Behalve de artistiek leiders van de grote gezelschapen hebben nu ook de directeuren van de grote schouwburgen zich uitgesproken tegen het beëindigen van de subsidie voor Fact. In een brief aan de Vaste Kamercommissie voor Cultuur van de Tweede Kamer schrijven zij dat zij Fact steunen omdat zij zich medeverantwoordelijk voelen voor de presentatie van het werk van nieuwe makers. (VNG, 13/10/00)
zie ook: Artistiek leiders pleiten voor FACT
Ruim tachtig mensen uit de theaterwereld hebben donderdag met een fax aan de Tweede Kamer geprotesteerd tegen de korting van 30 procent op de subsidie van het Theater Instituut Nederland. Zelfs André van Duin heeft nu stelling genomen tegen de Cultuurnota van staatssecretaris Van der Ploeg. De kunstenaars vrezen dat de bezuiniging de rol van het theater zal verzwakken. Omdat theater een vluchtige kunst is, is het van belang dat zo’n instituut de gebeurtenissen op de planken voor iedereen inzichtelijk maakt en voor het nageslacht bewaart. “Anders wordt een deel van het culturele geheugen gewist.” Onder de ondertekenaars van de fax aan het parlement zijn behalve André van Duin onder anderen Jos Brink, Rudi van Dantzig, Mary Dresselhuys, Jasperina de Jong, Ton Lutz, Annet Nieuwenhuijzen en Willem Nijholt. (ANP, 12/10/00)
zie ook: Theatermuseum dreigt met sluiting
Torn niet aan negatieve beoordelingen. Dit stelt de Raad voor Cultuur in een brief aan staatssecretaris Van der Ploeg over de verdeling van de 40 miljoen extra voor het kunstenplan. De Raad is blij met het extra geld, maar wijst op de prioriteiten - in het advies van de Raad wordt al aangegeven wat er met extra geld gedaan zou moeten worden. Instellingen met een negatief advies moeten niet nu opeens weer meedingen, vindt de Raad. (Volkskrant, 12/10/00)
zie ook: ‘Chicago’ stopt
‘Zonder titel’ is het laatste grote ensemblestuk van Toneelgroep Amsterdam onder Gerardjan Rijnders. De voorstelling, die al eerder een seizoen werd opgeschoven, had op zich eerder gespeeld kunnen worden. Wim T. Schippers, schrijver van het stuk: ” We hebben er ook nog even over gedacht om hem in het Holland Festival van dit jaar te spelen, maar ik geloof dat directeur Ivo van Hove er niet zo voor voelde.” (AD, 12/10/00)
zie ook: Geen Schippers door schapen
Loes Luca is behalve Parade-paardje tegenwoordig ook Reus. In het kader van de Culturele Hoofdstad zet Rotterdam vanaf oktober elke maand een culturele reus in de schijnwerpers. Reuzen worden een week lang in theater Calypso onderworpen aan interviews, kringgesprekken, mogen hun helden voorstellen en een amusementsavond samenstellen. (AD, 12/10/00)
zie ook: Zuiderhoek drukker dan Luca
Voor de voorstelling ‘9 x 9’ van Les Ballet C. de la B. zoekt de Rotterdamse Schouwburg 70 vaders of moeders met een pasgeboren kind. De baby’s moeten aan het volgende profiel voldoen: minimaal 6 maanden, nog niet kunnen lopen en liefst multi-cultureel. Hiermee wil choreografe Christine de Smedt “twee generaties uit de jonge cultureel diverse Rotterdamse gemeenschap” uitbeelden. (AD, 12/10/00)
Er komt een onderzoek naar de haalbaarheid van operavoorstellingen in het voormalige zendstation Radio Kootwijk op de Veluwe. Het monumentale complex zou zeer geschikt zijn als operagebouw omdat het een uitstekende akoestiek heeft. De Gelderse gedeputeerde Hans Esmeijer van Cultuur wordt langzaamaan heel enthousiast over een keten van operalocaties in en rond Apeldoorn: Paleis ‘t Loo, de manege in Voorst (bekend om zijn Rossini-uitvoeringen) en dus nu ook mogelijk Radio Kootwijk. (De Gelderlander, 12/10/00)
Terwijl de Raad van Cultuur Discordia niet langer belangwekkend vindt, denkt toneelmakend Nederland daar geheel anders over. Twintig positief geadviseerde instellingen uit Nederland en tien Vlaamse gezelschappen zijn bereid “to put their money where their mouth is”. Het plan ‘Match Discordia’ werkt als volgt: deelnemende instellingen zetten jaarlijks 10.000 gulden op hun begroting voor Discordia en vragen de overheid dit aan te vullen tot 50.000 gulden per deelnemer. Dit bedrag, samen met ongeveer twee ton uit Vlaanderen, komt overeen met de huidige subsidie van 1,2 miljoen. De deelnemers willen met Match Discordia vier dingen duidelijk maken: Discordia vervult wel degelijk een essentiële rol in het bestel; Discordia heeft invloed op steeds nieuwe theatermakers; Discordia heeft zelf altijd waardevolle maar niet gesubsidieerde initiatieven ondersteund; en het past een welvarende beschaving als Nederland niet om haar grote artistieke talenten respectloos te laten verkommeren. (VNG, 12/10/00)
zie ook: Discordia boos
De acteur en regisseur Walter Kous is op woensdag 11 oktober in het ziekenhuis overleden nadat hij in zijn huis in Amsterdam van de trap was gevallen. Hij werd 71 jaar. Kous stond in de jaren vijftig op het toneel bij de Haagse Comedie en was op televisie te zien in de beroemde reeks ‘Pension Hommeles’. In de jaren zestig was hij artistiek leider van Puck, dat later toneelgroep Centrum zou worden. Hij heeft er ook geregisseerd. Daarnaast was hij actief als vertaler en componist. Hij vertaalde meerdere stukken van Pinter en componeerde onder andere voor de musical ‘Voetje van de vloer’. (ANP, 11/10/00)
zie ook: Cas Baas overleden
Koningin Beatrix zal toch aanwezig zijn bij de opening van Rotterdam Culturele Hoofdstad 2001. In eerste instantie was de opening gepland op 20 januari, vanwege de leuke cijfercombinatie: 20/01/2001. Op deze datum zou Beatrix echter nog op vakantie zijn in Sint Maarten. De openingsplechtigheid is nu verplaatst naar 26 januari. Volgens de organisatie louter omdat de oorspronkelijke locatie de Laurenskerk niet in de smaak viel en De Doelen pas vanaf 26 januari beschikbaar is. Een geluk bij een ongeluk dus. Koningin Beatrix is beschermvrouwe van de stichting Rotterdam Culturele Hoofdstad. Zij zal tijdens de opening samen met alle andere aanwezigen een impressie krijgen van de programmering van Rotterdam 2001. (AD, 11/10/00)
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.