|
Schouwburg Almere Almere blijft maar groeien dus kan het theater niet achterblijven. De Metropole, het theater dat er stond, was niet meer dan een loods. En ondanks dat de zaal alleen vol zat bij cabaret en bekende zangers, was de zaal al 5 jaar geleden niet groot genoeg voor Almere.Afgelopen weekend werd de nieuwe schouwburg geopend met een open dag, bezocht door 12.000 mensen! Op last van de brandweer mochten er 20 mensen in als er ook 20 mensen uit kwamen! Gekkenhuis. Met mazzel kon ik nog een plekje krijgen voor de rondleiding, maar voor dat die begon was ik zelf even door het gebouw gelopen. Ontworpen door Jappanners die erg van doorzichtig, transparant en wit houden. Drie zalen, een kleine die alleen gebruik wordt door het cultuurcentrum De Kunstlinie, waar je verder alle cursussen kan volgen in een wirwar van witte gangetjes die uitkomen op witte kamertjes met uitzicht op het meer 't Weerwater. Allemaal prachtig, maar wel erg wit. De tweede zaal, Middenzaal, is een black box theater met een capaciteit van 350 man. Als alle stoelen worden gebruikt van de inschuifbare tribune heeft de artiest ongeveer een strook van 4 meter om op te spelen. Dit zal erg intiem aanvoelen denk ik, want de zaal had een lekkere sfeer hangen, zeker toen het achterdoek omhoog werd gehaald. Wauw! Wel erg Bimhuis-achtig, maar ik hoop dat theatermakers veelvuldig gebruik zullen maken van het natuurlijke decor. De derde zaal is de Grote zaal en dat is wel erg schrikken! Groot en hoog, 3 balkons, enorm toneel, met enorm veel trekken en grote coullisen. Vierkant, zoals het hele gebouw is. De stoelen zitten goed, op de zijkanten van het balkon zijn de stoelen verschuifbaar tot aan de rand. Maar dan moet je wel over de reling hangen om het hele toneel te zien. Dit schijnt hetzelfde te zijn bij de stoelen op het balkon die frontaal op het toneel staan, heel raar, want die stoelen zijn eigenlijk niet te verkopen. Geen rood pluche trouwens, grijze stoelen, aluminiumgrijze wanden, belicht door ijsblauw licht. WALGELIJK. Maar dat is een kwestie van smaak. In het totaal niet-kleurig (wit, zwart en grijs) gebouw is er één grote muurschildering, aardig. En hoewel het motief, toevalligerwijs, terugkomt in de alluminiumwanden van de grote zaal, blijft die zaal een lelijk eendje vergeleken met de rest van het gebouw. Acteurs zeggen het een prettige zaal te vinden om voor te spelen en de akoestiek schijnt goed te zijn volgens de absoluuthorende mensen. En dan dit nog: Er is maar 1 wenteltrapje om naar de balkons te komen en twee liften. De garderobe van de grote zaal is enorm, maar lijkt op een ondergronds theater. Ik hoop dat het lelijke eendje toch een zwaan blijkt te zijn, het wit niet heel lang wit blijft en alle 12.000 bezoekers ook daadwerkelijk vaker naar het theater komen en niet alleen kwamen voor de voorverkoop van Youp van t Hek. |
pinguin 05/02/2007 11:12 |
7 Reactie(s): Re: Schouwburg Almere Gisteren voor de eerste keer in de nieuwe schouwburg van Almere geweest. Dat was schrikken! Wat een kil gebouw. Alles wit, grijs en roestvrij staal. En zoveel ruimte in de hoogte die niet wordt benut. Ik zat in de grote zaal op het 1e balkon op de eerste rij. Dat was een mooie plek. Maar de mensen die achteraan op het balkon zaten, hadden veel minder zicht. Het plafond loopt hier namelijk schuin naar beneden, dus daar kijk je dan gedeeltelijk tegenaan. Niet prettig! En dan die loges aan de zijkanten? Die plaatsen bezorgen je een stijve nek en pijnlijke rug. De twee bovenste rijen van de loges zijn overigens niet eens in gebruik, omdat je vanaf die plaatsen het toneel niet kan zien. Onbegrijpelijk! Op de verdiepingen is maar 1 dames en 1 herentoilet. Dat terwijl er naar ik schat toch gauw zo'n 150 man op het balkon kunnen. Kortom: een smakeloos gebouw waar op een onlogische manier met de ruimte is omgegaan. Youp van 't Hek noemde het pand tijdens zijn voorstelling een TBS-kliniek. Die omschrijving komt goed in de buurt. De voorstelling van Youp was er overigens niet minder om. Dus toch nog een leuke avond. Ik hoop wel dat het gebouw in de toekomst meer gaat 'leven'.goudhaantje (07/03/2007 11:26) Re: Schouwburg Almere Correctie, De Stortbak! HAHAHAHA!Pinguin (27/02/2007 18:29) Re: Schouwburg Almere Of de doodssmak, hihi. Arme Jim, ik hoop maar dat hij er weer snel bovenop komt. Nou, die schouwburg vestigt zijn naam wel meteen, zeg.'Verboden te lachen' kopte NRC vorige week in zijn bespreking van het gebouw. Ik wordt steeds nieuwsgieriger! Simber (27/02/2007 17:32) Re: Schouwburg Almere Ik blijf maar reageren op mezelf, maar het houdt me kennelijk erg bezig. Almere had voor dat deze schouwburg werd geopend naast de Metropole een kleiner theater in Almere Haven, met de mooie naam De Roestbak. Het gebouw was namelijk bedekt met ijzeren platen die gingen roesten (bedacht door de architecten....zucht). Nu had ik het al over de begrafenisstemming en hup er storten twee musicalacteurs de orkestbak in, gelukkig niet met hele grote gevolgen. Zullen we de schouwburg toch maar wel De Doodsbak gaan noemen?Pinguin (27/02/2007 11:38) Re: Schouwburg Almere Gisteren Van Muiswinkel en Van Vleuten in de Grote zaal van de Schouwburg Almere. En het viel allemaal erg mee. Geen begrafenisstemming en de zaal voelt wel prettig, ondanks dat het er niet uit ziet. Rij 17 is mijlen ver weg van het podium en ik had het ook op tv kunnen gaan zien. De giga garderobe werkt nog stroef, een stuk of 4 medewerkers voor 1000 man, maar dat zijn kinderziektes. Het decor van Van Muiswinkel en Van Vleuten kwam maar tot de helft van het podium, het ruimtelijk effect werd hierdoor heel mooi, maar het maakte de afstand tot het toneel wel nog groter. Afijn, het viel dus allemaal wel weer mee. En mensen moeten eens bordjes gaan lezen, het kan niet duidelijker, maar toch geven ze de wegwijzers (de menselijke) de schuld.Pinguin (24/02/2007 11:22) Re: Schouwburg Almere Gisteren heb ik voor het eerst een voorstelling in de Middenzaal van de Schouwburg Almere gezien. Het was Sara Kroos' Zoetgevooisd, erg goede voorstelling. Sara is een podiumbeest en het is heel goed dat ze bij de Lama's weg is gegaan.Ik was gewoon zenuwachtig, zoals ik wel eerder heb gehad toen ik voor het eerst naar de Stadsschouwburg ging, een soort van lekkere spanning. Nieuwsgierig hoe het publiek zou reageren op het nieuwe gebouw, wat voor sfeer er zou hangen. Welke sfeer? Sara Kroos voelde het...de kille, afwachtende, weinig respons tonende en je-niet-op-je-gemak-voelende publiek. Waarom was dit zo? Sara stopte zelfs haar show voor een intermezzo. Als cabaretiere ben je natuurlijk wel verplicht om iets te zeggen over een pas geopend theater, dat werkt namelijk, maar dit was zeer terecht. "Stel nou, we kunnen hier vanavond dood gaan... (stilte)... Oh wacht even.....mag ik zaallicht?....Ik snap nu opeens waarom jullie zo afstandelijk en stil zijn. Jullie zijn in een grafstemming. Zo kaal en wit als alles hier is. Ik bedoel....als je daar in de foyer een kopje koffie drinkt, denk je bij jezelf, waar is de cake?" GO SARA GO!!! Zeg het ze! Bij de open dag had het door de drukte nog sfeer en er was zonlicht. Maar 's avonds, als het buiten donker is en binnen de spotjes met witter dan wit licht de mooist opgemaakte vrouwen alle rimpels onthuld, voelt het alsof je naar een begrafenis gaat. Dus nee Simber, niet de mensen in het gebouw zorgen voor de kleur en levendigheid, maar het zonlicht zorgde voor enige warmte en sfeer. Het is tijd voor een nieuwe Aktie Tomaat, maar nu dan Aktie Penseel of Aktie Wasco! Misschien is dat wat te radicaal, maar ik zou graag het theater bestormen met een pot verf of penselen en alles onder te krassen, kleur aan te brengen. Het kan ook minder drastischer, door gewoon was theaterlicht in de ruimte zetten met kleurtjes. En je zou meteen sfeer hebben, zoals ook Sara in de voorstelling in haar witte kleding alle kleuren aannam van het licht dat op haar scheen. Het enige verschil is dat Sara dit niet nodig heeft, ze straalt vanzelf al, de schouwburg daarentegen straalt alleen van afschuw. Pinguin (17/02/2007 11:26) Re: Schouwburg Almere Leuk, interessant verhaal; ik persoonlijk ben altijd geïnteresseerd in besprekingen van nieuwe zalen (Eindhoven, iemand?). Dat verhaal over die kleurloze vormgeving doet me denken aan de Rotterdamse Schouwburg, klopt dat wat? Daarvan zei architect Quist dat de kleur juist moest komen van de mensen die het gebouw gingen gebruiken. Misschien werkt het in Almere ook zo.Simber (08/02/2007 15:55) |