Geweldig, Ontroerend en Echt. Tien a twaalf hoog bejaarden, allen zo rond de tachtig jaar oud, “dansen” op hun manier het Zwanenmeer, het Lowlands publiek ging uit hun dak. Complimenten voor de muziekmontage en regie en vooral voor de “acteurs”.
Völlig losgelöst/von der Erde/schwebt das Raumschiff/völlig schwerelos.
Geniale zet om deze voorstelling op Lowlands te zetten. De verstilde opkomst van de bejaarden werd prachtig begelijdt door het nummer ‘Dancing Queen’ van Abba dat uit de Foxtrot tetterde. “Young and sweet only seventy”…Kippevel! Tomaten voor de camera ploeg die maar niet genoeg kon krijgen van de mooie plaatjes en maar in en uit beeld liepen.
Aha, weer een onvervalste autistische Dood Paard voorstelling. Na een half uur denk je “Mijn hemel, hoe hou ik dit in Godsnaam nog een uur uit” en dan ineens, floep is het afgelopen. Veel mensen liepen weg, maar de club die over bleef, was supergeconcentreerd en savoureerde de gedachten. De kabouter-anekdote was echt on acid. Ach die grote zaal, dat lukt ze wel. Vooral Gillis lijkt er helemaal klaar voor.
Dit is gewoon niet zo’n goeie voorstelling en Lowlands is een slechte plek ervoor. Veel te veel afstand, de grappen zijn daardoor te hard en de stemming wordt grimmig. Wel heerlijk om te merken dat mensen zich oprecht boos maken over toneel, waar maak je dat nu nog mee. Speciaal gewei voor Astrid van Eck, die de opgave had het af en toe kwestbaar te maken, met al dat theater-, publieks- en pop-geweld om zich heen. Aan het eind maakte ze het publiek heel knap mede-plichtig. Schuldig verlieten we de zaal, uiteindelijk is de voorsteling dan op een vreemde manier toch gelukt.
Deze passieloze Carmen is niet meer dan een veredelde schoolmusical, maar dan zo perfect uitgevoerd dat je niet kan genieten van het klungelige acteerwerk en de valse noten van middelbare scholieren, die hart en ziel aan een dergelijke voorstelling geven.
De blikken tomaten zijn voor de platte regie, het warrige kostuumontwerp en de kinderen voor kinderen liedjes. Het gewei is voor de acteurs, die zich te pletter werken om nog iets van deze voorstelling te maken, maar de kille regie geeft ze hier helaas geen ruimte voor. Heel erg slecht.