discussies

spelregels

over stuggezaal

nieuwsbrief

bijeenkomsten

archief



gasthuis



Waar is het multicultureel theater?

de discussie liep van 22/10/02 tot 12/12/02

Rick van der Ploeg zal waarschijnlijk herinnerd worden als de man van de culturele diversiteit: allochtone kunstenaars op het podium en allochtoon publiek in de zaal. Zijn tijd is nu voorbij en met de erfenis lijkt het bedroevend gesteld. De veelal witte programmeurs, journalisten en fondsen blijken grote moeite te hebben om kwaliteit te vinden bij het multiculturele theateraanbod.

Ligt dat aan het establishment? Kijkt men verkeerd of op de verkeerde plek? Of ligt het aan de makers en is het aanbod daadwerkelijk beneden de maat? Om het op z'n Louis van Gaals te zeggen "Zijn zij nou zo slecht of wij nou zo dom?"

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het veld te ongeduldig is en dat het langzaam maar zeker heus wel goed gaat komen. Maar kijkend naar de toekomst: de theateropleidingen zijn nog op geen enkele manier een afspiegeling van de multiculturele samenleving.

Lees de achtergronden >

Printversie >


Samenvatting:

De discussie is begonnen op 22 oktober 2002. Nadat in een maand tijd nog maar één reactie was geplaatst, besloot de redactie de discussie te vervangen. Blijkbaar is het merendeel van de bezoekers het debat over multi-cultureel theater behoorlijk moe. De twee reacties die de discussie uiteindelijk opgeleverd hebben, bevestigen de vermoedens van de redactie echter wel.

Voor M. de Bruyn, die als toeschouwer reageerde, was multicultureel theater behoorlijk onzichtbaar, waarschijnlijk omdat schouwburgen het risico niet aan durfde. Theatermaker Ivar van Urk, analyseerde:
"De verschillende culturele achtergronden van de inwoners van Nederland zijn in het dagelijks leven nog nauwelijks tot communicatie gekomen. Hoe kan je dan verwachten dat in 1 kunstenplan ronde het theater, dat een afspiegeling van zijn tijd zou zijn, dat wel even heeft gedaan en bovendien tot een uitingsvorm is gekomen waarvan de gekwalificeerde autochtone Nederlander denkt: Dit is kwalitatief werkelijk hoogstaand! "

De windstilte en gebrek aan discussie over multicultureel theater kan volgens hem ook een kans zijn:
"De mazzel voor de aankomende tijd kan zijn dat de hype eraf is en dat het zogenoemde muticulturele theater zich rustig op zijn eigen manier kan ontwikkelen, treurig zou het zijn als dergelijke projecten nu op voorhand de nek omgedraaid gaan worden 'omdat we al gezien hebben dat het niet zoveel oplevert'." De discussie is op 12 december 2002 afgesloten.



Om (waarschijnlijk tot slot) toch nog maar een duit in het zakje te doen: Ik denk dat we inderdaad veel te ongeduldig zijn. En dat vind ik typerend voor hoe er omgegaan wordt met het theater in Nederland. We steken een zaadje in de grond en zijn de volgende dag verontwaardigd dat er geen gigantische boom staat. Vaak is helaas de daarop volgende beslissing de gropnd maar weer om te ploegen en weer wat nieuwe zaadjes te planten.
Op die manier wordt het self-fullfilling profecy en komt er inderdaad nooit meer iets tot bloei.
Ik geloof dat de invloeden van culturen anders dan de traditioneel Hollandse wel degelijk hun weg aan het vinden zijn in ons podium aanbod. Wellicht ziet het er wel totaal anders uit dan het sjabloon waar men over het algemeen aan denkt na de glaswaterstorm die vd Ploeg heeft opgeroepen (laat ze rappen!), wellicht kunnen we de kwaliteit ervan nog helemaal niet herkennen (waar zouden we het aan moeten spiegelen?) en wellicht is de kwaliteit inderdaad nog niet zo hoog. Maar mag het even? Geef het de tijd om te groeien. Evalueer niet na de proloog. De verschillende culturele achtergronden van de inwoners van Nederland zijn in het dagelijks leven nog nauwelijks tot communicatie gekomen. Hoe kan je dan verwachten dat in 1 kunstenplan ronde het theater, dat een afspiegeling van zijn tijd zou zijn, dat wel even heeft gedaan en bovendien tot een uitingsvorm is gekomen waarvan de gekwalificeerde autochtone Nederlander denkt: Dit is kwalitatief werkelijk hoogstaand!
De mazzel voor de aankomende tijd kan zijn dat de hype eraf is en dat het zogenoemde muticulturele theater zich rustig op zijn eigen manier kan ontwikkelen, treurig zou het zijn als dergelijke projecten nu op voorhand de nek omgedraaid gaan worden 'omdat we al gezien hebben dat het niet zoveel oplevert'.
Ivar van Urk, (ivarvanurk@hotmail .com)
Ivar van Urk is Theatermaker/Componist
11/12/2002 02:09



De vraag is niet alleen "Waar is het multicultureel theater?", maar ook "Waar is de discussie?". Wegens een overweldigend gebrek aan reacties, heeft de redactie besloten deze discussie binnenkort te vervangen. Mocht je toch nog willen reageren op de stelling, omdat je vindt dat het multiculti theater juist wel van een hoog artistiek niveau is of omdat het daar helemaal niet om gaat; dit is je kans!
Floortje Bakkeren, (stuggezaal@moose.nl)
Floortje Bakkeren is redactielid van de stuggezaal
29/11/2002 11:55



Ik weet niet of ik me echt in de gesprekken op deze site kan mengen als enkel toeschouwer. Maar aangezien dit onbesproken blijft. Ik probeer regelmatig (1x per maand) een voorstelling te bezoeken. Ik zag de afgelopen tijd/jaren veel pogingen, maar weinig kwaliteit. Waarschijnlijk wordt men daar op afgerekend door theaters en zijn ze minder bereid om risico te nemen. jammer maar begrijpelijk. Kwaliteit moet voorop staan.
M. de Bruyn, (geenmail@mail.nl)
M. de Bruyn is toeschouwer
29/10/2002 11:58