Miljoenen Nederlanders kregen de afgelopen week de nieuwe Hema-folder in de bus, met op de voorkant een foto van een sullige man in een tuttige slaapkamer. Wie weleens naar de televisieserie ‘Hertenkamp’ heeft gekeken, herkende in deze man onmiddelijk Max, een personage van de acteur Marcel Musters. Over ruim een week beginnen de uitzendingen van deze serie van het theatergezelschap Mug met de Gouden Tand, maar van een publiciteitsstunt is volgens Erik de Ruiter, zakelijk leider van het gezelschap, geen sprake. Volgens hem heeft Marcel Musters een geintje uitgehaald met de vormgevers van de Hema-folder, die ook de vaste vormgevers van de Mug met de Gouden Tand zijn. Bij de VPRO zijn ze niet zo gelukkig met de actie van Musters. Het commissariaat van de media kijkt tenslotte mee. Joost de Wolff, eindredacteur drama, wijt het voorval vooral aan “onervarenheid van het toneelgezelschap met de regels van tv.” (Volkskrant, 14/10/99)
zie ook: ‘In Concert’, Mug met de Gouden Tand
Twee dagen voor de première van ‘Komedie der verleiding’ van Het Toneelhuis onder regie van Guy Joosten, kwam artistiek leider Luk Perceval eindelijk een doorloop bekijken. En hij besloot ter plekke dat het gebodene niet goed genoeg was om de première te halen. Einde voorstelling. Ook uitstel zit er niet meer in. Guy Joosten heeft andere verplichtingen; hij regisseert de ‘Carmen’ in de Muntschouwburg. “Dus moesten wij slikken, het verlies nemen en doorgaan”, aldus J. Vandersteenkiste, persvoorlichter van Het Toneelhuis. Er wordt gekeken of dezelfde cast een vervangende voorstelling kan gaan spelen. Onder regie van Luk Perceval. (Volkskrant, 14/10/99)
zie ook: ‘Schlachten!’ in première
Tosca Niterink is teruggekeerd in theaterland. Na jarenlange afwezigheid regisseert zij nu ‘Primeur’, een voorstelling over de buren van de moeder van Connie Palmen, gespeeld door Ellen Pieters en Istvan Hitzelberger. “Ik heb me vijftien jaar de klere gewerkt, ik was behoorlijk aan het eind van alles. Ik heb meerdere keren op het punt gestaan met dat hele vak te kappen en iets heel anders te gaan doen. Pas nu vind ik het weer leuk om te werken.” Tosca ‘Thea’ Niterink gaat met de productie touren langs onder meer De Alkeburcht in Roelofarendsveen en City of Wesopa in Weesp, terwijl haar vroegere wederhelft Arjan ‘Theo’ Ederveen in Carré volle zalen trekt. “Dat kan me helemaal niets schelen. Ik voel me op dit moment echt gelukkig. Al is ‘Primeur’ maar een kleine artistieke scheet, voor mij is ie van grote waarde, iets waar ik trots op ben.” (Volkskrant, 14/10/99)
zie ook: Kindercoördinator Mijke van Munster heeft het er maar druk mee
Maarten van Hinte, artistiek leider van Made in da Shade is uitgenodigd om zijn stuk ‘O.J. Othello’ voor te lezen op het New Europe Festival in New York. Dit festival wordt georganiseerd door de New York Theatre Workshop om Europese theaterstukken onder de aandacht te brengen van Amerikaanse theaters en programmeurs. Hinte won in 1998 een First Fringe Award voor de beste nieuwe toneeltekst op het Edinburgh Fringe Festival. (AD, 12/10/99)
zie ook: ‘O.J. Othello’, Cosmic
Youp van ‘t Hek heeft besloten zijn oudejaarsconference af te lasten. Golden Tulip Amsterdam en M&M Euro Events boden voor 595 gulden, exclusief btw, een business-arrangement aan voor Van ‘t Heks conference, compleet met champagne, diner, open bar en hostess-begeleiding naar de schouwburg. Van ‘t Hek verklaarde geen toeschouwers te willen hebben “die zo dom zijn 595 gulden voor een driegangendiner te betalen”. (NRC & Parool, 12/10/99)
zie ook: www.menm.nl
In Café de Blincker in Amsterdam is door Moose De Gouden Tomaat uitgereikt, de prijs voor de slechtste voorstelling van het seizoen. Winnaar was ‘Dark Lady’ van Toneelgroep Amsterdam i.s.m. Gastprogrammering Het Muziektheater. Rijnders kwam de prijs zelf ophalen en verklaarde na het aanhoren van het juryrapport dat hij niet anders kon concluderen dan dat hij de beste voorstelling van het jaar had gemaakt. (Moose, 11/10/99)
zie ook: De Gouden Tomaat 1999
Een paar dagen nadat InDependance had aangekondigd in Apeldoorn een gezamenlijke muziekwerkplaats met orkest Ereprijs te willen beginnen, blijken er ook vergevorderde plannen te bestaan om met Theater van het Oosten een gezamenlijk theatercomplex op te zetten. Doel is een accommodatie te vinden voor de twee theaterproductiehuizen waar ruimte is voor een middelgrote zaal met vijfhonderd stoelen. Gerda Kalsbeek, zakelijk leider van InDependance vindt het “ontzettend nodig” dat de verschillende theaterinstellingen in Arnhem met elkaar samenwerken en niet ieder apart gaan zitten. (Arnhemse Courant & De Gelderlander, 11/10/99)
zie ook: TvhO & Federatie fuseren
In Barcelona is met de opera ‘Turandot’ het Gran Theatro del Liceu heropend. Vijf jaar geleden brandde dit beroemde operahuis helemaal af. De heropening werd bezocht door ondermeer Koning Juan Carlos en koningin Sofia. Op haar verzoek werd er geen galakleding gedragen bij deze feestelijkheid - de lange avondjurken die vaak al voor de zomer waren besteld moesten in de kast blijven hangen. (Volkskrant, 9/10/99)
Het boekenweekgeschenk 2000 heet ‘Het theater, de brief en de waarheid’. Harry Mulisch, schrijver van het geschenk, gaat uit van het tumult rond Jules Croiset, die in 1987 zijn eigen ontvoering in scène zette. Het geschenk verschijnt dit jaar in gebonden vorm, vanwege het 65-jarig jubileum van de Boekenweek. (Volkskrant, 9/10/99)
zie ook: ‘Het vuil, de stad en de dood’ van Fassbinder wordt voor het eerst in Israël gespeeld
In een allesonthullend interview met Het Parool vertelt ex-acteur Mark Rietman dat hij zich op het toneel steeds ongemakkelijker ging voelen: “In ‘Ecstacy’ van Gerardjan Rijnders moest ik gekleed in een leren stringslip als sjamaan op een trommel slaan. Ik vond het vreselijk, en kon die rol alleen maar spelen als ik voor elke voorstelling die woede van me af schreeuwde.” Hij had geen ruzie met TGA-regisseur Rijnders, “maar onze persoonlijkheden lagen elkaar niet. Daardoor kwam ik niet tot bloei tijdens de repetities. Hij zat stil langs de kant, en dan werd ik stil op de repetitievloer.” Rietman heeft zojuist ‘Midzomernachtsdroom’ bij het Ro theater geregisseerd en wordt artistiek leider bij de Amsterdamse Toneelschool. (Parool, 8/10/99)
zie ook: Mark Rietman heeft het acteren aan de wilgen gehangen
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.