Gevraagd naar zijn favoriete kabinet geeft schrijver Ronald Giphart 13 namen van Nederlandse toneelspelers. Kitty Courbois mag van hem Minister van Defensie worden, Gijs Scholten van Asschat Minister van Financiën en Hans Kesting Minister van OC&W. Wim Kok, van Toneelgroep Nederland is zijn beoogde Minister President. Gevraagd naar zijn motivatie: “Ik heb allemaal toneelspelers gekozen.” (Volkskrant, 9/7/98)
In Japan is een apparaatje uitgevonden dat fungeert als stoorzender voor zaktelefoons. Als het in gebruik is zijn alle mobiele telefoons in de directe omgeving onbruikbaar. Dit is vooral handig voor theaters en concertzalen. Of deze uitvinding binnenkort naar Nederland komt is onbekend. (Volkskrant, 8/7/98)
Regisseur Kees van Iersel is 6 juli jl. op 86-jarige leeftijd overleden. Van Iersel maakte naam als misschien wel de belangrijkste vernieuwer van acteerstijl en repertoire in het Nederlandse theater. Hij begon zijn carrière als acteur en stond van 1942 tot 1954 op de planken. Van 1953 tot 1955 zat hij in de artistieke leiding van de Arnhemse toneelgroep Theater. Daarna had hij vijf jaar lang een eigen gezelschap, toneelwerkgroep Test, dat experimenteel toneel bracht. Hier introduceerde hij het werk van Ionesco, Beckett en Adamov in ons land. Bovendien vond hij hiermee het lokatietheater uit. Van 1960 tot 1970 was hij artistiek leider bij de toneelgroep Studio. Daar was in de voorstelling ‘0=0’ voor het eerst naakt op het toneel te zien. In die tijd stimuleerde hij schrijvers als Koolhaas, Van Loggem, Rodenko, Polet en Schierbeek tot het schrijven van toneelstukken voor dit gezelschap. Ook de toneelloopbaan van Lodewijk de Boer begon op instigatie van Van Iersel. Naar aanleiding van artistieke meningsverschillen vertrok Van Iersel bij Studio. In 1977 maakte Van Iersel nog de tv-bewerking van Merijntje Gijzen. (Parool, Volkskrant & NRC, 8/7/98)
Peter Greenaway en Louis Andriessen zullen na de opera ‘Rosa’ opnieuw samenwerken aan een muziektheaterproject dat ‘Writing to Vermeer’ gaat heten. De première word verwacht in het seizoen 1999/2000 in het Muziektheater. Overigens wordt ‘Rosa’ uit 1994 op dit moment door De Nederlandse Opera in reprise genomen. (Volkskrant, 8/7/98)
Als het cabaretduo Turkish Delight trokken Inci Pamuk en Niloun Yerli zij aan zij ten strijde tegen vooroordelen in de multiculturele samenleving, nu staan ze tegenover elkaar in een rechtszaak. Pamuk heeft een andere cabaretgroep opgericht, Turks Fruit & Jonge Kaas. Yerli eist een verbod op het gebruik van deze naam, omdt ze vindt dat die te veel lijkt op Turkish Delight. Volgens Yerli werd Turkish Delight in de wandelgangen ook wel Turks Fruit genoemd. Yerli heeft zelf ook een nieuw cabaretduo geformeerd. Met Mark Koudijs werkt zij onder de naam Turkse Troel aan het programma ‘Turkse Troel integreert’. (Parool, 7/7/98)
De Philip Morris Scholarship is dit jaar gewonnen door de danser Thomas Plischke. De prijs, bestaande uit 10.000 gulden, wordt jaarlijks uitgereikt aan jong talent in wisselende kunstsectoren. Plischke is leerling bij PARTS, een project van Anna Teresa de Keersmaeker, en is dit jaar te zien op het ITs Festival. De andere grote onderscheiding voor jong theatertalent, de Top Naeffprijs van eveneens tienduizend gulden, is op het ITs toegekend aan mimespeler Jakob Ahlblohm voor zijn voorstelling ‘Pels’. (Volkskrant & Parool, 3/7/98)
De producent van de mega-musical ‘Les Misérables’ heeft een proces aangespannen tegen het Belgische gezelschap De Zwarte Komedie. Dit gezelschap maakt al zo’n 20 jaar parodistische voorstellingen, met als laatste hoogtepunt ‘Les Désirables’. Vooral de poster gaf aanstoot. De Antwerpse rechter mag nu uitmaken of het hier gaat om “vulgair, commercieel gebruik van andermans eigendom” of “overweldigende bescherming van merkhouders”. (Volkskrant, 3/7/98)
De productiemaatschappij Work In Progress heeft geen overeenstemming bereikt met Polygram over ‘Dancing Queens’, de musical over Abba. Work In Progress mag wel de liedjes van de Zweedse groep gebruiken, maar niet het levensverhaal van de vier leden. Het gerucht gaat dat Polygram is afgeschrikt door het feit dat Joop van den Ende de moedermaatschappij is van Work In Progress; een Joop-musical over Abba, dat zou iets te veel naar Broadway rieken. Bovendien zijn Björn en Benny zelf al bezig met een musical onder de titel ‘Mamma Mia’. Het Werkteater, dat de musical onderdak en technische faciliteiten verschafte, heeft de produktie van Work In Progress overgenomen en de musical gaat, zonder verwijzingen naar de band, op 13 juli in première. (Volkskrant & AD, 2/7/98)
Hans Liberg presenteert het internationale gedeelte van de uitreiking van de Emmy Awards in New York. Vorig jaar won Liberg zelf de Emmy in de categorie ‘Popular Art’ voor zijn programma ‘Liberg Zappt’. Liberg volgt Peter Ustinov op als presentator. (Volkskrant, 2/7/98)
Er wordt een muziektheaterstuk over Simon Carmiggelt gemaakt. Het wordt geschreven door Jurrian van Dongen in opdracht van het Amsterdams Kleinkunst Festival. Het stuk zal waarschijnlijk volgend jaar in première gaan, met Rob van Meeberg en Fred Florusse in de hoofdrollen. “Dramatisch interessante gegevens over Carmiggelt zijn onder meer hoe hij de dood van zijn broer Jan verwerkte,” aldus Van Dongen, “Verder wordt wel beweerd dat Carmiggelt altijd een rol speelde en zelf dus meer een man werd die Simon Carmiggelt speelde.” (Parool, 1/7/98)
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.