oude meuk

Onderwerp

Cyrus Frisch (4 nieuwsberichten)

  • Toen hij vorig jaar met Cyrus Frisch naar Namibië vertrok begon het hem al te dagen. Nu is het Roeland Fernhout heel duidelijk: wat Frisch doet is "heel fout". Fernhout werkte in Afrika aan de film 'Weg naar de hel' die onderdeel wordt van de voorstelling 'Ik ben bang' die in maart bij Toneelgroep Amsterdam in première gaat. In Namibië zouden ze een scène opnemen in een vluchtelingenkamp. Omdat dit niet voor handen was, richtten ze zelf een kampje in. Met aidspatiënten, mismaakte en spastische kinderen en nog wat ongelukkigen. "Dat cynisme alleen al, het was zo ziek. (...) Een mismaakt meisje stond zich gegeneerd uit te kleden. En ik moest tussen die mensen door gaan lopen (...)." Fernhout is nu uit de productie gestapt. Veel consequenties heeft dat overigens niet. Er moest nog één scène opgenomen worden, die wordt nu geschrapt. (Volkskrant, 15/2/01)

  • In een interview zegt Cyrus Frisch, maker van Jezus/Liefhebber dat hij zich diep schaamt voor deze voorstelling. Of niet? Feit en fictie lopen bij de jonge regisseur onontwarbaar door elkaar. "De film heeft aan kracht ingeboet vanaf het moment dat het publiek niet meer geloofde dat het echt was." Ondanks zijn verblijf in "de Twilight Zone van de realiteit" zegt Frisch wel van zichzelf dat hij een moralist is. "Ik heb zelfs een boodschap. Om onethische zaken aan de kaak te stellen, moet je zelf onethisch zijn. Daar gaat het om." Maar even later zegt hij gelukkig dat verveling zijn belangrijkste drijfveer is. (Parool, 19/9/98)


  • Bij het tumultueus verlopen debat 'Hoe echt is echt' vorige week woensdag in Frascati wilde regisseur Cyrus Frisch, die was uitgenodigd vanwege zijn voorstelling 'Jezus/Liefhebber', een shot van vijf seconden opnemen voor zijn nog titelloze film. Het ging om het moment waarop de hoofdpersoon, een door Frisch zelf vertolkte mislukte regisseur, last krijgt van zijn geweten en de camera van z'n schouder haalt, terwijl het publiek achter hem stampij maakt. Frisch, die de opschudding verzorgde door het meenemen van zijn 'acteurs' naar het debat en door niet in te gaan op vragen uit het publiek, en Nes-theaters-progammeur Robert Steijn hebben na afloop echter rustig zitten praten. Gaat het Frisch om het publiek op te fokken? "Ik denk op zo'n moment alleen maar aan het shot. Na afloop ga ik vol zelfhaat naar huis." Vanaf 1 oktober wordt het debat overgedaan op internet. (Volkskrant, 11/9/98)

    meer over: internet


  • Real reality en slecht theater liepen onontwarbaar door elkaar tijdens de discussie 'Hoe echt is echt' in Frascati in het kader het [ON]ze Keuze Festival. De bedoeling was dat enkele kunstenaars die in hun werk de grens tussen echt en nep onderzoeken met elkaar zouden discussiëren over de zin hiervan. De realiteit was totale chaos. Cyrus Frisch, regisseur van de voorstelling Jezus/Liefhebber, waarin hij alcoholisten en drugsverslaafden met een persoonlijkheidsstoornis op het toneel zette, was de situatie met drie camera's aan het filmen en weigerde in te gaan op vragen van het publiek. Hij kreeg de reactie die hij wilde: het publiek werd kwaad. Ondertussen gooide alcoholist Nico met flesjes en begon te masturberen, terwijl Chiquita er ook al bij zat alsof ze zich niet lekker voelde. Marjan Luif, actrice bij Mug met de Gouden Tand, had sowieso al geweigerd om te komen nadat ze de Jezus/Liefhebber had gezien en ook Volkskrant-journalist Joost Niemöller had al snel geen zin meer om mee te spelen in de voorstelling van Frisch. Maar het zieligst was het wel voor Ruben Gischler, die was gekomen om te praten over zijn nep-documentaire 'Weekend in Grozny', maar die geen enkel woord heeft kunnen zeggen. Toen zelfs de gespreksleider het voor gezien hield, doofde de discussie als een nachtkaars uit. Maar het bleef nog lang onrustig in Frascati. (Parool, 3/9/98)


praat mee

schrijf een mini