discussies

spelregels

over stuggezaal

nieuwsbrief

bijeenkomsten

archief



gasthuis



Achtergronden bij 'CKV in de zaal'

Sinds 1 september 1999 kent Nederland een uniek vak voor middelbare scholieren: Cultureel Kunstzinnige Vorming. Met name door buitenlandse geleerden geroemd als vooruitstrevend en vernieuwend kunstonderwijs.

Binnen Nederland veel gemorrel. Leerlingen zouden ongemotiveerd zijn, slecht zijn voorbereid en ze verstoren het kijkplezier van anderen. Scholen vinden moeilijk de weg naar gezelschappen en kunstenaars. De partijen discussiëren wat af en treffen maatregelen. Zo eisen vele theaters dat op iedere tien leerlingen een docent aanwezig is, sommige theaters stellen zelfs één op vijf. En er worden sancties gesteld, bijvoorbeeld dat leerlingen de kaartjes betalen van de mensen wiens avond ze verstoord hebben.

De redactie van Stuggezaal.nl is benieuwd naar jullie ervaring: is het plezier van jou als toeschouwer ooit vergald door CKV-ers? Of was het juist de docent die tijdens de voorstelling hardop uitleg gaf? Hebben CKV-ers je werk als acteur zwaar onder druk gezet? Hoe reageer je als theatermedewerker zodra je hoort dat je zaal die avond vol zit met scholieren? En wat zijn de ervaringen van jou als CKV-er?

Vertel wat er gebeurde, hoe jij en/of anderen reageerden en hoe dit jouw mening over CKV in de zaal (mede) vormt!

Ga naar de discussie >

Wat is CKV?

In het schooljaar 1999-2000 is het voortgezet onderwijs vernieuwd. De tweede fase, vanaf de vierde klas tot het examen, is ingebed in het studiehuis, een nieuwe onderwijsvorm waarin leerlingen zelfstandiger werken. Naast de nieuwe leermethode werd een aantal nieuwe vakken geïntroduceerd. Waaronder Cultureel Kunstzinnige Vorming 1(CKV), verplicht in het eerste jaar van de tweede fase. CKV 2 is een onderdeel van de examenrichting ‘Cultuur en Maatschappij’ en kan ook als keuzevak gevolgd worden. Binnen dit pakket is het mogelijk voor een leerling examen te doen in CKV 3.

CKV 1 is een beschouwend kunstvak waarin het in contact komen met verschillende kunstdisciplines en het vormen van een mening hierover centraal staat. Het leren kijken naar en het verwerken van een culturele ervaring door de leerlingen vindt zijn weerslag in het zogenoemde kunstdossier dat een ieder bijhoudt. Leerlingen gaan, afhankelijk van hun schooltype, 6 (Havo) tot 10 (VWO) keer per jaar naar theater, musea, dans, tentoonstellingen, concerten, etcetera. Het is nadrukkelijk de bedoeling dat zo veel mogelijk disciplines bezocht worden. (VMBO-leerlingen gaan sinda dit jaar ook de ckv-markt op
CKV 2 is een receptief kunstvak. Dat wat gezien is wordt hier in een theoretisch kader geplaatst. Verbindingen worden gelegd tussen de verschillende disciplines en hun omgeving. In de lessen wordt cultuur in haar maatschappelijke en historische context geplaatst.
CKV 3 is een actief kunstvak. De leerling oriënteert zich op de vervolgopleidingen en de arbeidsmarkt van de gekozen discipline. De leerling kan examen doen in dans, drama of muziek. Andere kunstvakken, zoals tekenen en handvaardigheid blijven voorlopig op de ouderwetse manier getoetst. Het is de bedoeling dat later ook examen gedaan kan worden in audiovisuele vormgeving in de richting fotografie, film of nieuwe media.

De ontwikkeling voor het vak CKV vindt zijn oorsprong in de notitie Cultuur en School van staatssecretarissen Nuis en Netelenbos uit 1996. Drie jaar na het verschijnen van deze notitie is CKV een verplicht vak in een net geïntroduceerd onderwijssysteem. Deze doorvoering van nieuwe lesmethoden en vakken brengt een hele organisatie met zich mee.
CKV creëert een nieuwe arbeidsmarkt in de kunstwereld die wordt opgevangen door bij- en omscholing van eerstegraadsdocenten moderne talen en kunstvakken. De taken van het nieuwe vak CKV zijn verdeeld over vakdocenten, die lesgeven en de kunstmentor, die het leerproces van de leerlingen begeleidt. De kunstcoördinator is de bemiddelaar tussen school en culturele instellingen.

Bron:'Deze voorstelling is geschikt voor jongeren', Annelies Wielaard, doctoraal scriptie Theaterwetenschap, Universiteit van Amsterdam, 2001.

CKV op internet

Bekijk 't laat CKV-leerlingen op een actieve manier kunst en cultuur beleven. Door het organiseren van de meest uiteenlopende activiteiten achter en rondom de schermen van de wereld van theater, film, dans en beeldende kunst wil Bekijk ‘t jongeren heel direct en praktisch betrekken bij alles wat te maken heeft met het maken, ervaren en verwerken van kunst en cultuur.

Kunstbende is een site voor jongeren & kunst.

De ckvwijzer, niet erg uptodate, maar met veel links op dit gebied.

De site van cjp heeft een ckv hoek.

Op de site Cultuurnetwerk.nl vind je onder de zoekterm ‘ckv’ verschillende publicaties met betrekking tot dit onderwerp.

Volgens een persbericht van OC&W trekken veel leerlingen juist naar kleinere theaters.

zie ook: Moose Spreekt: De jeugd & de toekomst