Waarom gaan Art&Pro, de Trust niet fuseren met De Appel?
Het lijkt mij dat Aus Sr. wel wat hulp kan gebruiken, nu Aram het bijltje erbij heeft neergegooid. Daar komt bij, artistiek-inhoudelijk passen zowel Art&Pro als de Trust perfect bij de Appel. Het is een misvatting dat zowel de Trust als Art&Pro een “groot, hoofdstedelijk gezelschap” zouden zijn, zoals Hein Jansen beweert.
De Trust, Art&Pro en de Appel, zijn alle drie gezapige, burgerlijke, kleingeestige clubjes, die keurig, oubollig toneel spelen wat héél veel geld kost. Ze passen dus perfekt bij elkaar, kunnen hun repertoire en hun spelers oneindig onderling uitwisselen, en kunnen bovendien drijven op duizenden “Vrienden Van…”
Ze hoeven niet eens hun geld te bundelen om te fuseren. Het geld van de Appel alleen volstaat.
Laat Art en Pro, de Trust en de Appel fijn samengaan in Scheveningen, dan komen publiek en recensent ook nog eens ergens, en gaat de erfenis van Erik Vos tenminste niet verloren. Geef het Rozentheater en het Trust-theater ter bespeling aan nieuwere initiatieven: Els Inc, Carina Molier, Dood Paard, ‘t Barre Land, Bambie, Ubbergen, etc, enzovoorts.
Zeker nu de Nes naar de Bijlmer gaat, zijn er in de binnenstad speelplaatsen nodig waar hedendaags werk van hedendaagse makers gemaakt en genoten kan worden.
Want waar moeten wij nu gaan spelen?
En met wie moeten wij eigenlijk fuseren?
Pieter Smit
TotemScenografie
zie ook: Kort Nieuws: Parool & VNG, 28/9 & Volkskrant 29/9
en ook: Kort Nieuws: NRC, 27/9