minirecensies

geweigeweigeweitomaat

Aarsschaafsel en Korrelfotze
Noord Nederlands Toneel

NNT biedt medicijn zonder bijwerkingen tegen kankerende samenleving

Zacht geel licht en zoetgevooisde klanken vullen de als een uit de jaren veertig afkomstige bar gecamoufleerde Machinefabriek, waar mensen her en der aan tafeltjes knus zitten te genieten van de vaste acteurs van het Noord-Nederlands toneel (jammerlijk met uitzondering van Peter Vandemeulenbroecke) die een voor programma verzorgen voorafgaand aan het grote geweld: ‘Aarsschaafsel en Korrelfotze: eerste oudejaarsconference van 2011’. Het NNT weet wederom een krachtige sfeer te creëren die je thuis laten voelen.
Het hoofdprogramma blijkt een cabareteske chemokuur tegen het gezwel dat de hedendaagse Nederlandse samenleving is, een goed gebalanceerde cocktail bruisend van humor en kritiek. De hoofdpersonages mevrouw Aarsschaafsel (Malou Gorter) en mevrouw Korrelfotze (Ko van den Bosch) vloeken en tieren, als een soort PVV propagandisten, over alles wat los en vast zit en juist door de tirades van deze dames tekent deze voorstelling de inhumane denkbeelden van de heersende politiek op een lichte, maar scherpe manier af tegen de achtergrond van de Nederlandse vlag. Of de voorstelling meer doet dan enkel het tonen van de eerder genoemde inhumane denkbeelden, blijft nog maar de vraag, maar een vermakelijke voorstelling geeft het NNT je zeker.
Malou Gorter blinkt uit in haar humoristische zijn door minimaal gebruik van alles wat ook maar kan duiden op iets dat ‘over de top’ genoemd kan worden. Ze schreeuwt zeker en parodieert, maar anders dan Wil van der Meer, die in het voorprogramma zijn komisch talent in zijn verwijderde appendix lijkt te moeten zoeken, ontploft het publiek van het lachen door de kleinste bewegingen van Gorter. Verder wil ik nogmaals het ultiem geweldige en afgrijsingwekkend sublieme taalkundige talent van Van den Bosch vieren, want wat weet deze man heerlijk geurende en klinkende uitwerpselen van taal te produceren.
Als deze eerste oudejaarsconference van 2011 een bode is van wat het NNT het komende jaar te bieden heeft, dan ben ik blij met de verbondenheid met de samenleving, maar vraag ik nog iets scherpere kanten waar ik me dit jaar aan snijden kan.

Melpomene gezien 21/01/2011