Portier Dick Willems heeft voor de laatste maal de deuren van Carré gesloten en gecontroleerd. Ruim 25 jaar was hij “het gezicht van Carré”, maar nu gaat hij met pensioen. “Ik word afgelost,” zei hij tegen adjunct-directeur Hubert Atjak. “Ik ga naar huis.” Bij de afscheidsreceptie werd Willems in een witte limousine naar Carré gebracht. Daar wachtte een erehaag hem op en werd uit volle borst ‘Geef mij maar Amsterdam’ gezongen. Carré-directeur Jens memoreerde hoe Hare Majesteit Willems onlangs nog persoonlijk de hand had geschud. Om afscheid te nemen. “En een week later prins Claus.” Freek de Jonge gaf Willems de vaandel uit zijn voorstelling ‘Stroman & Trawanten’, “waarin we aan het einde met hele orkest naar buiten gingen, over de sluis - Dick, met vaandel, voorop.” Dick Willems had zich volgens De Jonge niet ópgewerkt in het bedrijf. “Je bent tenslotte begonnen op de galerij. Hoger kan niet. Dus eigenlijk ben je áfgezakt tot voorportier. Een goed moment om afscheid te nemen.” (Parool, 6/7/99)
Afscheid nemen is een beetje doodgaan. Zo ondervonden cast en crew van ‘Miss Saigon’ maar weer eens bij hun allerlaatste voorstelling. Na 3 jaar, 908 voorstellingen met in totaal 1.559.605 bezoekers was de mega-musical zondag 4 juli voor het laatst te zien. Producent Joop van den Ende vereerde hoofdrolspeler Willem Nijholt met een bronzen beeld van de hand van Kees Verkade. “Dit is ons cadeau, zodat jij altijd in het Circustheater blijft”, sprak Van den Ende tot een geroerde Nijholt. Na dit afscheid gaan de sterren hun eigen weg: Nijholt gaat Fagin spelen in ‘Oliver!’; Linda Wagemakers gaat naar Berlijn om daar in ‘Rent’ te spelen, samen met haar aanstaande Greg, een zanger/danser in ‘Miss Saigon’; Tony Neef zal de rol van Stanley Burleson in ‘Chicago’ gaan overnemen, nu deze gaat spelen in ‘Elisabeth’, het volgende avontuur in Scheveningen. (Telegraaf, 5/7/99)
Jaap Jong, directeur van de Vereniging van Nederlandse Toneelgezelschappen, noemt de plannen van staatssecretaris Van der Ploeg voor het strenger beoordelen van toneelgezelschappen “utopisch”. “De ARBO-wetten voor technici, verlofregelingen voor acteurs: dat alleen gaat vooral de kleine gezelschappen zo veel kosten, dat ze in de problemen komen. De eisen van Van der Ploeg, bijvoorbeeld het verwerven van vijftien procent eigen inkomsten, zijn dan al niet meer haalbaar.” Ook de Raad voor Cultuur bekritiseert de plannen van de staatssecretaris. De Raad zet vooral vraagtekens bij de voorgestelde beoordelingscriteria als kwaliteit, maatschappelijk bereik en subsidie-per-bezoek. De uitvoerbaarheid van deze criteria is niet altijd even helder. Bovendien zegt de Raad zich voornamelijk met de kwaliteit te willen bezighouden. (Parool, 2/7/99)
zie ook: Kamer fileert Van der Ploeg
Theater van het Oosten zoekt verder naar een artistiek leider, nadat Hollandia niet heeft toegehapt. Herman Hofman, woordvoerder van de sollicitatiecommissie: “Theatergroep Hollandia was naar ons idee een gezelschap dat uitstekend in Arnhem zou hebben gepast. Het had kunnen fuseren met het Theater van het Oosten. We hadden de subsidies bij elkaar kunnen optellen, zodat Hollandia een groot gezelschap zou zijn geworden. Maar vorige week heeft Johan Simons besloten om naar Rotterdam te verhuizen.” Er dingen nu vijf partijen naar de baan van artistiek leider, zowel gezelschappen als individuen, waaronder de gezelschappen Growing Up in Public en Het Oranjehotel. De uiteindelijke beslissing ligt bij het bestuur van het Theater van het Oosten, dat naast Hofman bestaat uit een accountant, een Tweede Kamerlid, een gedeputeerde, een schouwburgdirecteur, een burgemeester en de korpschef van de regio politie Gelderland Midden. “Ik vind het een vreemde praktijk dat de besturen blijven zitten als de artistiek leider weggaat,” zegt Ellen Walraven van theatergroep ‘t Barre Land, dat overigens niet heeft gesolliciteerd naar de vacante post. “Die besturen weten vaak geen snars van toneel, maar moeten wel beslissen wie opnieuw wordt aangenomen. Ze durven geen risico’s te nemen, dus nemen ze de grotere namen. En geld speelt daarbij een belangrijke rol. Als Ivar van Urk van het jonge gezelschap Het Oranjehotel naar Arnhem gaat, neemt die geen geld mee; hij maakt het op. Terwijl Johan Simons of Theu Boermans geld meebrengen. Als groep, of als artistiek leider, ben je dus ongeveer zo groot als je portemonnee.” (Parool, 2/7/99)
zie ook: Opvolging TGA was niet gemakkelijk
Acteur Hugo Metsers III was niet zo te spreken over het gedrag van sommige toeschouwers tijdens de try-out van ‘Love Boat 2000’. Bezoekers moeten 135 gulden neertellen voor een tocht op de Salonboot Prins van Oranje, een driegangendiner met bal na en een live-aflevering van de immer populaire serie ‘Love Boat’. Sommige toeschouwers hadden zich voor het inschepen al overduidelijk aan een cocktail van pillen, wiet en wijn gewaagd. Metsers (als dokter Adam Bricker) op het achterdek: “Natuurlijk moet het voor iedereen een feestje zijn, maar deze mensen negeren de theaterwetten. Ze denken gewoon: fuck you. Maar ach, het kan gebeuren tijdens een try-out.” Het worden spannende maanden voor Metsers en zijn mede-acteurs, want er is besloten op basis van de recette de inkomsten te verdelen. Organisatrice Annelou Evelein: “In het ergste geval worden we over twee maanden met een onkostenvergoeding beloond.” (Parool, 2/7/99)
Eens in de drie jaar wordt de Mr. H. G. Van Viesprijs van 5000 gulden toegekend aan een oorspronkelijk Nederlands toneelstuk. Dit keer is de eer te beurt gevallen aan Peer Wittenbols voor zijn toneelstuk ‘Noordeloos’. Wittenbols schrijft al zijn stukken voor het Maastrichtse theatergezelschap De Federatie. De jury vindt dat Wittenbols “blijk geeft van een groot literair vernuft.” De prijs is ingesteld door de Vereniging van Schrijvers en Vertalers. (Parool, 2/7/99)
zie ook: Meer nieuws over de theaterprijzen
Hoewel er nog steeds een financieel gat van 1,6 miljoen gulden moet worden gevuld, is het definitieve ontwerp van de Toneelschuur eindelijk door het Haarlemse college van b. en w. goedgekeurd. De nieuwe Toneelschuur, die in totaal 22 miljoen gulden kost, wordt een gebouw met twee theaterzalen en twee filmzalen. Het is ontworpen door tekenaar en huisvriend Joost Swarte, die hiervoor samenwerkte met architectenbureau Mecanoo. (Parool, 2/7/99)
zie ook: UIT: Haarlem
VVD, D66 en CDA hebben besloten een motie in te dienen tegen de ‘Van der Ploeg-norm’. De partijen zijn tegen het plan van de staatssecretaris om culturele instellingen die niet drie procent van hun subsidie besteden aan activiteiten voor ‘nieuwe groepen’ (met name jongeren en allochtonen) een strafkorting van drie procent op hun subsidie op te leggen. Het debat over de kwestie in de Tweede Kamer was nogal absurd; de kamerleden interumpeerden elkaar zo vaak, dat de staatssecretaris zijn betoog moest afronden, zonder alle vragen te hebben beantwoord. Van der Ploeg vindt het raar dat de Kamer nu al wil stemmen over deze maatregel, terwijl het debat nog niet is afgerond. Hij beloofde de kamer binnen enkele maanden een gedetailleerde uitwerking van de drie-procentsregeling te sturen. De staatssecretaris gaf aan waarom hij heeft gekozen voor een strafkorting in plaats van stimuleringsmaatregelen: “Als de culturele diversiteit louter met extra subsidies gestimuleerd wordt, zullen de bestaande instellingen doorgaan op de huidige voet, terwijl nieuwe instellingen zich zullen opwerpen voor de nieuwe fondsen. Dan zou ik terecht het verwijt krijgen bezig te zijn met welzijnswerk. Ik wil juist de bestaande instellingen, de beste van Europa, erbij betrekken”.
Overigens zet de Raad voor Cultuur vraagtekens bij de termen “maatschappelijk bereik” en “subsidie per bezoek”, die door staatssecretaris Rick van der Ploeg zijn voorgesteld in zijn uitgangspuntenbrief. De Raad betwijfeld of het hanteerbare toetsstenen zijn voor subsidieaanvragen en vraagt om overleg. (NRC & Volkskrant, 1/7/99)
zie ook: Uitgangspunten Van der Ploeg
De Vlaamse theaterregisseur Luc Bondy kan met trots terugzien op zijn eerste Wiener Festwochen, het festival waarvan hij directeur theater is. Vooral de kleinere voorstellingen vielen op, waar de grote namen het lieten afweten. Hoogtepunt was een opvoering van ‘Gesäubert’ van Sarah Kane in de regie van Peter Zadek; de schokkende enscenering joeg de bezoekers op de vlucht en één dame viel flauw. Alleen de Weense pers had geen goed woord over voor het festival, maar dat schijnt daar traditie te zijn. (NRC, 1/7/99)
In zijn woonplaats Beverly Hills is de Amerikaanse theater- en filmproducent Allan Carr overleden. Carr kreeg in 1984 een Tony Award voor de Broadway produktie ‘La cage aux folles’, maar werd vooral bekend als producent van de film ‘Grease’ uit 1978. Carr leed al lange tijd aan kanker. Hij is 62 jaar geworden. (AD, 1/7/99)
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.