Philip Dewinter, de leider van het Vlaams Blok, heeft bij de Belgische justitie een aanklacht ingediend wegens zedenschennis tegen Luk Perceval, artistiek leider van Het Toneelhuis in Antwerpen. Dewinter doelt hiermee op de opvoering van ‘Liefhebber’ van Gerardjan Rijnders in het openingsweekend van het nieuwe gezelschap, waarin “levensechte masturbatie- en verkrachtingsscènes” te zien zijn. Ook de Vlaamse Liberale Partij heeft problemen met de voorstelling: “Het is een uiting van geestelijke armoede en totale decadentie.” Bij Het Toneelhuis zelf zijn geen klachten binnengekomen, wel steunbetuigingen.
Bij Toneelgroep Amsterdam is nogal (VK) en stom- (AD) verbaasd gereageerd op de commotie rond hun voorstelling. Het stuk is dan ook al zo’n 20 keer opgevoerd in België, zonder problemen. “Wellicht is men nu onder meer door de zaak Dutroux extra gevoelig voor dit soort zaken.” (Volkskrant & AD, 3/9/98)
Het Berlijnse Maxim Gorki Theater is van plan om ‘Het vuil, de stad en de dood’ van Rainer Werner Fassbinder op te voeren. Joodse organisaties eisen een verbod op het opvoeren van dit omstreden stuk. De Berlijnse wethouder Radunski van Cultuur wil gaan bemiddelen, maar is in principe tegen een verbod.
Het toneelstuk uit 1975 gaat over een joodse huisjesmelker en zijn verhouding met een prostituee. Pas in 1985 werd het stuk voor het eerst opgevoerd, maar die uitvoering werd onderbroken door de toenmalige voorzitter van de Joodse Raad, Ignatz Bubis, die demonstratief op het podium ging staan. Bubis vindt het stuk anti-semitisch, maar heeft ook persoonlijke bezwaren: hij denkt dat Fassbinder de hoofdrol op hem heeft gebaseerd. Toen het stuk in Nederland in 1987 werd gespeeld werd ook hier de voorstelling verstoord. Acteur Jules Croiset zette zelfs zijn eigen ontvoering in scène om te protesteren tegen het stuk. Regisseur Lauffenberg van het Maxim Gorki Theater is zich bewust van de situatie en wil de voorstelling opnemen in een dubbelproject, samen met Berlin Alexanderplatz. “Beide stukken gaan over antisemitisme en vreemdelingenhaat en zijn daarom zeer actueel in Duitsland.” (Volkskrant, 3/9/98)
Hans van Manen heeft in Edinburgh de Archangel gekregen, een dansprijs van balletcritici. Hij krijgt de prijs, een initiatief van The Herald, voor zijn hele oevre, zijn staat van dienst en voor zijn invloed op de hedendaagse dans. (Volkskrant, 3/9/98)
Peter van de Cotte spreekt! De ontwerper van de affiche van het Theaterfestival legt eindelijk de relatie uit tussen een aardappel en een theaterfestival: “Die is er niet.” Hij vond de aardappel op een foto van Mark Hill. Het piepkleine coloradokevertje heeft hij zelf toegevoegd. “Je mag het beschouwen als symbool voor het broodnodige venijn op het toneel.” (Volkskrant, 3/9/98)
Precies honderd jaar na haar geboorte ging de voorstelling ‘Wilhelmina; Je maintiendrai’ in première. Premier Wim Kok was geamuseerd en vond het spel van Anne-Wil Blankers als Wilhelmina “geweldig”. Of Wilhelmina werkelijk zo halsstarrig en eigenwijs was als de voorstelling doet vermoeden weet hij niet, aldus “de Koning van Paars over de Koningin van Oranje.” Anne-Wil Blankers vindt het niet vreemd dat niemand van het koninklijk huis is komen kijken, hoewel de makers veel succes gewenst kregen na een vroege uitnodiging. “Ik kan me voorstellen dat de koningin niet naar een stuk over een familielid komt, waarvan ze de inhoud niet kent. Dat zou ik in haar positie ook niet doen.” Ondanks dat het stuk aandacht besteed aan de slippertjes van de Prinsen Hendrik en Bernhard vindt Blankers het geen shockerend stuk. “Ton Vorstenbosch behandelt het koningshuis met respect. Wat hij over de prinsen te berde brengt is algemeen bekend bij het Nederlandse volk.” De Telegraaf heeft uit goede bron vernomen dat Kok koningin Beatrix zal adviseren om de voorstelling te bezoeken. De vraag is of zij incognito zal komen. Prinses Juliana zal vrijwel zeker komen kijken. (AD en Telegraaf, 2/9/98)
zie ook: ‘Wilhelmina: Je maintiendrai’, Impresariaat Jacques Senf, SIP
Ivo van Hove zou het een goed idee vinden als het Holland Festival een eigen Fringe festival zou krijgen, zoals ieder jaar gebeurd in Edinburgh. De directeur van het Holland Festival zei dit naar aanleiding van zijn bezoek aan Edinburgh, waar zijn voorstelling ‘Caligula’ te zien is in het hoofdfestival. Op de alternatieve tegenhanger van het pretentieuze festival, het Fringe Festival, staat de Parade met groot succes. (Telegraaf, 2/9/98)
Louis Janssen, hoofd Technische Dienst van Toneelgroep Amsterdam, heeft de Frits van Haspel Award ontvangen. De Vereniging voor Podiumtechnologie reikt deze prijs jaarlijks uit om meer aandacht te krijgen voor theatertechniek (AD, 2/9/98)
Amsterdam gaat investeren in de verbouwing van bekende culturele accomodaties. Onder andere wordt de fundering van Frascati voor 4,2 miljoen gulden hersteld. (Telegraaf, 2/9/98)
In Enschede is het eerste Jan Cremer Festival geopend met de muzikale komedie ‘Na de regen’. Op het driedaagse festival in de de geboortestad van de schrijver is verder nog ‘Het Wolfsjong’ te zien, een toneelbewerking van ‘De Hunnen’ door Ben Siemerink. Verder is er nog een tentoonstelling van grafiekwerk van Cremer en een Culinair Jan Cremer eetfestijn met Hongaars-Twents-Saksische menu’s en optredens van de Tröckener Kecks en Golden Earring. (Parool, 2/9/98)
zie ook: vergeten Jan Cremer in première
De deskundigen plaatsen vraagtekens bij Het Internetonderzoek. Eenzaamheid en Internet verhouden zich als de kip en het ei, aldus één van hen. (AD, 1/9/98)
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.