moosers

Praatjes van Moose

In het Hans-Otto-Theater in Potsdam is ‘Geheimnisse im Märchenwald’ in première gegaan. Het gaat om de Duitse vertaling van ‘Soms verdwaal ik in een draak’ van Pauline Mol, die het stuk weer baseerde op sprookje van Grimm. (Volkskrant, 29/9/99)

Lees meer

Moose op 28/09/1999 - 23:00  
meer over buitenlandse tournee, jeugdtheater

John Buysman krijgt de Albert van Dalsumprijs voor zijn rol als Chet Baker in ‘Angel Eyes’. De Albert van Dalsumprijs is de prijs voor toneel van het Amsterdamse Fonds voor de Kunst en bedraagt 15.000 gulden. (Volkskrant, 29/9/99)

zie ook: Annemarie Prins wint Albert van Dalsumprijs

Lees meer

Moose op 28/09/1999 - 23:00  

Han Ebbelaar treedt toe tot het bestuur van Het Nationale Ballet. Hij wordt dan automatisch lid van het bestuur van Het Muziektheater. Ebbelaar vormde jarenlang een veelgeprezen danspaar met Alexandra Radius (Volkskrant, 29/9/99)

Lees meer

Moose op 28/09/1999 - 23:00  
meer over Het Muziektheater, Het Nationale Ballet

De Trust wil per 1 januari 2001 fuseren met Art & Pro. Theu Boermans wordt artistiek leider van het nieuwe gezelschap, dat zowel het Trusttheater als het Rozentheater zal bespelen. Frans Strijards geeft zijn positie van artistiek leider op, maar blijft betrokken door zitting te nemen in de artistieke raad (eenzelfde positie als die hij in Arnhem zal gaan vervullen). Het nieuwe gezelschap krijgt een nieuwe naam, streeft naar twintig vaste acteurs en wil een ruimer budget dan de subsidies van De Trust (3 miljoen per jaar) en Art & Pro (1,7 miljoen per jaar) bij elkaar opgeteld. De fusie van de twee Amsterdamse gezelschappen is een idee van de twee zakelijk leiders Harm van Duin en Roelf Huizinga. Geruchten willen dat de gesprekken pas begonnen tijdens het laatste Theaterfestival. Pas afgelopen maandag werd het personeel ingelicht. Vooral bij De Trust was de verbazing groot; het gezelschap hecht normaliter veel waarde aan inspraak. Het gezelschap gaat in oktober een weekend in retraite in Portugal. “Wie daarna nog tegen de fusie is, zal zijn conclusies moeten trekken”, aldus Van Duin. (Parool, VNG & Volkskrant, 29/9/99)

zie ook: TvhO & Federatie fuseren

Lees meer

Moose op 28/09/1999 - 23:00  
meer over De Trust, Frans Strijards, Theu Boermans

Met veel plezier heb ik jullie ‘20 manieren om Het Theaterfestival te redden’ gelezen. En hoewel ik jullie gebrek aan enthousiasme over Het Theaterfestival deel, ben ik het toch niet helemaal eens met jullie voorstellen voor verbetering. Een reactie.

ad 1.

Op zich een uitstekend idee. Het is gebleken dat het reprise-concept niet deugt. Ik heb enkel wat moeite heb met die zes grote. Die komen al meer aan bod dan me lief is. Laat ze er toch buiten! De tien meestbelovende gezelschappen van het afgelopen seizoen worden uitgenodigd om een gastproductie te maken die op Het Theaterfestival inpremière gaat.

ad 2.

10 geweien.

ad 3.

Volgens mij moet de selectie gemaakt worden door de programmeurs. Dat zijn toch de mensen die bepalen wat er te zien valt. Laten we ze de kans geven hun mening te nuanceren, en tegelijkertijd krijg je een beeld van wat er het komende seizoen te zien zal zijn. Immers, wat de programmeurs selecteren voor Het Theaterfestival, zullen ze ook boeken voor hun theater.

ad 4.

Ja en nee. Jullie hebben helemaal gelijk als jullie zeggen dat het twee festivals zijn. Maar geen Josse de Pauw? Adieu, Peter en Damiaan? Wat te doen met Warre Borgmans en Sam Bogaerts (hierbij alvast genomineerd voor volgend jaar)? Laat hen niet in de kou staan! Steun ze! Red de Theaterbelg!

ad 5.

Gnarf.
Je hebt in ieder geval de jeugd in je zak (no pun intended).

ad 6.

Mag ik een suggestie doen? De Stichting Nestheaters produceert al jaren geweldige posters en kaarten. Doe zoals in de voetbalwereld. De groten kopen de kleintjes leeg. (En, o ja, “verbrand” is in de gebiedende wijs zonder t. [Bram, je hebt volkomen gelijk! We stand corrected. red.])

ad 7.

Misschien het [Het is eigenlijk hun keuze maar aangezien zij veel vooruitstrevender zijn dan wij nemen we hun keuze over]-Festival? Of het [Wij vinden het maar niks maar het schijnt dat er volk op afkomt]-Festival?

ad 8.

DVD? Kan iets meer uit zijn dan DVD? Als je echt cool wil zijn, maak het hele festival dan virtueel. Geef 10 artistieke leiders hun eigen domein, 10 computer-nerds en een bataljon G4’s. Gebruik de rest van de subsidies om heel theaterminnend Nederland on-line te krijgen.

ad 9.

Tot zover de positieve bijdrage.

ad 10.

Onder 1 voorwaarde: als Arthur Sonnen artistiek leider van TGA en Het Zuidelijk Toneel (die uiteraard fuseren) mag worden.

ad 11.

Laat het thema dan zijn: Vlaams Theater.

ad 12.

Volmondig akkoord, maar waar in vanHovesnaam moeten we dan gaan uitreiken? Carré en De Stadsschouwburg vallen wegens boring bij voorbaat af. Bellevue lijkt me een beetje te klein. De Balie en de Nieuwe de le Mar zijn tot ergernis van zo ongeveer iedereen de meest afschuwelijke theaters in Amsterdam, en naar de Nes uitwijken zou een beetje te opzichtig worden. Misschien maar lekker in de open lucht, op het Leidseplein, dat voor de gelegenheid, auto-, tram- en taxivrij is gemaakt. Het is begin september toch te heet om in een theater te gaan zitten.

ad 13.

Maar over seks?

ad 14.

Prima, als ie dan maar naar De Zuidelijke Toneelgroep Amsterdam vertrekt, en Ivo van Hove zich driemaal per dag scheert.

ad 15.

Of nog beter: MOOSE doet de selectie en zit in alle jury’s, en we noemen het Het MOOSE-Festival. Laat iedereen minstens 25 gulden per kaartje betalen, tenzij ze vriend zijn van MOOSE; dan mogen ze overal gratis binnen. [Wordt jij dan ook eindelijk vriend, Bram? red.]

ad 16. en ad 17.

Ik heb deze samengenomen omdat ze hetzelfde onderwerp behandelen. Volledig mee akkoord. Wat Het Theaterfestival het meest mist, is de sfeer van een festival, en beide voorstellen kunnen daartoe bijdragen. Wat ook helpen kan:
a. Één festivalcafé in plaats van drie
b. Geen concurrentie van kleine festivalletjes in obscure theaterstraatjes bij de Dam, waar zelfs de prijswinnaars zo snel mogelijk naartoe vluchten.
c. Een on-line festivalkrant die zoveel mogelijk door de bezoekers van het festival wordt geschreven.

ad 18.

Who needs Wiegel? Verhuis naar Marken. Naar het schijnt hebben ze daar ervaring met festivals. Bovendien kan je er prima wandelen.

ad 19.

Naar het schijnt is straattheater wer helemaal in dit seizoen. Misschien moeten de gezelschappen weer gewoon op straat gaan staan met hun voorstellingen. Noem het dan in ieder geval niet ‘Het Doodlopend Straatje’.

ad 20.

Vind je het gek? Ze verruilen een grachtengordelpubliek voor de Bijlmer. Volgens mij is het één groot complot om de boekhouder te vermoorden.

Bram Verschueren
Bram Verschueren won vorig jaar de derde prijs in de Moose Verjaardagsprijsvraag en is Vlaming

zie ook: Moose Spreekt: 20 manieren om Het Theaterfestival te redden
en ook: Moose en het Theaterfestival 1999
en ook: De Zomerfestivals 1998: De Loods

Lees meer

Moose op 28/09/1999 - 23:00  

Het gaat helemaal niet goed met De Appel! Naar nu blijkt heeft Aram Adriaanse niet alleen de regie van ‘Old Times’ moeten opgeven, hij vertrekt per direct als artistiek leider. Het gezelschap “betreurt en respecteert” de beslissing, maar wil verder geen mededelingen doen vanwege de “persoonlijke redenen” van de beslissing. Aus Greidanus, de andere artistiek leider, blijft aan. (NRC, 27/9/99)

zie ook: Gastregies Rijnders bij Toneelhuis

Lees meer

Moose op 26/09/1999 - 23:00  
meer over Aus Greidanus, De Appel

Joop gaat internationaal! Van den Ende Theaterproducties zal in samenwerking met Pola Jones Limited een aantal musicals in Londen uitbrengen, zoals ‘Fosse’ en ‘Spend Spend Spend’. Directeur E. van Lambaart vertelde de pers dat Van den Ende wil groeien en daarbij nadrukkelijk over de landsgrenzen kijkt. (Parool, 27/9/99)

zie ook: Castwissel bij ‘Elisabeth’

Lees meer

Moose op 26/09/1999 - 23:00  
meer over Joop van den Ende Theaterproducties, Londen

Joop is op zoek naar een nieuwe aartshertogin Sophie voor de musical ‘Elisabeth’. De sopraan Wilma Driessen heeft zich terug getrokken. “De zangpartijen die Sophie heeft, zijn dermate anders van techniek dat ze stemproblemen bij Driessen veroorzaken”, aldus Joop van den Ende Theaterproducties. De musical gaat op 21 november in première. (Parool, 25/9/99)

zie ook: In Den Haag heeft de eerste bijeenkomst van cast en crew van ‘Elisabeth’ plaatsgevonden

Lees meer

Moose op 24/09/1999 - 23:00  
meer over Joop van den Ende Theaterproducties

De Perspektiefprijs, een aanmoedigingsprijs die door de Schouwburg van Amstelveen is ingesteld, is dit jaar aan Jurrian van Dongen uitgereikt. Deze regisseur, schrijver en speler kreeg tijdens zijn opleiding aan de Theaterschool al twee Kreativiteitsprijzen en de Top Naeff-prijs voor de meestbelovende student. Vorig jaar won hij met het lied ‘Halleluja amen’ de Annie M.G. Schmidt-prijs voor het beste cabaretlied. Van Dongen heeft de Perspektiefprijs vooral te danken aan zijn muziektheaterstuk ‘Simon Carmiggelt, ‘n stukkie’. Het komende seizoen is hij nauw betrokken bij maar liefst zes producties, waaronder de musicals ‘Piaf’ en ‘Diana’. (Parool, 25/9/99)

zie ook: Muziektheaterstuk over Carmiggelt op komst

Lees meer

Moose op 24/09/1999 - 23:00  
meer over cabaret

Erik Kouwenhoven van het Amsterdamse Veemtheater voorspelt dat de mime meer gebruik zal maken van nieuwe media. “Of misschien schiet de mime wel een andere kant op. Misschien krijgen we in de eerste jaren na de eeuwwisseling wel een periode van neo-gothische mime. Het zou best kunnen dat de mime onder invloed van al die nieuwe ontwikkelingen een rococoperiode ingaat waarin alles zwaar wordt aangezet en extreem wordt uitvergroot.” (Parool, 25/9/99)

zie ook: Toffie en Kee laten mime van een andere kant zien

Lees meer

Moose op 24/09/1999 - 23:00  
meer over mime
<< < 195196197 > >>
Syndicate content