In Amsterdam zijn de audities begonnen voor de kinderrollen in ‘Oliver’. Er zijn veel sterretjes nodig, want van de arbeidsinspectie mag ieder kind slechts twaalf keer optreden. Hoewel Oliver Twist de titelrol is, willen veel jongens liever Dodger zijn, het vriendje van Oliver. Dodger vinden ze stoer, Oliver is maar een watje. Zowel kinderen als ouders zijn nerveus. “Barry is vandaag jarig. Ik hoop niet dat het een teleurstelling voor hem wordt; hij is helemaal gek van toneel.” (Parool, 26/4/99)
De opvoering van Het vuil, de stad en de dood op een toneelschool in Tel Aviv is een succes. De directeur van de opleiding, Joram Löwenstein, zegt over het stuk: “Fassbinder waarschuwt in zijn stuk voor het gevaar dat het antisemitisme in Duitsland weer opflakkert.” Bernd Wilms, de Duitse regiseur die eerder dit jaar heeft moeten afzien van een opvoering van het stuk in Berlijn, was bij de première. Hij wil het Israëlische gezelschap uitnodigen de voorstelling in Berlijn op te voeren, maar Löwenstein wil wachten totdat daar het conflict rond Fassbinder is opgelost. (AD, 26/4/99)
zie ook: ‘Het vuil, de stad en de dood’ van Fassbinder wordt voor het eerst in Israël gespeeld
De belangrijkste actrice van deze eeuw Monique van de Ven heeft bij het Jeugdtheater Hofplein een masterclass gegeven. “Ik heb het nooit eerder gedaan, en vond het net zo eng als de kinderen zelf”, aldus Monique na de openbare repetities. Uit haar les bleek dat de actrice een aanhangster is van de method methode. Zelf zegt ze hierover: “Dat kan heel pijnlijk zijn en dat is ook de reden dat ik acteren vaak een mensontwaardig bestaan vind.” (AD, 26/4/99)
Paus Johannes Paulus II roept kunstenaars op om een ‘nieuwe alliantie’ te sluiten met de kerk. De paus staat bekend als kunstliefhebber; in zijn jeugd in Polen heeft hij zelf geacteerd en toneelstukken geschreven. De kerkvader hoopt dat in het nieuwe millennium de kunst nieuwe inspiratie opdoet om “de heiligheid van het leven en de mens” te openbaren (Volkskrant, 24/4/99)
In Berlijn is de opvoering van ‘Die Berliner Republik’ bij de Volksbühne stopgezet. Regisseur Christoph Schlingensief kan “in het aangezicht van de Duitse deelname aan een aanvalsoorlog artistiek en politiek niet verantwoorden” door te gaan. In de Volksbühne moeten volgens hem vluchtelingen uit Kosovo worden ondergebracht. (Volkskrant, 24/4/99)
Het omstreden toneelstuk ‘Het vuil, de stad en de dood’ van Fassbinder wordt voor het eerst in Israël gespeeld. In Nederland heeft de opvoering van het stuk in 1987 voor veel commotie gezorgd. Demonstranten hielden de opvoering in Rotterdam tegen, Jules Croiset ontvoerde zichzelf en Mau Kopuit, de toenmalige hoofdredacteur van het ‘Nieuw Israëlietisch Weekblad’, noemde het “het zwaarste antisemitische incident” in Nederland sinds de Tweede Wereldoorlog. In Duitsland is ‘Het vuil’ nog nooit gespeeld. Vorig jaar nog zag het Maxim Gorki Theater in Berlijn door een hoos van kritiek van een opvoering af. Tot dusver is er in de Israëlische media niet over deze nieuwe opvoering gerept, waarschijnlijk ook omdat het uitvoerende gezelschap, een particuliere toneelschool in Tel Aviv, slechts een marginale plaats inneemt. (Parool, 23/4/99)
zie ook: Geen Fassbinder in Berlijn
Staatssecretaris Rick van der Ploeg ziet niets in de plannen van de commissie ‘Toekomst van het Toneelbestel’. Van der Ploeg maakte dit duidelijk tijdens een toespraak bij het veertigjarig bestaan van de Vereniging van Nederlandse Toneelgezelschappen (VNT). De commissie, die in het leven is geroepen door de VNT, bepleit ondermeer de vorming twee grote nationale ensembles en het instellen van een curatorium die de subsidies over de stadsgezelschappen moet gaan verdelen. De staatssecretaris vindt eerder dat podia en programmeurs meer armslag moeten krijgen, omdat zij een goede antenne zouden hebben voor de smaak van het publiek. De voorgestelde nieuwe kwaliteitsgezelschappen kunnen volgens Van der Ploeg al snel een monopoliepositie krijgen. De vorming van een groot reisgezelschap zou stadsgezelschappen in de weg gaan zitten: “Ik ben een voorstander van de wortel in plaats van de stok. Liever reisdrang dan reisdwang.” (Parool, 22/4/99)
zie ook: VNT pamflet
Het imperium van Joop is met een musicaltheater in Utrecht uitgebreid. De pers mocht alvast rondkijken in het nieuwe Beatrixtheater, de voormalige congreszaal van de Jaarbeurs. Architect Arno Meijs, die eerder het Circustheater klaar maakte voor Joop, heeft gekozen voor zwart, grijs en dieprood als voornaamste kleuren en voor marmer en chroom als materiaal. Voor de deur komt een vier meter hoog bronzen beeld (Joop: “Ik ben een groot liefhebber van hedendaagse kunst geworden.”) van een theatraal masker dat wordt gebroken door twee handen. Op 9 mei zal het theater officieel worden geopend met de première van ‘Chicago’. Wordt het theater een succes, dan wil Van den Ende tegenover de beurs een nieuw musicaltheater bouwen voor 2500 bezoekers. Voor grote musicals is het Beatrixtheater namelijk te klein. Vooralsnog zal het Circustheater de grote spektakels en het romantische repertoire herbergen en zal in Utrecht kleiner en artistieker geprogrammeerd worden. Joop heeft inmiddels de rechten verworven van de Broadway-hit ‘Rent’ en van de Abba-musical ‘Mamma Mia’. Daarnaast gaat Joop ook meer schrijfopdrachten uitdelen. Over onderwerpen maakt hij zich niet druk: “Rembrandt, Van Gogh, ach, er zijn zoveel onderwerpen die zich lenen voor een musical.” Joop heeft nog steeds de wens om een theater in Amsterdam te openen, al liepen eerdere onderhandelingen met de gemeente op niets uit. Joop: “Het is niet voor niks dat er in Amsterdam nauwelijks film- of televisiestudio’s zijn. Amsterdam richt zich teveel op gesubsidieerd theater. Ik vraag geen subsidie, alleen een goede locatie.” (Volkskrant & Parool, 22/4/99)
Voor de musical ‘Chicago’, die op 9 mei in première gaat in het nieuwe Beatrix-theater in Utrecht zijn al 100.000 kaarten verkocht. Dat is opmerkelijk, omdat dit uitsluitend een gevolg van de publiciteitscampagne kan zijn geweest. (AD, 21/4/99)
zie ook: ‘Chicago’ in nieuw Joop-theater
Vanaf januari 2000 staat John Kraaijkamp sr. (74) weer op het toneel. Hij speelt de titelrol in ‘Op bezoek bij Meneer Green’ van Jeff Baron in de regie van Edwin de Vries. (AD, 21/4/99)
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.