Ivo van Hove wordt in 2001 de nieuwe artistiek leider van Toneelgroep Amsterdam. Hij verlaat het Zuidelijk Toneel, het ensemble dat hij tien jaar geleden heeft opgericht. Van Hove: “Bij Het Zuidelijk Toneel wilden enkele acteurs toch al iets anders doen. Bij Toneelgroep Amsterdam gaan enkele acteurs met pensioen. Ik sluit dus niet uit dat ik ook mensen meeneem. Er is van beide kanten ruimte.” Gerardjan Rijnders en Titus Muizelaar, de huidige artistiek leiders van Toneelgroep Amsterdam, leggen bij de start van het volgende Kunstenplan hun functies neer, al blijven ze wel als acteurs en regisseurs aan TGA verbonden. “Als je je met een gezelschap wil profileren, en dat wil ik met Toneelgroep Amsterdam, kun je niet buiten de grote-zaalvoorstellingen van Rijnders. Ik wilde dus zeker weten dat hij als regisseur aan het gezelschap verbonden zou blijven”, aldus Van Hove. Bestuursvoorzitter Tjeenk Willink van het Holland Festival ziet vooralsnog geen problemen in de combinatie van Van Hove’s directeurschap van het Holland Festival en zijn toekomstig artistiek leiderschap van TGA. “Sommigen zullen de combinatie slecht vinden, anderen juist fantastisch”, aldus Van Hove, “Ik denk nooit in termen van macht en invloed. Ik denk uitsluitend in termen van artistieke projecten.” (Parool, 12/6/99)
Onder de titel ‘Cultuur als confrontatie’ heeft Staatssecretaris Van der Ploeg zijn uitgangspuntenbrief voor de cultuurnota gepubliceerd. In deze brief somt Van der Ploeg zijn eerder genoemde ideeën nog eens op en werkt hij ze verder uit. Het belangrijkste punt in de brief is dat er, naast kwaliteit, drie nieuwe criteria moeten komen om culturele instellingen te beoordelen. Dit moet leiden tot “een flinke doorstroming” in de gesubsidieerde cultuur. De drie nieuwe criteria zijn:
Meegebrachte etenswaren mogen door het publiek niet genuttigd worden tijdens de zestien uur durende ‘Ring des Nebelungen’ in het Muziektheater in Amsterdam. Niet vanwege hygiënische bezwaren of de akoestische overlast van malende kaken, maar vanwege commerciële belangen: het Muziektheater heeft een contract met de catering van Martinair. Bezoeker Jan Duarte werd gemaand zijn eigen etenswaren weg te stoppen: “Ze zeiden dat we er niet inkomen als we zaterdag, als het volgende deel wordt opgevoerd, weer eten meenemen. Iedereen was heel boos.” Hoewel in Bayreuth steevast gegeten wordt tijdens Wagner-opera’s, is het volgens de heer Van Doorn van De Nederlandse Opera geen traditie om binnen te eten. “Bij het festival in het Engelse Glyndebourne is het wel gebruikelijk om te picknicken, maar dat is buiten.” Van Doorn noemt als alternatief voor de hongerigen de projectie van de Ring op een groot videoscherm in het Oosterpark. (Parool, 9/6/99)
Het aanbod van dansvoorstellingen in Nederland stijgt te snel, de diversiteit van het aanbod werkt verwarrend en de publieke belangstelling loopt terug (gemiddelde zaalbezetting veertig procent). Deze conclusies worden getrokken in het rapport ‘Dans!’ dat in opdracht van ondermeer het ministerie van OC&W is geschreven. In het rapport wordt voorgesteld een organisatie op te richten die de promotie van dans groots, gebundeld en professioneel aanpakt. Daarnaast dient de samenwerking tussen programmeurs en gezelschappen verstevigd te worden. Ook moeten choreografen en dansers in het kleinere, moderne circuit meer gaan samenwerken. (Parool, 9/6/99)
zie ook: CBS: minder theaterbezoek
De voorstelling ‘Death of a Salesman’ op Broadway is de grote winnaar geworden van de Tony-Awards. De voorstelling kreeg vier Tony’s, namelijk die voor beste toneelregie (Robert Falls), beste acteur (Brian Dennehy), beste vrouwelijke bijrol (Elizabeth Franz) en beste opvoering van een oud stuk. Daarnaast kreeg de schrijver van het stuk, Arthur Miller, een ere-Tony voor zijn verdienstem voor het Amerikaanse theater. De Tony voor het beste nieuwe toneelstuk ging naar ‘Side man’ van Warren Leight. Toneel krijgt de laatste tijd weer veel aandacht op Broadway, na een aantal magere jaren. Dit lijkt vooral te danken aan het feit dat Hollywood-sterren zoals Kevin Spacey en Nicole Kidman op de planken te zien zijn. (Volkskrant, AD & VNG, 8/6/99)
Liesbeth List zal de titelrol spelen in ‘Piaf, De Musical’, over het leven van Edith Piaf. De musical gaat op 11 oktober in première in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Behalve List doen ook Casper van Bohemen, Hans Cornelisse en Metta Gramberg mee. De muzikale leiding is in handen van Ad van Dijk. (NRC, 8/6/99)
Henk van Ulsen is ter gelegenheid van zijn 50-jarig toneeljubileum onderscheiden met de gouden erepenning van zijn geboortestad Kampen. De 72-jarige acteur voelde zich “hogelijk onderscheiden”. (AD, 7/6/99)
In het Theater aan de Parade in Den Bosch zijn de belangrijkste toneelprijzen uitgereikt.
zie ook: Een update in de nominaties voor de belangrijke theaterprijzen
Vanaf september krijgen alle HAVO- en VWO-leerlingen die het vak CKV1 (Culturele en Kunstzinnige Vorming) volgen een gratis CJP. Daarnaast krijgen de scholen voor iedere leerling die het vak volgt zogenaamde ‘cultuur-vouchers’ ter waarde van 50 gulden. Met deze vouchers kunnen scholieren een theater-, concert- of museumbezoek betalen. Hiermee proberen de staatssecretarissen Adelmund van onderwijs en Van der Ploeg van Cultuur tegemoet te komen aan klachten van scholen dat het CKV-onderwijs, dat vereist dat leerlingen deelnemen aan culturele activiteiten, veel te duur zou worden. De Stichting Cultureel Jongeren Paspoort zal een nieuwe stichting opzetten om de regeling uit te voeren. Het CKV-CJP zal er anders uitzien dan het bestaande CJP, maar minstens dezelfde korting bieden. Het ministerie van OC&W hoopt dat instellingen speciale kortingen en activiteiten voor de CKV-ers wil gaan organiseren. Er wordt met name overleg gepleegd met de NS over speciale arrangementen. De totale waarde van de vouchers is volgend schooljaar 4,2 miljoen gulden, het jaar daarna 10,2 miljoen. Uit een proef met 15.000 vierdeklassers die gratis een CJP kregen is gebleken dat dat deze groep ongeveer 20 procent vaker deelneemt aan culturele activiteiten. (NRC, 5/6/99)
Onder de titel ‘Schauspielerrepublik’ spelen de toneelgroepen Dood Paard en Stan tussen 11 en 20 juni enkele voorstellingen in Berlijn. Dood Paard speelt ‘MedEia’ en ‘Mission Impossible’, dat voor de gelegenheid is vertaald in “officieel Duits, vreemdelingen Duits, bad English en proper English”. Stan speelt ‘Point Blank’, een voorstelling die in de zomer van 1998 gemaakt in Lissabon samen met vier Portugese acteurs, en een engelse bewerking van ‘Platonov’ van Tsjechov. Naast de voorstellingen vinden er onder de titel ‘Theater Lounge’ interviews, lezingen van stukken, theatercolumns en gesprekken met Duitse, Nederlandse en Belgische toneelspelers en schrijvers plaats (VNG, 5/6/99)
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.