De AVRO krijgt 2,45 mijoen uit de pot van Joop van den Ende’s Foundation. Met dit geld gaat de omroep veertig ‘magazine-achtige programma’s maken over de wereld van de podiumkunsten’. Angela Groothuizen presenteert de programma’s steeds vanuit een ander theater. De foundation stelde één voorwaarde: de productie van de programma’s moet in handen komen van Joop van den Ende Productions. (Volkskrant, 15/9/00)
zie ook: Joop goes charity!
Zakelijk leidster Marijke Tulp is inmiddels overgestapt naar Artemis, maar de Hoofdstad Operette is nog niet moegestreden. Hoboïst en OR-voorzitter Marc Stotijn is bereid om in zijn blote reet op het Binnenhof te gaan staan. Stotijn legt uit dat de orkestleden geen watjes zijn: “Ik hoef je niet te vertellen wat het betekent om 150 keer achter elkaar hetzelfde stuk te spelen. Wat je dan krijgt heet het healthy worker’s syndrome: alleen degenen die gemotiveerd zijn en het aankunnen, blijven over. Uit díe mensen bestaat dit orkest.” Het gaat volgens Stotijn ook om meer dan 50 banen, maar om een muzikale traditie die verloren kan gaan: “Vergelijk het met Mahler, die symfoniën voor het Concertgebouworkest dirigeerde. Daarvan is ook iets in dat orkest bewaard gebleven. Hetzelfde principe bestaat in de operette, al wordt dat niet onderkend. Een zekere sjeuïgheid waarmee we omgaan met muziek, heel anders dan dat je het op het conservatorium leert.” (Volkskrant, 15/9/00)
zie ook: Einde nabij voor Hoofdstad Operette
‘Familie’, het stuk dat Maria Goos voor Het Toneel Speelt heeft geschreven, heeft haar eigen mislukte sneeuwvakantie als inspiratiebron. Zij en haar partner Peter Blok waren nogal oververmoeid op vakantie gegaan: “Het ging van kwaad tot erger, tot we op een gegeven moment tot aan onze knieën in de sneeuw tegen elkaar stonden te schreeuwen. En dat in die prachtige natuur, voor dat prachtige huisje.” Alles is daarna helemaal goed gekomen, zodat het nu niet erg is om het te spelen of te zien. (AD, 15/9/00)
zie ook: ‘Familie’, Het Toneel Speelt
De try-outs van ‘Rent’ zijn in volle gang en de cast wordt steeds zenuwachtiger voor de première. Regisseur Ivo van Hove niet: “Een rockmusical lijkt eenvoudig, maar al die polyfonische stukken in ‘Rent’ vergen veel oefening. Maar je moet het ook kunnen relativeren. Het is tenslotte maar theater. Ik ben begonnen met de instelling “We zullen wel zien”. Daar voel ik me ontspannen bij.” (AD, 15/9/00)
zie ook: Ivo gaat commercieel
De Amsterdamse Kunstraad wil het Holland Festival 2,45 miljoen gulden geven, het dubbele van het bedrag dat het festival gevraagd heeft. Tegelijkertijd laat de raad dit bedrag buiten de begroting vallen, de gemeente moet extra geld vinden, anders krijgt het festival helemaal niets. “We vinden niet dat het festival kan blijven doormodderen, en we dwingen de politiek nu tot een duidelijke keuze”, aldus B. Janmaat secretaris van de Kunstraad. In haar advies stelt de Kunstraad verder dat subsidie aan Het Nationale Ballet gereserveerd moet worden. De gemeente moet het geld inhouden totdat er betere plannen op tafel liggen. Net als de Raad voor Cultuur spreekt ook de Kunstraad expliciet over de artistieke leiding. Wayne Eagling zou niet “de toonaangevende choreograaf zijn die HNB weer zijn status terug zou kunnen geven”.
De Nestheaters krijgen flinke kritiek van de Kunstraad. Te veel eigen producties en projecten in de Bijlmer en te weinig goede programmering. Verder krijgt de Nes het verwijt dat zij teveel personeel in dienst heeft. Ook zou het theater verkeerde bezoekersaantallen doorgegeven hebben.
Of de Kunstraad zelf goed kan tellen is echter de vraag. De Theatercompagnie was 1,5 miljoen beloofd, maar er bleek een telfout van 380.000 gulden in het advies geslopen en die worden er nu afgetrokken. “In goed Nederlands heet dat onzurgvuldig en onbehoorlijk bestuur”, aldus artistiek leider Theu Boermans. (Volkskrant, 14/9/00)
zie ook: Zware kritiek op het Amsterdams Fonds voor de Kunst
Petra Laseur ergert zich aan de toestand van de Stadschouwburg Amsterdam. “Die grauwsluier die erover hangt! Treurig!” Laseur denkt dat er veel meer van te maken is: “Ik wil dat mensen het er leuk hebben. Dat er sfeer is. Goed eten en drinken. Mooie lunchvoorstellingen. Ik zou er bij betrokken willen zijn, als adviseur. Waarom niet? Niets op artistiek of zakelijk gebied, uiteraard. Maar wat betreft pand, personeel, publiek: graag. Eens even haarfijn uitzoeken hoe je het kunt opknappen.” (Volkskrant, 14/9/00)
zie ook: Amsterdamse fusie van de baan
De voorstelling ‘Fool for Love’ van het Zuidelijk Toneel heeft vier dagen voor de première niet het gewenste niveau en wordt afgelast. Regisseur Jan Peter Gerrits ziet hiermee zijn debuut in de grote zaal aan zich voorbij gaan. Het Zuidelijk Toneel probeert voor oktober en november een alternatieve productie klaar te hebben. (Volkskrant, 13/9/00)
zie ook: Bart Slegers overspannen
D66 springt op de bres voor kunst en cultuur. Nog voor het uitkomen van de Cultuurnota eist de partij 25 miljoen extra per jaar op de begroting van kunst en cultuur. Volgens partijleider Thom de Graaf wil D66 voorkomen dat er te rigoureus wordt gesneden in de subsidies voor een aantal gezelschappen. Ook constateert De Graaf dat draagvlak voor het advies van de Raad voor Cultuur “ver te zoeken” is. “Juist in deze tijden van economische voorspoed zou er meer ruimte moeten komen voor de cultuursector”, aldus De Graaf. En zoveel is die 25 miljoen per jaar niet, “het moet toch ergens te vinden zijn in de plooien van de jas van het kabinet”. Ook de PvdA wil meer geld voor kunst en cultuur. Deze fractie vindt de eis van 25 miljoen “aan de lage kant”. (Volkskrant, 13/9/00)
Daniël Barenboim vertrekt in 2002 als artistiek leider van de Berliner Staatsoper. De constante bezuinigingen hebben hem zo boos gemaakt dat hij niet meer wil werken in de Duitse hoofdstad, ook niet als dirigent of pianist. Artistiek leiders in Berlijn vrezen dat meer prominente artiesten zullen vertrekken. Alle grote theatergezelschappen moeten het komende jaar 5 procent inleveren, wat bij elkaar zo’n 16 miljoen mark is. Senator van Cultuur Christoph Solz zit te broeden op een plan waar de Staatsoper, de Deutsche Oper en de Komische Oper gaan fuseren. Gedacht wordt aan een Parijs’ model, waar de verschillende operahuizen voorzieningen als koor, orkest en depots delen. Barenboim ziet niks in zo’n fusie: “Het is alsof je een bigamist zou vragen uit twee vrouwen één te knutselen.” (AD, Volkskrant, 13/9/00)
zie ook: Gerard Mortier naar Berlijn
Placido Domingo, die deze week is begonnen als artistiek directeur van de Los Angeles Opera, heeft grote plannen. Niet alleen kondigde hij aan dat hij Wagner’s Ring wil opvoeren, maar ook dat hij voor de vormgeving Industrial light and Magic inhuurt, het bedrijf van special-effects koning George Lucas. Domingo is niet vies van mensen die hun sporen in de film hebben verdiend: Baz Luhrman en Pedro Aldomovar zijn benaderd om een regie te doen. Daarnaast heeft hij soundtrack-sultan John Williams (‘Star wars’; ‘Schindlers list’) opdracht gegeven om zijn eerste opera te schrijven. De première is in het seizoen 2004/2005. (AD & VNG, 13/9/00)
zie ook: www.laopera.org
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.