AMSTERDAM - Vertrouwt u uw theaterrecensenten niet? Vindt u hen te zuur of juist veel te mild? Op Internet, www.moose.nl, kunt u de "ongezouten, uiterst subjectieve mening" van uw buurman over een bepaald stuk lezen.
Moose is vorig jaar opgericht door Floortje Bakkeren, Vonneke Beeker, Simon van den Berg, Anna Bilker en Miel de Zwart. Wat ze doen en waar ze vandaan komen, wordt niet vermeld. Ze geven tips onder het kopje 'De Selectie'. Deze week moeten we volgens hen naar 'Oom Wanja' van Toneelgroep Amsterdam "omdat Hans Kesting meedoet en om nog eens te onderzoeken of Oom Wanja een onverteerbaar stuk is."
De verleiding is groot meteen door te zappen naar de pagina van de Minirecensies. Daar ventileren deelnemers hun mening over het stuk dat ze het laatst hebben gezien. Ze moeten behalve een oordeel ook punten geven in de vorm van blikjes tomatenpuree (slecht) en elandgeweien (goed).
De beschrijving is meestal kort en beperkt zich soms alleen tot "artistieke diarree". Het gaat hier over 'Dark Lady', Gerardjan Rijnders' vrije interpretatie van Shakespeare, die afgelopen maand in het Muziektheater stond. "Wel gedurfd:" vindt een ander en plaatst daarom naast twee blikjes tomatenpuree twee geweien.
Bij tijd en wijle worden clous zonder pardon en tot in detail verklapt. Bij het nieuwe stuk van Alex d'Electrique schrijft ene A. E.: "Wel doodeng, er vallen 15 messen naar beneden (met de punt naar beneden)."
Voor wie meer achtergrondnieuws bij de stukken wil, houdt de redactie van Moose een nieuwspagina bij waar alle laatste berichten over theater met bron en al worden vermeld. Alle bladen zijn nageplozen en een bericht over een loonsverhoging voor acteurs en technici van 45 gesubsidieerde gezelschappen, staat onder een bericht over de drankvoorkeur van Gerardjan Rijnders (wodka), of over het nieuwe toneelstuk van de scenarioschrijfster van Oud Geld, Maria Goos.
Op de pagina 'Punten' gaat het er weer een stuk minder objectief aan toe. De redactie geeft cijfers aan instanties of theaterpersonen voor hun prestaties die week. Zo krijgt Koos Terpstra een 10 voor ijver, omdat hij - nog niet eens goed en wel geïnstalleerd als nieuw artistiek en zakelijk leider van het Noord Nederlands Toneel nu al het ontslag eist van het hele spelersensemble. Hij handelt in de ogen van Moose geheel conform de "fascistoïde doelstellingen van de commissie Toekomst Toneelbestel". Enige nuance misstaat de redactie misschien soms toch niet.
Behalve als je een eigen pagina voor je columns hebt en je jezelf Vera liefhebber noemt. Of is haar naam geen pseudoniem en is ze - zoals de redactie suggereert - werkelijk de zus van Peter Liefhebber, theatercriticus van De Telegraaf?
"Om niet langer geraakt te worden door mijn eigen onverschilligheid, ga ik dit jaar niet meer naar voorstellingen waarin dove debielen, verslaafde vrouwen met borstkanker, blinde asielzoekers, psychotische homo's of soapsterren meespelen," schrijft Vera, en ze komt tot de conclusie dat geen theaterstuk meer geschikt is voor haar.
Om de avonden toch door te komen, besluit ze haar tanden in de Voskuilcyclus te zetten. Een week later lokte het theater echter alweer en kon ze het toch niet laten. Ze heet dan ook niet voor niets Liefhebber.
uit Het Parool, 17 februari 1999, door Maartje den Breejen
Terug naar Moose in de Pers