Geweldig mooie voorstelling. Ik snap de negatieve kritiek die hier staat dan ook helemaal niet. Vooral iemand die er niet is geweest en dan voor ´De Goude Tomaat´ nomineerd, kijk eerst wat iets kost voor je naar een voorstelling gaat. Ik vond de voorstelling in ieder geval zijn geld meer dan waard, al was het wel een try-out. Zowel Krabbé als Huijbregts wisten te overtuigen. Krabbé liet zien dat hij niet voor niets één van de bekendste Nederlandse acteurs is en Huijbregts liet zien ook als acteur goed uit de voeten te komen.
Nog niet eerder ben ik fysiek misselijk geworden na het zien van een voorstelling. Mozart zou zich in zijn graf omdraaien. Weerzinwekkend. Afgrijselijk. Tenenkrommend. De musici acteren letterlijk op amateur-niveau, het is een schande dat iemand als Jeroen Krabbé zich acteur mag noemen (soap niveau), dit is werkelijk publikumsbeschimpfung. Verkwist je euro’s hier alsjeblieft niet aan.
Een behoorlijke tegenvaller om het zacht uit te drukken. Ging met hoge verwachtingen de zaal in, maar kwam er totaal gedesillusioneerd weer uit. De tekstbehandeling was ronduit slecht. En o,o,o wat stonden ze toch weer te acteren. De illusie waar je toch altijd op hoopt, bleef volledig uit. Soms echt tenenkromend…Dat ene gewei is voor de musici die hun uiterste best deden de muziek toch nog voor het voetlicht te brengen. Helaas werd er op de mooiste momenten hinderlijk door de muziek heen gesproken door de acteurs. Onbegrijpelijke regiekeuzes. Niet voor herhaling vatbaar…
ik heb heel wat voorstellingen gezien, maar nog zelden één waarbij álle spelers gedurende het héle stuk zo degene WAREN die zij verbeeldden.
waar je ook keek (ik graag juist op de achtergrond), men bleef consequent wie men speelde.
hulde naast uiteraard voor jeroen (zeer overtuigend doorleefd) en marc-marie (fantastisch op alle fronten- personage en persoonlijkheid vloeiden onthutsend goed ineen) en het amadeus-ensemble ( respect voor het succesvolle multi-tasken!!) met name voor tjitske, die met haar expressieve gezicht méér kon dan vele op hun misplaatste lauweren rustende (tv) acteurs op toneel met hun hele lijf kunnen.
degene die geen 38 E over heeft voor een voorstelling die zo ‘right at ya’ is als deze kan inderdaad beter 3 keer naar een middelmatig (niks mis mee!) stuk gaan.
blijven er plaatsen over voor de mensen die dit wel kunnen of mogen waarderen.
hulde hulde hulde, en ik ga zeker nog een keer kijken of ik inderdaad, vrij kritisch van aard, het wel goed heb gezien. beleefd. gevoeld.
Wat een ongelofelijke rol voor Krabbe. Het lijkt wel of dit stuk geschreven is om zijn jubileum extra luister bij te zetten. Verrassend, of ook eigenlijk niet, vond ik Huijbrechts uit de verf komen. Zijn gekraai en gehuppel paste uitstekend bij de rol, evenals Krabbe’s senioriteit als “afgebrande” Saglieri zeer overtuigend overkwam. Het is misschien geen dijenkletser, maar daar leent het oorspronkelijke verhaal zich ook niet voor. Gezien de tragedie van het genie Mozart was het zelfs knap te noemen dat er ook een humoristische noot werd gevonden. Mijn felicitaties aan Krabbe voor dit welgeslaagd jubileum…
Amadeus blijft een intrigerend toneelstuk van Peter Shaffer. Salieri verkeert in een identiteitscrisis. Hij lijkt de realiteit uit het oog te verliezen wanneer hij met Mozart kennis maakt. De Goddelijke muziek van Mozart is onmogelijk voor hem te verbinden met de man die zich onbehouden gedraagt en met branie in de wereld staat. Mozart wordt metafoor voor het Goddelijke, het Ongrijpbare. Salieri gaat het gevecht aan. Een gevecht dat in het toneelstuk in het hoofd van Salieri speelt en alle karakters als spookbeelden verschijnen. Jeroen Krabbé als Salieri is absolute klasse! Alsof hij nooit van het toneel is weggeweest. Een feestje voor het publiek. Marc Marie Huijbregts vormt als Mozart de tegenpool van Salieri en hij doet dat met verve. Tjitske Reidinga verrukkelijk met veel gespeelde ondeugendheid. En waar vind je nog een toneelvoorstelling waaraan een zevenmans klassiek ensemble meewerkt. En een enthousiaste zaal met publiek! En dan is de premiere pas in oktober in Rotterdam. Carre mag alvast wel met kaartverkoop beginnen voor november…
Toen de cassiere van de schouwburg Amstelveen ons aankeek en zei: “dat is dan 74 euro samen”
dacht ik dat ik niet goed verstaan had. (37 euro p.p., voor een try out!) We hebben ons omgedraait en zijn linea recta weer in de bus terug gestapt en iets leuks gaan doen.
Ter vergelijking, van dat bedrag kan ik vier keer naar een voorstelling in Frascati +koffie, dat doe ik dan toch liever.