moosers

Praatjes van Moose

Ivo van Hove wordt in 2001 de nieuwe artistiek leider van Toneelgroep Amsterdam. Hij verlaat het Zuidelijk Toneel, het ensemble dat hij tien jaar geleden heeft opgericht. Van Hove: “Bij Het Zuidelijk Toneel wilden enkele acteurs toch al iets anders doen. Bij Toneelgroep Amsterdam gaan enkele acteurs met pensioen. Ik sluit dus niet uit dat ik ook mensen meeneem. Er is van beide kanten ruimte.” Gerardjan Rijnders en Titus Muizelaar, de huidige artistiek leiders van Toneelgroep Amsterdam, leggen bij de start van het volgende Kunstenplan hun functies neer, al blijven ze wel als acteurs en regisseurs aan TGA verbonden. “Als je je met een gezelschap wil profileren, en dat wil ik met Toneelgroep Amsterdam, kun je niet buiten de grote-zaalvoorstellingen van Rijnders. Ik wilde dus zeker weten dat hij als regisseur aan het gezelschap verbonden zou blijven”, aldus Van Hove. Bestuursvoorzitter Tjeenk Willink van het Holland Festival ziet vooralsnog geen problemen in de combinatie van Van Hove’s directeurschap van het Holland Festival en zijn toekomstig artistiek leiderschap van TGA. “Sommigen zullen de combinatie slecht vinden, anderen juist fantastisch”, aldus Van Hove, “Ik denk nooit in termen van macht en invloed. Ik denk uitsluitend in termen van artistieke projecten.” (Parool, 12/6/99)

zie ook: Nieuwe zaal voor TGA tussen Schouwburg en Melkweg

Lees meer

Onder de titel ‘Cultuur als confrontatie’ heeft Staatssecretaris Van der Ploeg zijn uitgangspuntenbrief voor de cultuurnota gepubliceerd. In deze brief somt Van der Ploeg zijn eerder genoemde ideeën nog eens op en werkt hij ze verder uit. Het belangrijkste punt in de brief is dat er, naast kwaliteit, drie nieuwe criteria moeten komen om culturele instellingen te beoordelen. Dit moet leiden tot “een flinke doorstroming” in de gesubsidieerde cultuur. De drie nieuwe criteria zijn:

  • Maatschappelijk bereik. Instellingen moeten minstens drie procent van hun budget besteden aan het bereiken van nieuwe publieksgroepen, met name jongeren en allochtonen. Als ze dat niet doen worden ze drie procent gekort op hun subsidie. Daarnaast wordt de zogenaamde 15-procentsregeling aangescherpt. Instellingen moeten nog steeds 15 procent van hun budget uit eigen inkomsten halen, maar sponsorgelden tellen daarbij niet langer mee.
  • Subsidie per bezoek. Voor iedere kunstvorm is een richtbedrag vastgesteld voor de hoeveelheid geld die de overheid toelegt op de toegangsprijs. Bij theater is dit 90 gulden. Een instelling die per bezoeker anderhalf keer zoveel kost, “heeft een grotere bewijslast om de gevraagde subsidie te motiveren”, schrijft de staatssecretaris.
  • Positie in het bestel. Iedere instelling kan aanspraak maken op subsidie, niet alleen op basis van kwaliteit, maar ook omdat ze belooft een bepaalde functie in het bestel te vervullen. Rode draad door de brief van Van der Ploeg is het zoeken naar een “breder en divers” publiek. De staatssecretaris vindt dat de wensen van het publiek in de afgelopen decennia ten onrechte zijn verontachtzaamd. Van der Ploeg wil “het beste populair maken en het populaire beter”. Nu al is bekend dat hij daar 131 miljoen voor wil uittrekken. Daar horen de kunstvouchers voor scholieren bij (25 miljoen) en ook 20 miljoen voor de programmeurs van de schouwburgen.
    Al direct is er veel kritiek gekomen op de uitgangspuntennota. Zowel de vakbond FNV-KIEM als de Federatie van Kunstenaarsverenigingen stellen dat de financiële onderbouwing van de staatssecretaris niet deugt. Bovendien kunnen ze niet begrijpen hoe een breder publiek bereikt kan worden zonder dat er concessies worden gedaan aan de kwaliteit. Volgens de FNV en de Federatie wekt de nota de indruk dat alle vernieuwing van de staatssecretaris moet komen. Ze zeggen dat veel van de gewenste ontwikkelingen al gaande zijn.
    Belangrijker is de kritiek uit de politiek zelf. De regeringspartijen VVD en D66 hebben, net als het CDA principiële kritiek op een aantal hoofdpunten van Van der Ploeg. CDA en VVD vinden dat het nieuwe kunstbeleid van bovenaf moet en kan worden opgelegd. Daarnaast vinden de partijen dat de kunstbegroting niet mag worden gebruikt voor welzijnsbeleid, zoals het bewerkstelligen van culturele diversiteit. Wel is er waardering voor het opschudden van de bestaande structuren en het zoeken van de confrontatie en wisselwerking. VVD en D66 willen nog deze maand een kamerdebat met Van der Ploeg. (NRC & Volkskrant, 9/6/99)

    zie ook: de volledige tekst op www.minocw.nl/confront/

    Lees meer

  • Moose op 08/06/1999 - 23:00  
    meer over Cultuurnota 2001-2004, Rick van der Ploeg, Tweede Kamer

    Meegebrachte etenswaren mogen door het publiek niet genuttigd worden tijdens de zestien uur durende ‘Ring des Nebelungen’ in het Muziektheater in Amsterdam. Niet vanwege hygiënische bezwaren of de akoestische overlast van malende kaken, maar vanwege commerciële belangen: het Muziektheater heeft een contract met de catering van Martinair. Bezoeker Jan Duarte werd gemaand zijn eigen etenswaren weg te stoppen: “Ze zeiden dat we er niet inkomen als we zaterdag, als het volgende deel wordt opgevoerd, weer eten meenemen. Iedereen was heel boos.” Hoewel in Bayreuth steevast gegeten wordt tijdens Wagner-opera’s, is het volgens de heer Van Doorn van De Nederlandse Opera geen traditie om binnen te eten. “Bij het festival in het Engelse Glyndebourne is het wel gebruikelijk om te picknicken, maar dat is buiten.” Van Doorn noemt als alternatief voor de hongerigen de projectie van de Ring op een groot videoscherm in het Oosterpark. (Parool, 9/6/99)

    zie ook: Wagners Ring in Oosterpark geprojecteerd

    Lees meer

    Moose op 08/06/1999 - 23:00  
    meer over De Nederlandse Opera, Het Muziektheater, publiek

    Het aanbod van dansvoorstellingen in Nederland stijgt te snel, de diversiteit van het aanbod werkt verwarrend en de publieke belangstelling loopt terug (gemiddelde zaalbezetting veertig procent). Deze conclusies worden getrokken in het rapport ‘Dans!’ dat in opdracht van ondermeer het ministerie van OC&W is geschreven. In het rapport wordt voorgesteld een organisatie op te richten die de promotie van dans groots, gebundeld en professioneel aanpakt. Daarnaast dient de samenwerking tussen programmeurs en gezelschappen verstevigd te worden. Ook moeten choreografen en dansers in het kleinere, moderne circuit meer gaan samenwerken. (Parool, 9/6/99)

    zie ook: CBS: minder theaterbezoek

    Lees meer

    Moose op 08/06/1999 - 23:00  
    meer over dans, Ministerie van OC&W

    De voorstelling ‘Death of a Salesman’ op Broadway is de grote winnaar geworden van de Tony-Awards. De voorstelling kreeg vier Tony’s, namelijk die voor beste toneelregie (Robert Falls), beste acteur (Brian Dennehy), beste vrouwelijke bijrol (Elizabeth Franz) en beste opvoering van een oud stuk. Daarnaast kreeg de schrijver van het stuk, Arthur Miller, een ere-Tony voor zijn verdienstem voor het Amerikaanse theater. De Tony voor het beste nieuwe toneelstuk ging naar ‘Side man’ van Warren Leight. Toneel krijgt de laatste tijd weer veel aandacht op Broadway, na een aantal magere jaren. Dit lijkt vooral te danken aan het feit dat Hollywood-sterren zoals Kevin Spacey en Nicole Kidman op de planken te zien zijn. (Volkskrant, AD & VNG, 8/6/99)

    Lees meer

    Moose op 07/06/1999 - 23:00  
    meer over Arthur Miller, Broadway, Hollywood op het Toneel, Tony's

    Liesbeth List zal de titelrol spelen in ‘Piaf, De Musical’, over het leven van Edith Piaf. De musical gaat op 11 oktober in première in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Behalve List doen ook Casper van Bohemen, Hans Cornelisse en Metta Gramberg mee. De muzikale leiding is in handen van Ad van Dijk. (NRC, 8/6/99)

    Lees meer

    Moose op 07/06/1999 - 23:00  
    meer over musical

    Henk van Ulsen is ter gelegenheid van zijn 50-jarig toneeljubileum onderscheiden met de gouden erepenning van zijn geboortestad Kampen. De 72-jarige acteur voelde zich “hogelijk onderscheiden”. (AD, 7/6/99)

    Lees meer

    Moose op 06/06/1999 - 23:00  
    meer over Henk van Ulsen

    In het Theater aan de Parade in Den Bosch zijn de belangrijkste toneelprijzen uitgereikt.

  • De Colombina is gewonnen door Sien Eggers voor haar rol in ‘De Cocu Magnifique’ van Het Toneelhuis. [minirecensie]
  • De Arlecchino is gewonnen door Paul Hoes voor zijn rol in ‘Jefta of semitische liefdes’ van Het Toneel Speelt.
  • De Hans Snoek Prijs voor de beste jeugdtheatervoorstelling is gewonnen door ‘De Tolbrug’ van Ybycus.
  • De Theo d’Or is gewonnen door Marieke Heebink voor haar rol in ‘Een ideale vrouw’ van Toneelgroep Amsterdam. [minirecensie]
  • De Louis d’Or is gewonnen door Lucas van der Eynde voor zijn rol in ‘De Cocu Magnifique’ van Het Toneelhuis. [minirecensie]
  • De Prosceniumprijs is gewonnen door het Onafhankelijk Toneel voor hun uitvoering van ‘De Woudduivel’ in de regie van Mirjam Koen. [minirecensie]
  • De Toneel Publieksprijs is gewonnen door zowel ‘Wilhelmina; je maintiendrai’ als ‘Hamlet’ van Het Nationale Toneel. [minirecensie ‘Wilhelmina’] [minirecensie ‘Hamlet’] Het geheel werd verder opgeleukt door een Toneelgroep Amsterdam-modeshow, met Hans Kesting als lady-speaker; Stef Bos; een basketbal-opera;fragmenten uit ‘De prijs van de liefde’ van Henri de Bataille, gespeeld door Theo Mann Bouwmeester gespeeld door Trudy de Jong, Louis Bouwmeester gespeeld door Pierre Bokma, de jonge minnaar gespeeld door Jacob Derwig, en door het dienstmeisje gespeeld door Halina Reijn; een dronken Rick van der Ploeg; en door een ontroerende speech, waarin Marieke Heebink haar prijs opdroeg aan haar moeder. Overigens moeten de beide winnaars van de Publieksprijs het prijzengeld delen. Zowel het Impresariaat Jacques Senf als Het Nationale Toneel krijgen 50.000 gulden. Ook demissionair staatssecretaris Van der Ploeg, die de prijs uitreikte, noemde de uitslag onwaarschijnlijk, “het lijkt de politiek wel”. Beide voorstellingen kregen een cijfer van 8,6333. (VNG, 6/6/99)

    zie ook: Een update in de nominaties voor de belangrijke theaterprijzen

    Lees meer

  • Vanaf september krijgen alle HAVO- en VWO-leerlingen die het vak CKV1 (Culturele en Kunstzinnige Vorming) volgen een gratis CJP. Daarnaast krijgen de scholen voor iedere leerling die het vak volgt zogenaamde ‘cultuur-vouchers’ ter waarde van 50 gulden. Met deze vouchers kunnen scholieren een theater-, concert- of museumbezoek betalen. Hiermee proberen de staatssecretarissen Adelmund van onderwijs en Van der Ploeg van Cultuur tegemoet te komen aan klachten van scholen dat het CKV-onderwijs, dat vereist dat leerlingen deelnemen aan culturele activiteiten, veel te duur zou worden. De Stichting Cultureel Jongeren Paspoort zal een nieuwe stichting opzetten om de regeling uit te voeren. Het CKV-CJP zal er anders uitzien dan het bestaande CJP, maar minstens dezelfde korting bieden. Het ministerie van OC&W hoopt dat instellingen speciale kortingen en activiteiten voor de CKV-ers wil gaan organiseren. Er wordt met name overleg gepleegd met de NS over speciale arrangementen. De totale waarde van de vouchers is volgend schooljaar 4,2 miljoen gulden, het jaar daarna 10,2 miljoen. Uit een proef met 15.000 vierdeklassers die gratis een CJP kregen is gebleken dat dat deze groep ongeveer 20 procent vaker deelneemt aan culturele activiteiten. (NRC, 5/6/99)

    zie ook: Elke leerling moet kunstvouchers krijgen

    Lees meer

    Moose op 04/06/1999 - 23:00  
    meer over CJP, CKV, cultuureducatie

    Onder de titel ‘Schauspielerrepublik’ spelen de toneelgroepen Dood Paard en Stan tussen 11 en 20 juni enkele voorstellingen in Berlijn. Dood Paard speelt ‘MedEia’ en ‘Mission Impossible’, dat voor de gelegenheid is vertaald in “officieel Duits, vreemdelingen Duits, bad English en proper English”. Stan speelt ‘Point Blank’, een voorstelling die in de zomer van 1998 gemaakt in Lissabon samen met vier Portugese acteurs, en een engelse bewerking van ‘Platonov’ van Tsjechov. Naast de voorstellingen vinden er onder de titel ‘Theater Lounge’ interviews, lezingen van stukken, theatercolumns en gesprekken met Duitse, Nederlandse en Belgische toneelspelers en schrijvers plaats (VNG, 5/6/99)

    Lees meer

    Moose op 04/06/1999 - 23:00  
    meer over Berlijn, Dood Paard, Stan
    << < 211212213 > >>
    Syndicate content