De Nederlandse afvaardiging naar de Quadriënnale van Praag telt zeven architectenbureaus, drie professionele theatervormgevers en 28 studenten theatervormgeving. Deze laatste groep maakte met onder andere maquettes en tekeningen een tentoonstelling van interpretaties van ‘Woyzeck’. De vierjaarlijkse bijeenkomst van theaterarchitecten en -vormgevers vindt plaats sinds 1967. (Theatermaker, 10/5/99)
De eerste Soetelieve Beurs voor aanstormend Nederlands musicaltalent is toegekend aan Maaike Widdershoven. De beurs van 10.000 gulden is een initiatief van Theater aan de Parade in Den Bosch en de Stichting Cultuur en Bedrijfsleven. Widdershoven is op dit moment te zien in ‘Anatevka’ en speelde eerder in ‘The Phantom of the Opera’ en ‘West Side Story’ (Volkskrant, 7/5/99)
In de Bordenhal van het voormalige porselein-imperium Societé Céramique in Maastricht komt het nieuwe theater van het theatergezelschap Het Vervolg. Het gezelschap zat al jaren op een veel te klein zoldertheatertje aan het Vrijthof. De gemeente Maastricht betaalde vier miljoen gulden om het industriële gebouw te verbouwen tot theater, maar het gezelschap moest nog vijf ton ophoesten om het in te richten. Er werd een Comité van Aanbeveling opgericht, waarin onder andere André Rieu en Gerard Reve (eeuwig fan sinds het gezelschap ‘De Avonden’ op de planken zette) zitting namen. Het gezelschap haalde maar liefst 1,6 miljoen binnen. Het nieuwe Derlon Theater wordt pas in september officieel geopend, maar nu al zijn er midden in de verbouwing proef-voorstellingen van ‘De Avonden’ te zien. Zakelijk leider Ine Timmer is blij dat Limburg zich meer op theater gaat richten: “Muziek is altijd zaligmakend geweest… De overheid ziet ons nu niet meer als een stelletje rare theatermakers dat af en toe eens een voorstelling maakt.” Artistiek leider Hans Trentelman hoopt te kunnen uitgroeien tot een echt stadsgezelschap: “Ik heb visioenen van een locatievoorstelling waarin we in de zaal spelen, op het plein buiten en ook aan de oevers van de Maas.” (Volkskrant, 7/5/99)
zie ook: Extra geld voor Vervolg
Steeds meer kunstenaars in Nederland maken niet langer gebruik van subsidies, bijstand of speciale regelingen. Volgens Jacques Verduyn Lunel van de Federatie van Kunstenaarsverenigingen hebben veel kunstenaars er genoeg van dat hun werk keer op keer door subsidiënten tegen het licht wordt gehouden: zijn ze wel vernieuwend en oorspronkelijk genoeg. “Ze moeten herhaaldelijk op auditie en dat is in de rest van de samenleving ook niet zo”, aldus Verduyn Lunel. Het is echter moeilijk om de afname van het aantal kunstenaars in de bijstand met cijfers te staven. Er zitten nu zo’n 1000 tot 1500 kunstenaars in de WIK, de nieuwe Wet Inkomensvoorziening Kunstenaars, maar niemand weet hoeveel van de bijstandsgerechtigden in Nederland kunstenaars zijn. Dat komt mede doordat zij dit meestal niet van de daken schreeuwen. “Het werkt natuurlijk niet als reclame voor je, als iedereen weet dat je van de bijstand afhankelijk bent.” (Parool, 7/5/99)
zie ook: Nieuwe uitkering voor kunstenaars
De Theaterprijs van het Prins Bernhardfonds is dit jaar gewonnen door Liesbeth Colthof. Coltof (1954) is artistiek leidster van het jeugdtheatergezelschap Huis aan de Amstel en ontvangt de prijs van 100.000 gulden voor haar gehele oeuvre. Volgens de jury is het onder andere aan de inspanningen van Coltof te danken dat het jeugdtheater uit de marge is gehaald en het peil ervan is verhoogd. Colthof werkt op dit moment aan de muziektheaterproductie ‘King Arthur’, die op 5 juni in het Holland Festival in première gaat. De jury voor deze prijs, die eens in de twee jaar wordt uitgereikt bestond onder andere uit Theu Boermans (die de prijs won in 1993), Ben Hurkmans en Joyce Roodnat. De prijs wordt op 18 of 28 oktober in de Nieuwe Kerk in Amsterdam uitgereikt door Prins Bernhard. (Parool & Volkskrant, 6/5/99)
zie ook: Jeugdtheater opent Holland Festival
Schouwburg de Storm in Winterswijk zet ter gelegenheid van de opening van zijn nieuwe website de voorstelling ‘De doorwerkers’ van cabaretier Bert Klundert op Internet. Bij zijn laatste bezoek aan de schouwburg trok zijn voorstelling slechts 16 bezoekers. De Schouwburg ziet het wereldwijd doorgeven van de voorstellingen als tegenprestatie hiervoor. De voorstellingen zijn vanaf 8 mei vanaf 20.30 uur te zien op www.schouwburgdestorm.nl. (AD, 5/5/99)
De nieuwe theatergids van de Goudse Schouwburg zal dit jaar voor het eerst ook worden uitgebracht in braille en op audiocassette. De Goudse Schouwburg beschouwd deze speciale theatergids als extra service voor visueel gehandicapten. De twee uitgaven zullen vanaf half mei gratis verstrekt worden aan blinden en slechtzienden. (AD, 5/5/99)
Hollandia-regisseurs Johan Simons en Paul Koek gaan zich voor het eerst aan een echte opera wagen. Volgend jaar regisseren zij in de Brusselse Muntschouwburg de opera ‘Thriumph of spirit over matter’ van de Belgische componist Wim Henderickx. (Parool, 5/5/99)
“Allochtonen willen geen specifiek allochtonen-theater”, aldus Ivo van Hove. Het door hem geleide Holland Festival doet veel om de moeilijk bereikbare groepen jongeren en allochtonen aan te spreken. Cross-over en diversiteit zijn volgens de festivaldirecteur de voornaamste lijnen in de programmering van zijn tweede Holland Festival: “Daarmee wil ik een nieuw publiek aantrekken. Vorig jaar heeft men dat geïnterpreteerd als zou ik het oude, traditionele festivalpubliek van mij willen vervreemden. Niets is minder waar. Ik programmeer ook zaken waarin ze zich herkennen.” Het overschrijden van genres leeft onder kunstenaars volgens Van Hove: “Het is niet zo dat de festivaldirecteur een thema oplegt. Maar in gesprekken met kunstenaars blijkt mij telkens weer dat zij zichzelf die vragen stellen. Zál er in de komende eeuw nog opera zijn, zijn er dan nog symfonieorkesten? Of verdwijnen de bestaande genres?” Het Holland Festival neemt het zekere voor het onzekere en heeft alvast het Amsterdam Roots Festival gered, door het te adopteren nadat hoofdsponsor Philips er genoeg van had. Ook zoekt het festival nu contact met het ITS. De artiesten uit het eerste zullen workshops geven voor de tweede, is het idee. Het Holland Festival kost dit jaar 6, 5 miljoen gulden, waarvan minder dan de helft bestaat uit subsidie. (Parool, Telegraaf & AD, 4/5/99)
zie ook: www.hollandfestival.nl
Moose redacteur Miel de Zwart krijgt een cadeautje van het Holland Festival: op 17, 18, 20 en 23 juni zal er tegenover zijn huis op een videoscherm van vijf bij zes meter de integrale ‘Ring des Nibelungen’ worden geprojecteerd. De beelden worden via een live-verbinding vanuit het Muziektheater naar het Oosterpark in Amsterdam doorgeseind. De Oosterpark-Ring zal elke avond door zo’n 3000 bezoekers gratis te zien zijn. Niels Peter van Doorn van De Nederlandse Opera is er blij mee: “We wilden graag meewerken aan een laagdrempelige, Glyndebourne-achtige picknicksfeer. We zijn benieuwd of het werkt, ‘s avonds in het park zes uur lang naar Wagner op een scherm kijken. Het is geen popmuziek tenslotte.” (Parool, 3/5/99)
zie ook: www.hollandfestival.nl
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.