De Theatercompagnie was een ambitieuze toneelgroep, die afgelopen jaar door schulden uiteenviel. Alleen regisseur Theu Boermans is nog over.
Als dinsdag bij de Theatercompagnie in Amsterdam 'Hedda Gabler' in première gaat, kan regisseur Theu Boermans met een zucht zijn Rampjaar 2002 afsluiten. Eindelijk zal het weer eens over tonéél gaan, in plaats van over sanering, reorganisatie, arbeidsplaatsen. Maandenlang kwamen Boermans en zijn gezelschap alleen maar in het nieuws door de enorme schulden, de verziekte sfeer en de ontslagen, vooral het ontslag van fusiepartner Frans Strijards. Nu Boermans terug bij af is is het zinnig om terug te blikken op een jaar lang problemen bij de Theatercompagnie.
De Amsterdamse Theatercompagnie ontstond begin 2001 uit een fusie tussen De Trust van Theu Boermans en Art , Pro van Frans Strijards. De plannen waren ambitieus: zowel het Trusttheater (omgedoopt tot Compagnietheater), als het Rozentheater en de Stadsschouwburg zouden bespeeld worden, drie belangrijke Amsterdamse theaters dus. Een stroom van producties volgde. Om deze gaande te houden moest veel personeel van buiten worden ingehuurd. Mede doordat er 'allianties' met jonge groepen en regisseurs werden aangegaan, was de signatuur van de Theatercompagnie onduidelijk. Ook kleunde de compagnie geregeld mis. Het publiek bleef vaak weg. De grootste zeperd was het dure muziektheaterstuk 'Via Viola' dat enkele malen werd afgelast wegens gebrek aan belangstelling. Op 7 oktober werd het stuk bekroond met de Gouden Tomaat voor de slechtste voorstelling van het seizoen 2001-2002.
uit NRC Handelsblad, 10 januari 2003, door Wilfred Takken
Terug naar Moose in de Pers