.Ik zie de ‘conceptuele’ invloed maar misschien moet ik naar een andere voorstelling van Forced Entertainment om te leren waarom ze zoveel lof ontvangen. Voor een positieve recensie, van anders een ster onder de critici, Lyn Gardener, zie: http://arts.guardian.co.uk/critic/review/0,,1607531,00.html Forced Entertainment: www.forcedentertainment.com/?lid=54
reacties
Tijdens Kunstenfestival Desarts in Brussel 4 t/m 26 mei is een samenwerking tussen Tim Etchells, regisseur van Forced Entertainment, en Belgisch gezelschap Victoria te zien.
Zie: http://www.kfda.be/nl/node/39
Leuk om er ook een positieve kritiek bij te zetten!
Verder heb ik ze de laatste keer in Amsterdam gemist, ook omdat de buzz uit Berlijn waar ze eerder stonden mij niet prikkelde. Dit vind ik dan wel weer intrigerend klinken.
Kun jij aangeven hoe BIG Forced Entertainment is daar in Engeland. Is een nieuwe voorstelling een niet te missen event? Kun je ze qua status vergelijken met een gezelschap in Nederland?
Het duurde drie weken maar hier komt het:
Het is moeilijk te zeggen hoe ‘big’ Forced Entertainment is omdat het lijkt alsof er een enorme scheiding is tussen het reguliere theater en ‘Live Performance’; een scheiding tussen tekstgebaseerde voorstellingen en alles anders.
Binnen het andere circuit is Forced Entertainment bovenop op het programme: ze beginnen het ArtsAdmin Festival in juni met twee voorstellingen, ‘Dirty Work’ en ‘First Night’ (nadat ze het SPILL Festival in april hebben ingeleid - maar die is verwant aan ArtsAdmin), ze nemen deel aan Jarvis Cockers (zanger, Pulp) Meltdown Festival en in Birmingham herhalen ze ‘Exquisite Pain’ (helaas) op het Fierce Festival. En allemaal in juni.
Ik vermoed dat hun succes heeft te maken met het feit dat ze redelijk toegankelijk zijn in vergelijking met andere ‘Live Performance’ gezelschappen. Dat betekent meer aandacht van de critici, de Arts Council (de instantie die de kunsten hier financiert) en het publiek. Inderdaad zijn ze één van de weinige groepen die structureel financiering krijgen.
Er zijn redelijk veel publicaties ten name van Forced Entertainment of Tim Etchells, hun artistiekleiding en ze zijn vaak op tournee tegelijkertijd met de bovengenoemde optredens is Etchells met terug van DesArts in Brussel en eind juni zijn ze in Zurich. Dit laatste is misschien ook van betekenis voor hun succes in Groot-Brittannië: volgens Robert Pacitti van Pacitti Company, ook een Live Performance groep, halen ze meer eer en zeker meer geld door hun optredens in het buitenland. Inderdaad is Forced Entertainment al twintig jaar op bezoek in Nederland en Belgie geweest en Etchells heeft zelfs les op DasArts in Amsterdam gegeven (geloof ik).
Maar hoe groot ze zijn, en hoe groot hun invloed is, kan ik niet zeggen. Dat zo’n midden kader gezelschap (grootschalig in vergelijking met andere Live Performance groepen) zoveel op tournee is, is opmerkelijk, maar wat hun publiek en invloed buiten dat circuit is, kan ik niet zeggen.
Ik heb even The Stage website gezocht die een vrij conservatief professionele blad is en er zijn opmerkelijke veel meldingen van Forced Entertainment dus misschien reiken ze verder dan ik had vermoed.
Forced Entertainment: http://www.forcedentertainment.com/home
ArtsAdmin: http://www.artsadmin.co.uk/home/ Resources en steun voor kunstenaars van een breed spectrum van theater, beeldende kunst, dans en live performance. Hun zomerseizoen: http://www.artsadmin.co.uk/summerseason/
Meltdown: http://www.southbankcentre.co.uk/meltdown/
Fierce Festival (Birmingham): http://www.fiercetv.co.uk/index.php?controller=event&mm_action=list
The Stage: ‘The website for the entertainment industry’: http://www.thestage.co.uk/