Ik kan me helemaal vinden in de andere minirecensies. “Oogverblindend” had een heel interessant project kunnen worden. Een controversiele filmregisseur en een ex-soapie die samen een voorstelling gaan maken over wat-er-allemaal-mis-is-met-de-wereld. Maar deze voorstelling is helaas nu juist daar een voorbeeld van geworden.
Wat me vooral stoorde was hoe weinig er geprobeerd werd het publiek te betrekken bij het drama. Een dik uur Georgina Verbaan als timide muisje aan de telefoon is heel filmisch, maar als theaterstuk mislukt. Het feit dat “Oogverblindend” op een podium staat voegt niks toe. Er is nergens sprake van interactie, noch tussen acteurs (want aan telefoon), noch tussen actrice en publiek. En dat maakt dat je je als toeschouwer totaal buitengesloten voelt.
Wel een geweitje voor de vormgeving, die erg goed een uitgewoond Amsterdams flatje weergaf. Maar waarom moest het allemaal zo naturalistisch? Er is verder niks in de voorstelling die een naturalistische houding rechtvaardigt. De tekst is te opgeblazen met boude anekdotes over de-schoonheid-in-het-abjecte. En Verbaans spel is ook nauwelijks naturalistisch te noemen. Daar is haar Engels te woordenboekerig en niet spreektalerig genoeg voor.
Een ander geweitje voor Rene van Asten, die door de telefoon toch wel erg geloofwaardig overkomt als Argentijnse arts.
En voor de rest niks dan tomaten. Niet omdat ik graag soapies affik, niet omdat ik het met Moose eens ben die Cyrus Frisch ook een gevaarlijke gek vinden, maar vanwege Frascati. Als dit hun nieuwe productiebeleid is, blijf ik voortaan weg.
Ik vond het raar dat de hele voorstelling in het Engels was als het toch alleen maar Nederlanders zijn die het maken. Maar toch had dan Georgina Verbaan in ieder geval niet een slecht Nederlands accent als ze Engels sprak, dus een gewei.
Maar anderhalf uur lang een zielig meisje aan de telefoon in een hoekje op het podium vraagt wel veel van het publiek, en ik vond het dan ook al snel saai worden. Allemaal mensen om mij heen zaten ook te schuifelen en te kuchen en te gapen, en dat zegt toch wel veel over hoe aantrekkelijk een voorstelling op het publiek over komt.
En de tekst is ook wel erg saai: er wordt niks gedaan, het zijn alleen maar verhaaltjes over aftrekkende junkies, doodvriezende zwervers en dokters die zelfmoord plegen. Gaap!
Kaartje voor “Oogverblindend” van Cyrus Frisch met Georgina Verbaan in de hoofdrol: E 8,50.
Biertje na afloop in theatercafe Blincker: E 1,90.
Na afloop van deze theatrale nageboorte zeggen dat dit de slechtste voorstelling is die je ooit hebt gezien, en vervolgens daarom Jort Kelder tegen je horen zeggen dat je een elitaire klootzak bent: Priceless.